جاذبه های تاریخی و دیدنی وحیدیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

وَحیدیه یکی از شهرهای استان تهران در ایران است.

شهر وحیدیه از جمله مناطقی است که دارای سابقه چند هزار ساله بوده و به علت داشتن آب و هوای مناسب و زمینهای مستعد کشاورزی همواره مورد توجه بوده است . از قدیمی ترین حکایات آثار حیات انسانی می توان به سکونت سیلک در حدود 3800 تا 4000 سال قبل در این منطقه است و از قدیمی ترین آثار بر جا مانده می توان به تپه باستانی جوقین که بخشی  از آثار آن در موزه ایران باستان است اشاره نمود.

 شهر وحیدیه در ماه های پایانی سال 1375 از به هم پیوستن پنج روستای جوقین – قصطانک – شفیع آباد – قصبه – اسماعیل آباد و محله وحدت تشکیل شد که در فاصله 8 کیلومتری شهرستان شهریار واقع است.شیب شهر از شمال به جنوب بوده و ارتفاع آن از سطح دریا 1120متر می باشد،این شهر در داخل اراضی کشاورزی و باغات شکل گرفته وباغات میوه عمدتاً در ضلع  غربی احاطه شده است. رشد جمعیت شهر وحیدیه در دوره سی ساله را می توان معلول مهاجرت بالای جمعیت از دیگر استان ها به استان تهران و شهرهای اطراف شهر تهران به دلیل دستیابی به منابع اشتغال و افزایش در آمد در شهر تهران دانست لذا گرانی مسکن در این شهرها مهاجران را به سمت نقاط شهری و روستایی پیرامون سوق داده است.

وحیدیه

جاهای دیدنی وحیدیه

تپه و قلعه جوقین

تپه و قلعه جوقین در۱۰ کیلومتری جنوب غرب شهریار در شهر وحیدیه واقع شده است.

تپه جوقین  در وحیدیه شهریار واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این قلعه تاریخی که بخشی از آثار باستانی به دست آمده از آن در موزه ایران باستان نگهداری می شود، هنوز حفاری و کاوشهای باستان شناسانه در مراحل اولیه است، تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می دهد.

قدمت و استقرار مردم در آن با توجه به مسکوکات و سایر اشیای مکشوفه دست کم به دوره یزدگرد سوم ساسانی می رسد. تپه جوقین یکی از مهمترین و بزرگترین بناهای خشتی منطقه است که برج و باروهای آن و مصالح و خشت های استفاده شده در آن آثار معماری پیش از اسلام را نشان می دهد. سفالینه های کشف شده در تپه جوقین نیز نظر به اینکه هیچکدام از آنها دارای لعاب نمی باشد حائز اهمیت دیرین شناسانه است. نام جوقین، بنا به برخی گفته ها گویا برگرفته از نام بهرام چوبین سردار و قهرمان ملی ایران درعهد خسرو پرویز ساسانی است که بعدها در دوره یزدگرد سوم رونق گرفته و مورد استفاده بوده است. تپه جوقین و قلعه دیگری که در مرکز روستای قدیمی جوقین واقع است  را نیز به همین دلیل به بهرام چوبین نسبت می دهند . افسانه های بسیاری در مورد این اثر باستانی، گنجهای موجود در آن و … توسط مردم محلی نقل می شود که جمع آوری و توجه به آنها جدا از مسائل باستان شناسانه، از نظر اسطوره شناسی و مردم شناسی حائز اهمیت است.

وحیدیه

امام زاده قاسم(ع)

امام زاده قاسم (ع)که حرم ایشان واقع در شهر وحیدیه ،جوقین جنب شهرداری می باشد.که ایشان از نوادگان امام محمدباقر (ع) می باشد که قدمت آن به دوران صفوی می رسد.مساحت این مکان متبرک بالغ بر 10000 متر مربع می باشد که در سال1385 توسط شهرداری وحیدیه مرمت شده و ضریح این امام زاده از آلمینیوم می باشد و از کاشی کاری زیبایی در نمای خارجی این امام زاده استفاده شده است.

امامزاده محمد (ع)

مکان متبرکه امامزاده محمد (ع) که خود گواه دلسوختگی خاندان عصمت و طهارت می باشد . این مکان مقدس در شهر وحیدیه شهریار بین روستای  بکه و جوقین واقع شده است.مساحت تقریبی آن بالغ بر 5000 متر مربع می باشد.این بقعه متبرک در سال 1386 بازسازی شده است.

وحیدیه

برج مقبره بابا محمود

برج مقبره بابا محمود یکی از مقابر منحصر به فرد استان تهران است که در بخش مرکزی شهریار، محله قصطانک شهر وحیدیه قرار دارد برج مقبره بابا محمود بنائی است که یکپارچه از خشتهایی به ابعاد 26*26*6بر آمده وشکل هندسی آن استوانه ای مایل به مخروطی است که قطر خارجی قاعده آن 5/10 متر است و هرچه بالاتر میرود از قطر آن کاسته می شود بنا فاقد پوشش است ، وپیدا نیست از چه تاریخی پوشش آن فرو ریخته بنای مدور برج مقبره با ارتفاع بیش از 15متر از سطح زمین با مصالح خشت و گل ساخته شده است.

وحیدیه

در داخل بنا محرابی به سمت قبله ساخته شده است که از سطح زمین حدود 5/1 متر ارتفاع دارد این بنا در دوره سلجوقی ساخته شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید