بنر هدر

جاهای دیدنی خورزوق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خورزوق یکی از شهرهای استان اصفهان در مرکز ایران است.
این شهر در ۳۲ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی از خط استوا و ۵۱ درجه و ۳۷ دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ با ۱۵۷۲ متر ارتفاع از سطح دریا قرار دارد که از ارتفاع اصفهان ۳ متر کمتر است. خوروزق یکی از شهرهای شهرستان برخوار می‌باشد که با مرکز شهرستان فاصله چندانی ندارد. این شهر در دو کیلومتری شمال اصفهان و تا تهران ۴۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر در بخش برخوار شهرستان برخوار و میمه قرار دارد.و جمعیت آن ۲۰۲۳۷ نفر است.

شهر خورزوق در مجاورت شهر اصفهان و در بخش برخوار واقع شده‌است. جمعیت آن امرزوه بالغ بر بیست و نه هزار نفر است. خورزوق در زبان عامیانه خورزوک گفته می‌شود.در واقع خورزوق معرب خورزوک است. خور به معنی خورشید و روشنایی و زوک به معنی سرزمین است. (خورزوک یا سرزمین آفتاب).

مردم خورزوق به زبان محلی که از زبان‌های ایرانی مرکزی است صحبت می‌کنند. این زبان در شهر گز و چند نقطه دیگر استان هم صحبت می‌شود. مسجد جامع خورزوق حدود ۷۰۰ (هفتصد سال) قدمت دارد و در مرکز شهر خورزوق واقع شده است. ساختمان سلطان حضرت خورزوق که حدود۲۰۰ سال قبل احداث گردیده و بر روی فراری قرار دارد که یکی از اولیا در آن دفن گردیده است. مسجد جامع آقا و مسجد سبزعلی از مساجد قدیمی شهر خورزوق می باشد.
محله‌های قدیمی این شهر عبارت‌اند از : محله درب مسجد بزرگ ، محله عربها ، محله درب حمام نو
آب و هوای این شهر به خاطر کشتزارهای پیرامون آن خنک‌تر از مناطق شهری اصفهان است. این کشتزارها به مرور به مناطق مسکونی و صنعتی تبدیل می‌شوند.
وجود اراضی کشاورزی و رشته قنوات متعدد و قرار گرفتن بین مراکز عمده جمعیتی از عمده ترین عوامل پیدایش خورزوق در گذشته ذکر شده‌است . خوروزق در گذشته قلعه بزرگی بوده که چندین نهر و باغ بویژه کوچه‌های سرپوشیده و تنک و باریک در وسط شهر وجود داشته‌است . حصار آن خورزوق را از دستبرد و تهاجم اشرار و سارقین مصون می‌داشته‌است . خانه‌های مسکونی خشت و گلی که علاوه بر سکونت انبار غله و نگهداری حیوانات نیز بوده‌است.

جاذبه های خورزوق

مسجد جامع خورزوق

مسجد جامع خورزوق حدود ۷۰۰ (هفتصد سال) قدمت دارد و در مرکز شهر خورزوق واقع شده است. ساختمان سلطان حضرت خورزوق که حدود۲۰۰ سال قبل احداث گردیده و بر روی فراری قرار دارد که یکی از اولیا در آن دفن گردیده است. مسجد جامع آقا و مسجد سبزعلی از مساجد قدیمی شهر خورزوق می باشد.

خورزوق

خانه برومندها

یکی از آثار باستانی باقیمانده از گذشته های دور در شهر خورزوق خانه تاریخی برومند است که تاکنون کاری برای بهره برداری مناسب از آن نشده است خانه برومند ها ظاهرا متعلق به دوره قاجار است و دارای معماری بسیار زیبایی است . درخانه از مصالح خشت وگل وگج استفاده شده است و و سقف اتاقها   طاق وچشمه است و نقاشی های زیبایی در اتاقها انجام شده است اتاقها اندود گچ می باشد ودارای آیینه کاری ونقاشی های گل وبوته وعکس حیوانات است .اتاقها مزین به تاقچه وتاقچه بلند است و حیاط نسبتا بزرگی دارد که دارای باغچه است حوض دارد .

خورزوق

دو ایوان در ضلع شمالی آن با طاق وچشمه وجود دارد واتاق وسط سه دری است و اتاقهای داخل هر ایوان نیز سه دری وداراری درب های چوبی است بر بالای اتاق سه دری میانی و داخل ایوانها پنجره های شیشه ای گل مانند وجود دارد . درب خانه چوبی وقدیمی است واز هشتی وارد دالان وسپس به حیاط راه می یابد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید