جاذبه تاریخی پل خسرو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پل «خسرو» از جاذبه‌های تاریخی بیستون در استان کرمانشاه است.بر سر راه قدیمی که از بیستون به سرماج می‌رود، در نزدیکی جاده آسفالته کرمانشاه – همدان پایه‌های پل عظیمی وجود دارد که به نام خسرو معروف است. بنای این پل را به خسروپرویز، شاه ساسانی نسبت می‌دهند.

پلی با پایه های سنگی و بدنه فلزی یادگاری از دوره ساسانیان بر روی رودخانه گاماسیاب قرار دارد که در زمان گذشته مسیر جاده ساسانی را از بیستون به روستاهای سرماج و تخت شیرین متصل می نمود و نقل شده است که اعراب از این پل برای شکست یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانی، عبور کرده اند.

پل خسرو

طول پل خسرو 152.80 متر و پهنای آن 420 سانتیمتر است. در طول پل هشت چشمه است، 9 پایه پل بر روی سنگ فرش که تمام کف رودخانه را بر پهنای تقریبی 50 متر پوشانده، بنا شده است.

پایه‌های پل شش ضلعی است. هر پایه از سه قسمت درست شده است، قسمت میانی که مربع مستطیل شکل است و در دوطرف آن دو آب شکن مثلث شکل که قاعده آن با قطر پایه یکی است، قرار دارد. پایه‌ها از سنگ تراش‌دار بالا آورده شده است. این سنگ‌ها به وسیله بست‌های فلزی دم چلچله‌ای به یکدیگر محکم شده‌اند.

میان پایه‌ها را با قلوه سنگ و ملاط گچ سرندی پر کرده‌اند. از طاق چشمه‌ها و سطح پل چیزی بر جای نیست اما اگر ما مسیر حرکت سپاهیان اسلام را برای جنگ نهاوند در سال 21 هجری و مسیر اکثر جهانگردان اسلامی یعنی راه بغداد به کرمانشاه و بیستون به همدان بدانیم، پل خسرو تنها پلی بوده است که اعراب از آن گذشته و پس از عبور از تخت شیرین و سرماج به نهاوند رفته و یزدگرد سوم آخرین شهریار ساسانی را در آن شهر مغلوب کردند.

پل خسرو

پل خسرو با گذشت زمان آسیب فراوان دیده به طوری که در روزگار صفوی این پل غیرقابل استفاده بوده، به همین دلیل در این زمان پل دیگری در حدود یک کیلومتری بالادست پل ساسانی، زده شده است.

پل اخیر به پل «نادرآباد» شاه عباسی معروف است. در سال‌های اخیر جهت رفت و آمد اهالی، دهکده‌های «چمبطان» پایین و بالا و «بزن آباد» بر روی پایه‌های ساسانی، پلی زده شده است. این پل جهت رفت و آمد مردم این روستاها ساخته شده، چون پهنای آن حدود یک متر است.

این پل به شماره 4890 در تاریخ 19 اسفند سال 1380 به ثبت ملی رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید