بنر هدر

معرفی جاهای دیدنی زرنق

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زرنق یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است .

زرنق در قدیم به زرنک معروف بوده‌است در لغت به معنی یک جرعه آب است.

شهر زرنق در اوایل سال ۱۳۷۲ از روستا به شهر تبدیل شد.

نزدیکترین شهر به این شهر مهربان است.این شهر از غرب با کلوانق و از جنوب غربی با روستای کرمجوان و از جنوب (نزدیک ترین محل)با روستای کیوج همسایه است. این شهر تا مرکز استان یعنی تبریز ۸۹ کیلومتر فاصله دارد.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، زرنق جمعیتی معادل ۵۳۴۳ نفر دارد که چهارمین شهر پرجمعیت شهرستان هریس محسوب می‌شود مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند و ره آورد این شهر فطیر (نوعی کلوچه سنتی) و شیرین دنَ یا به زبان فارسی کمبزه می‌باشد. از مناطق دیدنی زرنق می‌توان به مسجد جامع زرنق و تپه باستانی دوزده باغیر اشاره کرد.

در قسمت غربی شهر ناحیه صنعتی به نام ناحیه صنعتی زرنق وجود دارد. در این ناحیه صنعتی ۲۴ کارخانه با تولید گل مصنوعی پلی اتیلنی، گل کاغذی، شانه تخم مرغ، بسته‌بندی حبوبات، ظروف یخ مصنوعی و غیره وجود دارد.

از لحاظ تاریخی قدمت این شهر بسیار زیاد بوده و قدمتی بیش از7300سال دارد. یکی از آثار قدیمی در این شهر مسجد حاجی است که قدمت ۱۳۰۰ ساله دارد. زرنق دارای منابع آبی بسیار خوبی می‌باشد منابع آبی این شهر پنج چشمه و بیش از ۱۵ حلقه چاه، می‌باشد. این منابع آبی علاوه بر تأمین آب شرب شهری زرنق و روستاهای اطراف توانایی آبرسانی به تمامی زمین‌های کشاورزی را دارا می‌باشد. زرنق از لحاظ تولیدات کشاورزی در حد مناسبی است.

معرفی جاهای دیدنی زرنق

تپه باستانی دوزده باغیر

سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی ، هخامنشی و عصر آهن ، پیکر‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم ، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی ، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که دراین تپه شناسایی شده و به دست آمده‌اند.

سفال‌های ۶ هزار و ۵۰۰ ساله امروز در تپه quotation mark دوزده باغیر quotation mark شهر َزَرنَق از توابع شهرستان هریس کشف شد .
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی در بازدید از مراحل لایه ‌نگاری و کاوش در این تپه گفت : کشف سفال‌های سبدی با شاموت خمیری گیاهی ، قدمت این تپه را تا اواخر دوره نوسنگی ثابت می‌کند.
محمدی افزود: در لایه‌نگاری‌های صورت گرفته تیم کاوش و باستان‌شناسی، آثار، اشیا و آویزهایی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمده که قدیمی‌ترین آنها سفال‌های مربوط به اواخر دوره نوسنگی یعنی حدود ۶ هزار و ۵۰۰ سال پیش است.
وی گفت :‌ تیم کاوش ابتدا لایه‌نگاری‌هایی را به صورت حفاری عمودی برای شناسایی لایه‌های مختلف انجام دادند و با ایجاد ترانشه‌های پلکانی لایه‌های مختلف را مشخص کردند.
محمدی افزود : طبق اظهارات سرپرست تیم کاوش ، لایه ابتدایی این تپه متعلق به صدر اسلام و لایه‌های بعدی به ترتیب به کشف آثار دوره‌های ساسانی، دیوار دفاعی با پهنای حدود ۹ متر با یک برج مدور ، لایه‌های دوره هخامنشی ، عصر آهن و دوره‌های مختلف مفرغی منجر شده است.

معرفی جاهای دیدنی زرنق
رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان با تشریح آثار و اشیای به دست آمده در این لایه‌نگاری‌ها گفت : سفال‌هایی مربوط به دوره‌های ساسانی ، هخامنشی و عصر آهن ، پیکر‌های گلی و سفال‌های مفرغ قدیم ، درفش‌های استخوانی و ابزار سنگی، اجاق‌هایی مربوط به عصر مفرغ، سرنیزه‌های آهنی ، اشیا و آویزهای مختلف مفرغی آثاری هستند که دراین تپه شناسایی شده و به دست آمده‌اند.
تپه تاریخی quotation mark دوزده باغیر quotation mark شهر زرنق بیش از یک هکتار مساحت دارد .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید