بنر هدر

جاهای دیدنی و زیبای شاهدیه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شاهدیه شهری در استان یزد ایران است. شاهدیه از سه بخش ابرندآباد، گردفرامرز و نصرت آباد تشکیل شده‌است که ابرندآباد قدیمی ترین منطقه شاهدیه و قدمتی چند هزار ساله دارد. اهالی ابرندآباد مردمی با پیشینه مذهبی بسیار قوی هستند و مراسم عزاداری در ماه های محرم و صفر بدون توقف ادامه دارد.و برای برگزاری این مراسم ها حسینیه های زیادی در جای جای ابرندآباد و گردفرامرز بنا شده است.

وجود باغات و قنات هایی که در این منطقه وجود دارد نشان از سخت کوشی و تلاش پیشینیان این منطقه است.

مسائل اقليمی

براساس تقسيم بندی كوپن شهرشاهديه دراقليم گرم وخشك بيابانی واقع شده‌است.بررسی وضعيت بارندگی طی دوره مطالعاتی 15ساله درمنطقه شاهديه ,حدود64.2 ميليمتر مي باشد كه مقدار بسياراندكي است.درهرصورت كمترين مقداربارندگی 23.3 ميليمتروبيشترين آن126.1 ميليمتر می باشد كه اكثرا درفصل زمستان وبهاراست.همچنين ميانگين درجه حرارت سالانه برابربا18.8می باشد .گرمترين ماه سال ميانگين درجه حرارت برابربا31.5 درجه درتيرماه می باشدوسردترين ماه سال ميانگين درجه حرارت ازديماه تاتيرماه سيرصعودی وازتيرماه تا ديماه سيرنزولی دارد.

تعداد ونحوه استقرار آبادی ها

شهرشاهديه به دليل تنوع فرم دربخش های گوناگون ,تنوع ساكنين وبنيادهای فرهنگی –اجتماعی وعواملی ازاين قبيل دارای يك الگوي ذهني اجتماعي قوي است كه در آن محدوده های منفصل ولی مشخص قابل شناسايی می باشد,كه اين محدوده‌ها به عنوان محله شناسايي شده‌است.شهرازسه محله به نام های :ابرندآباد,گردفرامرزونصرت آبادتشكيل شده‌است كه خود می تواندهركدام يك ناحيه شهری محسوب گردد وخود غالبا متشكل ازچندزيرمحله كوچكتر می باشد.علاوه برالگوی ذهنی يك الگوی عينی نيزوجودداردمثل:منطقه كارگاهها,بافت قديم و……ازآنجایی که شهر دردودهه اخیر به شهر تبدیل شده وهسته اولیه آن چندروستا می‌باشد بنابراین آبادی‌ها درمجموع شهر را تشکیل داده‌اند.

شاهدیه

جاذبه های دیدنی شاهدیه

اقامتگاه بوم گردی بابا خداداد خانه ای زرتشتی نشین در روستای نصرت آباد از توابع شهرستان یزد واقع شده است. روستای نصرت آباد به علت فاصله ۹ کیلومتری با شهر یزد و آب وهوای مطبوع و پوشش مناسب گیاهی، مهاجر پذیر است. اقامتگاه بابا خداداد، خانه‌ایی زرتشتی نشین است که در زمینی به مساحت ۲۰۰۰ متر و زیر بنای ۶۰۰ مترمربع که با معماری خانه‌های یزدی، بادگیر، حوض و شاه نشین به سبک با شکوهی بنا شده است، مجموعه اقامتی بابا خداداد ۶ اتاق با سقف‌های گنبدی شکل و و دیوارهای کاه‌گلی آمادگی میزبانی از ۳۰ گردشگر را دارد. با اقامت در این خانه سنتی می‌توان با فرهنگ و غذاهای سنتی ایران باستان آشنا شد و لحظات خاطره انگیزی را در جوار شهر تاریخی یزد گذراند. از جاذبه‌های نزدیک به اقامتگاه خداداد می‌توان به آتشکده زرتشتیان نصرت آباد، کاروانسرای گرد فرامرز، باغ دولت آباد و مجموعه امیر چخماق اشاره کرد.

شاهدیه

جاذبه های گردشگری منطقه

جاذبه ای تاریخی و گردشگری زیادی همچون آتشکده زرتشتیان نصرت آباد، بازار و حمام خان ( طولانی ترین بازار یزد )، کمپ کویر شن و شادن بافق، مجموعه امیر چقماق، باغ دولت آباد و مجموعه امیر چخماق در نزدیکی این خانه بومی قرار دارند که باعث رشد صنعت اکوتوریسم این منطقه شده است. پیشنهاد می شود برای سفر به این منطقه و لذت بردن از آب و هوای خنک آن، فصل بهار و پاییز را انتخاب کنید.

قلعه تاریخی ابرند آباد

یکی از جاذبه های تاریخی دیگر شهر یزد که در  در روستاى ابرندآباد شهر يزد واقع شده است ، قلعه تاریخی ابرندآباد یزد میباشد. اين قلعه از آثار ابرند از سرهنگ‌هاى ايراندخت دختر خسرو پرويز است و قدمت آن به دوران ساسانى مى‌رسد. ایراندخت دختر خسرو پرویز به یکی از سرهنگهای خود به نام ابرند دستور می‌دهد که املاکش را در یزد سر و سامان بدهد چون پادشاه ساسانی یزد را به دخترش داده بود. ابرند وقتی در یزد کارش تمام شد در نزدیکی یزد روستایی خوش آب و هوا یافت او در آنجا قلعه‌ای ساخت و نام خود را بر آنجا نهاد و ایران آباد به ابرند آباد تغییر نام یافت. قلعهٔ ابرندآباد از خشت و گل و در دو طبقه بنا شده است. مساحت اين قلعه را ۵۰۰ متر مربع است. از طبقهٔ اول بنا، راهروى کم‌عرضى که در چهار بدنهٔ بنا ادامه يافته و دريچه‌هايى به داخل قلعه دارد، به جاى مانده است. قلعه داراى سردرى بلند در سه طبقه است. چهار برج مدوّر در چهار گوشه بنا ساخته شده است. در ضلع شمالى و جنوبي، حد واسط دو برج کناري، يک برج با قطر کمتر قرار دارد.

شاهدیه

در ضلع شمالى و جنوبي، حد واسط دو برج کناري، يک برج با قطر کمتر قرار دارد. اين قلعه تا نيمه اول قرن دوم هجرى همچنان استوار بوده ولى با قيام ابومسلم خراسانى بر عليه حكومت بنى اميه، احمد محمد زمجى به حكومت يزد و اصفهان مى رسد و با ورود وى به يزد حاكم اموى يزد به نام اعلا طوفى از يزد فرارى شده و در همين قلعه تحصن مى كند. این بنا با شماره 6318 به ثبت آثار ملیایران در آمده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید