جاهای دیدنی آسمان آباد، طبیعت زیبای آسمان آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

آسمان آباد شهری در شمال ایلام با مردمی کرد و گویش کردی کلهری می‌باشد. این شهر در ۵۰ کیلومتری ایلام واقع شده است. شرایط آب و هوایی این منطقه معتدل کوهستانی می‌باشد. جمعیت این شهر حدود ۳۰ هزار نفر می‌باشد. شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری می‌باشد.

منطقه‌ی آسمان آباد یک منطقه‌ی سیاحتی است. این منطقه دارای مناطق طبیعی و اماکن تاریخی است. همچنین مکان های مذهبی واقع در این شهر باعث شده است تا تمام گردشگران را راضی از خود بازگرداند. برخی از این اماکن و مناطق به شرح زیر هستند.

جاذبه های طبیعی منطقه: پشته، دره گرمه، گم گم، کینی حفی، پویان، دم دریژ، گاکینی چرویر در قسمت جنوب غرب شهر با چشمه‌های خروشان و جنگل های انبوه، در اوهر و … که بسیار زیبا و دلنشین می‌باشد.

آثار تاریخی منطقه: شهر و قلعه‌ تاریخی گم گم، واقع در کوه بانکول که متعلق به شهر باستانی مهرگان فذق می‌باشد. تپه‌های باستانی یا چغا از دیگر آثار تاریخی آسمان آباد است. تپه کل کل ۱ و ۲ و تپه چغالگان ۱ که از آثار ملی منطقه‌ی چرویر می‌باشد.

بنای تاریخی مذهبی: امامزاده میر حمزه در قسمت شیروان، بر روی تپه‌ای در روستای سلطانقلی قرار گرفته است. این بنا با نقشه‌ای مربعی و گنبد هرمی شکل چهارضلعی هم بنایی تاریخی و هم مذهبی به شمار می‌رود. مصالح استفاده شده در ساخت این بنا شامل، قلوه سنگ و مخلوط گچ و خاک می‌باشد. گفته ها حاکی از این است که این امامزاده از نوادگان امام هفتم است که از شکنجه های وارده بر او در عراق به امام رضا در ایران پناه آورده که در بین راه از دنیا می‌رود.

جاهای دیدنی آسمان آباد، طبیعت گردی در آسمان آباد

جاذبه های آسمان آباد

شهر و قلعه‌ تاریخی گم گم

آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد.
محوطه گم‌گم مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان چرداول، بخش مرکزی، ۷ کیلومتری جنوب شهر آسمان‌آباد، دامنه کوه بانکول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۶۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
شهر تاریخی گم‌گم در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار دارد. استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بین ایران و تمدن بین‌النهرین و قرارگیری در محدوده رشته کوه زاگرس از مراکز بسیار بااهمیت تاریخی و باستان‌شناسی ایران است که بررسی‌های باستان‌شناسان هر روز بر ارزش آن می‌افزاید.

جاهای دیدنی آسمان آباد، طبیعت گردی در آسمان آباد

چرویر آسمان آباد

چرویر واقع در دو کیلومتری جنوب غرب شهر آسمان آباد یکی از جاهای زیبا و دلنشین این منطقه است که از نظر دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درخت‌های انبوه و سر به هم پوشیده با چشمه‌های جوشان در تمامی فصول سال به ویژه فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت است.هوای این منطقه در بهار بسیار لطیف است و چشم هر بیننده‌ای را نوازش می‌دهد و برای گذراندن تعطیلات نوروزی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های سفر باشد.

دراوهر نیز در دو کیلومتری جنوب شهر آسمان آباد که یکی از دره‌های زیبا و دلنشین این منطقه است، واقع شده است که از حیث دارا بودن طبیعتی بکر جنگلی با درخت‌های سر به هم پوشیده در تمامی فصول سال بخصوص فصل بهار پذیرای دوستداران طبیعت است.

جاهای دیدنی آسمان آباد، طبیعت گردی در آسمان آباد

روستای گدمه

گدمه آخرین روستای بخش آسمان آباد است.که در انتهای مسیر جادۀ چهارمله به سرابله ودرست در محور اتصال جاده های فرعی وشنی به دامنۀسرسبز بانکول قرار دارد.هرچند که برای رسیدن به بانکول ازروستای گدمه بایستی مسافتی بسیار کوتاه را طی نمود.اما گذشتن وبازدید از چشمه های فصلی :خور خوره گه ، ئنجیره گه،(انجیره گه)چالاوکو،قوتی ه گه(قوتگه) .دره های سرسبزپه ل چه فت(پل چفت) و خه زا نه(خزانه گه) نه تنها خالی از لطف نخواهد بود بلکه هر عابر ورهگذری را بخصوص در فصل بهاربه وجد می آورد.در قسمت شرقی روستا ی گدمه دره ای بسیار زیبا ودیدنی به نام دراوهه ر(دراوهر)واقع شده که دارای درختان انبوه ومتنوع وطبیعتی زیبا ازگلها وسبزینه های خیره کننده زمین است.در فصل بهار دراوهه ر(دراوهر) جلوۀ قدرت زیبایی بخش ؛خالق زیباییها ست. زبان وگویش مردم گدمه؛ کردی کلهری است. که زبان تکلم تمام مردم آسمان آباد با همین لهجه وهمین آواها می باشد . شغل اصلی مردم گدمه کشاورزی ودامداری است.

جاهای دیدنی آسمان آباد، طبیعت گردی در آسمان آباد

مهمترین محصولات کشاورزی مردم را گندم وجو؛نخود وعدس تشکیل می دهد. جمعیت این روستا بالغ بر هزار وصد نفر ودارای بیش از صدو پنجاه خانوار است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید