بنر هدر

جاذبه های گردشگری شهر پردیس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پردیس یکی از شهرستان‌های استان تهران است. ‌پرديس از شمال به سلسله جبال البرز،‌ از غرب به منطقه جاجرود، از جنوب به روستای كرشت، ‌سياه سنگ و طاهر آباد و از شرق به بومهن محدود می گردد.

شهر جديد پرديس با قابلیت‌های گردشگری – توریستی و سیاحتی، موقعيت خاص طبيعی ، ارتفاعات ،‌ آب و هوای مطبوع و جاذبه‌های طبيعی، شيب و پوشش گياهی مناسب با چشمه‌سارهای جاری در جای جای طبیعت و در چهارفصل سال چشم‌انداز زیبایی را به‌وجود آورده‌است از جمله منطقه آبشار کمرد، منطقه جوزک، منطقه واصفجان منطقه پیست آبعلی، دریاچه سدلار و منطقه لار، دریاچه تار، و بسیاری از مکان‌های دیدنی و تاریخی که با نزدیکی به شهرستان دماوند، می‌تواند اوقات فراغتی سالم و به یادماندنی در ذهن توریستها، گردشگران و مسافران داشته باشد.
همچنين در حال حاضر با توجه به آخرين مصوبات، ‌اين شهر داراي حدود ۳۶۰۰ هكتار وسعت و شامل ۹ فاز كه ۶ فاز آن مسكونی و سه فاز ديگر تحقيقاتی،‌صنعتی و توريستی می‌باشد.
امکاناتی همچون مراکز متعدد تجاری، آتش‌نشانی، اورژانس، پلیس انتظامی، راهنمایی و رانندگی و…. هم اکنون در این شهر مشغول فعالیت هستند و پارک فناوری پردیس به عنوان مهم‌ترین و اولين پارک فناوری بين‌المللی ایران در مجاورت این شهر واقع گرديده است.
در طرح جامع جديد حدود ۷۴۰ هكتار از اراضی شهر در ناحيه جنوب غرب تحت عنوان دره بهشت و كاربري توريستي- تفريحي تعريف گرديده است كه در صورت تحقق پروژه نقطه عطفی در شكوفايی منطقه خواهد بودو كاربرهای توريستی،‌ تفريحی،‌ تحقيقاتی و پژوهشی كه سطوح عمده ای از طرح جامع شهر را شامل می‌شود،‌ صفت بارز و مشخص اين شهر می‌باشد. از جمله طرح‌های در دست احداث اين شهر می‌توان به پروژه مترو اشاره نمود كه ‌آينده ای روشن را برای پرديس رقم خواهد زد.

جاذبه های طبیعی شهر پردیس

جاهای دیدنی پردیس

رودخانه جاجرود و پل شاه عباسی

یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی استان تهران پلی ۸۵۰ ساله ساخته شده بر روی رودخانه جاجرود در روستای “سعیدآباد” این منطقه است. این پل تاریخی باشکوه در ۱۰ کیلومتری شمالشرق استان تهران از آثار دوران سلجوقیان محسوب می شود که در دوره های صفویه، قاجاریه و پس از آن نیز بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است ،از این رو مردم آن را “پل شاه عباسی” می نامند و به نوشته منابع تاریخی این پل در زمان ناصرالدین شاه قاجار به دست “حاج میرزا بیک نوری” فراش “خلوت شاه” با هزینه بیست و چهار هزار تومان بازسازی شده است.
پل تاریخی شاه عباسی جاجرود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده، بعنوان یکی از اصلی ترین بناهای تاریخی استان تهران دارای دو دهانه بزرگ میانی به عرض هفت و طول(از بستر رودخانه) ۱۲ متر و دو دهانه کوچک شرقی و غربی به عرض چهار و طول پنج متر است.
این پل در گذشته بدلیل بالا بودن سطح رودخانه جاجرود هر چهار دهانه یاد شده معبر آبی خروشان بود اما امروزه با احداث سد لتیان و کاسته شدن از حجم این شریان زیبای شمالشرق استان تهران تنها دهانه های میانی به گذرگاه آب تبدیل شده دو دهانه کوچک محل عبور عابرین هستند.

جاذبه های طبیعی شهر پردیس

آبشار کمرد

آبشار کمرد رودهن در موقعیت جغرافیایی  E5145 و N3546 منطقه کمرد در بيست کيلومتري تهران و در جاده منتهي به رودهن در استان تهران واقع شده است. آبشار کمرد بین جاجرود و شهر جدید پردیس و در روستای کمرد واقع شده.این آبشار زیبا در کنار روستای کمرد و در منطقه ای سرسبز و زیبا قرار گرفته است.این مکان با اینکه در استان  تهران و در نزدیکی جاجرود قرار گرفته اما منطقه کمتر شناخته شده ای است.

در مسیر تهران-فیروزکوه ، بعد از طی مسافت 2 کیلومتر از شهر جاجرودبه منطقه کمرد خواهید رسید. منطقه کمرد در طول مسیر گسترده شده و کارگاه ها و کارخانه های زیادی است.با رسیدن به این منطقه از اولین دور برگردان برگشته و وارد راه اصلی کمرد شوید.در این راه با طی مسافت 1500 متر به روستای زیبای کمرد میرسید. بعد از رسیدن به روستا میبایستی مابقی راه راپیاده طی نمایید.مسیر زیبا و سرسبز که از کنار جوی آب میگذرد کمتر از 1 کیلومتر طول دارد و اکنون به آبشار رسیده اید.

مسیر دسترسی به روستای کمرد به نوعی “کوره راه” است یعنی این راه به جایی ختم نمیشود. منطقه اطراف آبشار دارای درختان تنومند و گسترده ایست که فضای وسیعی را  سایه میاندازد و منظره ای دل انگیز ایجاد میکند.آبشار از صخره ای با ارتفاع کمی به پایین میریزد.البته آب این آبشار متمرکز نیست یعنی شامل مجموعه آبشارهای کوچکی است  که با ارتفاع کم از صخره ها سرازیر میشوند. بخشی از صخره آبشار هم تصویری رو ایجاد کرده که بی شباهت به صورت خرس نیست.

جاذبه های طبیعی شهر پردیس

در پشت این آبشار نیز غار کوچکی معروف به “غار چهل دختر” واقع شده که افسانه های محلی از ورود چهل دختر به غار و برنگشتن آنها حکایت میشه که آدم رو به یاد افسانه “بش قارداش” در بجنورد میندازه. مردم روستا از همون سرشاخه ، بخشی از آب رو توسط لوله ای به روستا هدایت کرده اند که بتوانند از آب تمیز و زلال آن در روستا استفاده  کنند. روستای کمرد هنوز هم میزبان خانه های قدیمی است . یکی از خانه های قدیمی که تا کنون حفظ گردیده در ضلع شمالی روستا،امامزاده طیب ابن طاهر است که در گذشته متعلق به کدخدای ده بوده است. امامزاده دیگری نیز بنام دو برادران در کمرد واقع شده است که در کنار چشمه کوچکی بنام چشمه ی دوبرادران با تعدادی درخت و تنها با یک سنگ بزرگ مشخص می باشد و در کمرکش کوه جنوبی روستا به نام نسوم قرار گرفته بطوریکه تقریبا از تمامی مناطق روستای کمرد می توان مزار آنها را مشاهده کرد.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاذبه های گردشگری شهر پردیس»

دیدگاه خود را بنویسید