جاذبه تاریخی کاروانسرای قزلق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

کاروانسرای قزلق از دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان است که از دوران‌های تاریخی پس از اسلام به یادگار مانده است. این کاروانسرا  در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، کنارکتل قزلق واقع شده و این اثر در تاریخ ۵ آذر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۹۰۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کاروانسرای قزلق درشرق جاده ارتباطی گرگان به شاهکوه درمنطقه ای درحدفاصل گچيان و سفالين قراردارد . بنا با نقشه کوهستانی ازمصالح سنگ ، آجر ،گچ ساخته شده و دارای دالان و اتاقهای متعدد است که ورودی آن ازسمت شرق است . طاق های بنا به صورت جناقی و هلالی است و باتوجه به نقشه بنا ومصالح به احتمال زياد در زمره ابنيه صفوی قرارمی گيرد .

سقف کاروانسرا بیضی شکل است که روی طاق‌های گهواره‌ای و جرزهای قطور سنگی استوار شده است. از خصوصیات بارز کاروانسرای قزلق می‌توان به ارتفاع کم سقف‌ها و حجره‌ها، طرز چیدن سنگ‌های قلوه‌ای و تقارن حجره‌ها اشاره کرد.

جاذبه تاریخی کاروانسرای قزلق

فضای داخلی کاروانسرا از 12 حجره با سقف کوتاه جناقی تشکیل و به صورت قرینه در یک ردیف شش تایی روبروی هم در ابعاد 2 * 2 * 5.2 متر قرار گرفته است.

نکته ی قابل تامل بنا وجود دو حجره می باشد که در درون هر یک از حجره ها فضایی به منظور روشن کردن آتش تعبیه شده است تا گرمای فضای داخلی حجره ها را در فصل سرما تامین کند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید