بنر هدر

جاذبه تاریخی پل قوزیوند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این پل در سه و نیم کیلومتری شمال شرق شهر بیستون و در مسیر جاده آسفالته صحنه به کرمانشاه قرار دارد. این پل که به نام های قوزیوند و اتحادیه معروف است در جهت شرقی- غربی بر روی رودخانه زرداب ساخته شده است. پل قوزیوند به طول ۳۰/۱۸ متر و دارای سه ایه و دو دهانه است.

از پایه اول تنها نمای غربی آن دیده می شود و قسمت های دیگر آن به وسیله انباشت خاک پوشیده شده است. در نمای جنوبی این پایه، بخش هایی از آب شکن دوره ساسانی قابل رویت است که بر روی آن با اندکی عقب نشینی، آب شکن دوره پهلوی ساخته شده است.

پایه دوم نیز مانند پایه اول در دو مرحله ساخته شده است. دوره اول ساخت آن به دوره ساسانی تعلق دارد. از سنگ های پایه ساسانی تنها یک ردیف قابل رویت است. در دوره پهلوی بر روی پایه ساسانی، پایه ای به ابعاد کوچک تر ایجاد کردند.

پایه سوم نیز مانند پایه اول بلافاصله بر روی سنگ‌های دوره ساسانی احداث شده است. بخش‌هایی از این پایه به وسیله خاک پوشیده شده است. از سنگ‌های پایه ساسانی دو ردیف قابل رویت است. بر روی پایه ساسانی، پایه پهلوی ایجاد شده و شامل چهار ردیف سنگ‌های پلاک است.

جاذبه پل قوزیوند

طاق‌های هر دو دهانه از نوع طاق‌های هلوچین است. متأسفانه جان پناه این پل تخریب شده و تنها اثری از آن باقی مانده است.

در نمای جنوبی پل، قوس طاق ها اندکی از سطح دیوار جلو آمده است. در حد فاصل این قوس ها و نمای دیوار، یک ردیف آجر تراش خورده به صورت دایره اطراف قوس را احاطه کرده است. در دو طرف هر طاق، تزییناتی به چشم می خورد که این تزیینات به صورت ستون نماهای شش ضلعی است که هم سطح تیزه طاق شروع شده و احتمالاً تا روی دیوار جان پناه ها ادامه داشته است، ولی متأسفانه بخش فوقانی این ستون نماها از بین رفته است. تعداد این ستون نماها چهار عدد است.

همچنین نمای شمالی پل تخریب شده و به نظر می رسد از هر جهت شبیه نمای جنوبی باشد.

در حدفاصل طاق دهانه‌ها، کتیبه سنگی به ارتفاع 62 سانتیمتر در قسمت فوقانی ناودان شمالی دیده می‌شود. متن کتیبه حاکی از زمان تکمیل این پل به سال 1305 ش توسط اداره فواید عامه کرمانشاه است.

شواهد باستان شناختی نشان می‌دهد پایه‌های سنگی این پل در اواخر دوره ساسانی ساخته شده، ولی هرگز در این دوره به اتمام نرسید. بر اساس کتیبه موجود، این پل در دوره پهلوی اول کامل شده است.

پل قوزیوند مربوط به دوره ساسانیان – دوره پهلوی و از آثار تاریخی بیستون است که در شمال شرقی شهر، جاده آسفالته صحنه به کرمانشاه واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید