بنر هدر

جاذبه های دیدنی شهر پهله

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پَهله شهری است در استان ایلام. این شهر مرکز بخش زرین آباد شهرستان دهلران است. پهله در ۱۰۴ کیلومتری جنوب خاوری شهر ایلام واقع شده‌است.

در حال حاضر وسعت این شهر بالغ بر ۱۱۴ هکتار می‌باشد.پارک جنگلی ملت در سال ۱۳۶۹ به وسعت ۶ هکتار در شمال این شهر و در دامنه تپه‌های زیبایی واقع شده‌است بخشی از این پارک اخیراً به تفرجگاه مردم تبدیل شده‌است. پارک بعث از پارکهای زیبای این شهر در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده‌است. همچنین در سال ۱۳۷۴ پارک شهید حسین فهمیده در این شهر احداث شد.

مردم پهله از ایل کرد میباشند و به زبان کردی سخن میرانند .

پیشینه

ظاهراً نام این شهر هم‌ریشه با پَهلَوْی و پارت است که یکی از معانی آن شهر می‌باشد. شهر امروزی پهله در قدیم جزئی بود از سرزمین پهله(جبال، کوهستان زاگرس) و احتمالاً به همین خاطر نام پهله بر روی آن مانده‌است.

در جنگ ایران و عراق شهر پهله آسیب فراوان دید و پس از بازسازی نام آن که پس از انقلاب اسلامی به زرین‌آباد تغییر یافته بود مجدداً پهله شد. احتمال می‌رود که اجداد رضاشاه پهلوی نیز از همین شهر یا اطراف آن بوده‌اند و در زمان شاه اسماعیل اول صفوی به آلاشت در مازندران کوچانده شده‌اند، به همین دلیل رضاشاه برای خودش فامیل پهلوی را انتخاب نموده‌است.

دیدنی‌ها

رود میمه که در شهر جریان دارد.

رشته کوه کبیرکوه (در پانزده کیلومتری شمال پهله)

قله کلاوندی (۱۷۱۶ متر) در ده کیلومتری شمال خاوری شهر

امامزاده سیدفخرالدین در ۱۲ کیلومتری شمال پهله

امامزاده سید حسنی (فرزند سید فخرالدین) در فاصله ۱۳ کیلومتری شمال پهله

امازاده سیدنصرالدین در ۱۶ کیلومتری

امامزاده سید ابراهیم (فرزند محمد باقر) که در ۷ کیلومتری پهله و در مسیر قلعه شیاخ قرار دارد.

امامزاده محمد و بی بی زینب در ۷ کیلومتری غرب شهرپهله ساختمان این امامزاده که شکل مخروطی ویژه‌ای دارد مربوط به دوران سلجوقی است. قلعه شیاخ (شیاق، شیاخ) در غرب چهله که مربوط به ۱۹۰۰ سال قبل است. قلعه زنجیره در جنوب غرب شهر بهله خرابه‌های باستانی مسیر جاده بهله- دهلران باغات زیبای گوراب و میمه بارک جنگلی ملت به مساحت ۶ هکتار در دامنه کوه‌های شمالی شهر.

جاهای دیدنی پهله

روستای زراب

زراب ، روستایی از توابع بخش زرین آباد شهرستان دهلران در استان ایلام ایران است.این روستا در دهستان سیدناصرالدین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۴ نفر (۷۸خانوار) بوده‌است.

جاذبه های دیدنی شهر پهله

روستای خربزان

روستای خربزان یا ( آبشاران) یکی از روستاهای استان ایلام است که در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله ی زرین آباد واقع در شهرستان دهلران در استان ایلام قرار گرفته است. آبشاران یکی از کهن ترین آبادی های پشتکوه است که اهالی آن از طایفه ی بزرگ شهلیاروند می باشند. این روستا از نظر داشتن مناظر طبیعی ، زیبا و بکراست و همین طور آثار باستانی کهن ،این روستا را به یکی از مکان های تفریحی استان ایلام تبدیل کرده است .در شمال این روستا آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرار گرفته اند که در نوع خود، بی نظیرند و همین طور کوه های بلند و دیگر مناظرش را در کمتر جای استان می توانید ببینید .مناظر زیبای این روستا و به طور کلی بخش پهله ی زرین آباد به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی از دید گردشگران به دور مانده اند. از دیگر جذابیتهای این روستا ، ماهی گیری در رودخانه ی زیبای آن است که از سرگرمی ها و فعالیتی مفید جهت پرکردن اوقات فراغت بچه های این روستا به شمار می رود .

جاذبه های دیدنی شهر پهله

متاسفانه در حال حاضر از ۳۰۰ خانواری که در ۳۰ سال پیش در این روستا زندگی می کردند حدود ۱۰۰ خانوار باقی مانده اند و بقیه روانه ی شهر ها شده اند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید