بنر هدر

جاهای دیدنی قهدریجان ، شهر کشاورزان نمونه

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر قهدریجان براساس تقسیمات کشوری یکی از نقاط شهری شهرستان فلاورجان است که در ۱۴ کیلومتری شهر اصفهان و پنج کیلومتری فلاورجان قراردارد.

شهر قهدریجان در دشت وسیعی قرار گرفته که از هر سو اراضی زراعی آن را احاطه نموده‌است. در شمال آن اراضی زراعی منتهی به کهریزسنگ و در جنوب اراضی منتهی به ایمانشهر (مینادشت) و درشرق اراضی منتهی به روستای جوجیل و دشتچی و شهر فلاورجان ودر غرب اراضی منتهی به دشت نجف آباد قرار دارند.

در حال حاضر طبق آماری که تخمین زده می‌شود جمعیت این شهر نزدیک به ۴۰۰۰۰ نفر می‌باشد. شهر قهدریجان از لحاظ جمعیت دومین شهر بزرگ پس از شهر فلاورجان می‌باشد و از لحاظ مساحت بزرگترین شهر در کل منطقه است. البته در مورد جمعیت شهر قهدریجان ابهامات زیادی بین مردم ومسئولین مطرح است. به طوری که عده‌ای معتقدند مقامات برای توجیه کم توجهی و به نحوی بی‌توجهی خود به مردم زحمتکش این خطه از قصد جمعیت صحیح این منطقه را اعلام نمی‌کنند. از آنجایی که مستندات و تصاویر ماهواره‌ای وسعت شهر را بیشتر از وسعت شهر فلاورجان شان می‌دهد اما در آمار اعلامی توسط سازمان آمار جمعیت این شهر کمتر از شهر فلاورجان است. جالبتر اینکه در اقدامی بسیار عجیب و بی سر و صدا برای افزایش جمعیت شهر فلاورجان، روستای گارماسه به شهر فلاورجان تحت عنوان محلهٔ گارماسه متصل شد. در حالی که گفته می‌شود جمعیت گارماسه بیش از پنج هزار نفر می‌باشد و طبق قانون خودش می‌توانست به شهر گارماسه ارتقا یابد در حالی که با شهر فلاورجان فاصله نسبی داشت.

وجه تسمیه

نام قدیمی شهر قهدریجان که به نظر برخی محققان این نام از آن جهت گذاشته شده که مردم قهدریجان اغلب کشاورز بوده‌اند و گونه‌های آنها بر اثر آفتاب کدر شده‌است و کدرگون هم به معنی کدرگونه است که هنوز هم در گویش عامه افراد مسن در قهدریجان و روستاهای اطراف این محل را کدرگان (کدر گون) می‌خوانند. در مورد نام کنونی قهدریجان دو نظر وجود دارد. یکی اینکه نام قدیمی قهدریجان در اصل به صورت کدرگون و به معنی کدرگونه نیست بلکه به صورت کدرگان بوده و به معنی محلی است با خاک تیره و کدر (اتفاقا صحرایی با نام قدیمی سیاهه و کنونی زارچان در شمال قهدریجان وجود دارد که در دوره‌های قدیم سکونتگاه قومی بوده که بعدها بنا بر دلایلی در قهدریجان سکنی گزیده‌اند) و مثل لارگان که گان به جان تبدیل شده، در این لغت یعنی کدرگان نیز چنین تغییری صورت گرفته و به صورت کدرجان درآمده و کثرت استعمال در بیان عوام آن را به صورت قدرجان درآورده‌است و علت استعمال لغت فعلی یعنی قهدریجان به واسطه صحیح نوشتن و صحیح گفتن و از حالت عامیانه خارج کردن لغت قدرجان است. نظر دوم بدین شرح است که ظل‌السلطان که در زمان قاجار حاکم اصفهان بوده‌است، به جهت شجاعت زیاد مردم قهدریجان و علاقه زیادی که به مردم این محل داشته این محل (کدرگون) را قدرجان نامیده به این معنا که «من مردم این محل را به قدر جانم دوست دارم» و قدرجان به تدریج تبدیل به قهدریجان شده‌است؛ که نظر دوم بیشتر نقل می‌شود و به نظر می‌رسد بیشتر به واقعیت نزدیک باشد. همچنین گفته می‌شود در بازسازی بنای مسجد بزرگ قهدریجان که قدیمی‌ترین مسجد شهر است نیز سنگ نوشته‌ای یافت شد که از قهدریجان با نام کهدریگان نیز نام برده شده‌است اما اکنون هیچ اثر یا اطلاعی از آن در دست نیست. قابل ذکر است که قبلاً شهر به صورت قلعه‌ای با چهار دروازه بوده که بعضی نام قهدریجان را با در نظر گرفتن «جان» به عنوان پسوند و «ی» میانوند هم ریشه یا مرتبط با لغت «قلعه» می‌دانند؛ البته این نظر تقریباً هیچ مدافعی ندارد. گمان میرود قهدریجان تازی شده ی واژه کاهداری گان یا کهدرگان باشد که به دلیل کشاورز بودن مردم منطقه،محل جمع آوری و انبار کاه بوده است .

ویژگی های خاص 

یکی از پایه های اساسی اقتصاد شهر قهدریجان را کشاورزی تشکیل می دهد کل زمین های زیر کشت در قهدریجان ۵۰۰۰ هکتار است و عمده محصول این شهر برنج باسطح کشت ۱۰۰۰ هکتار ، گندم ۷۰۰ هکتار پیاز ۵۰۰ هکتار ، صیفی جات ۱۰۰ هکتار و کشت متفرقه ۵۰۰ هکتار می باشد .

از دلایل عمده قطب کشاورزی بودن قهدریجان علاوه بر حاصلخیزی زمین ، خبره بودن کشاورزان این شهر ، داشتن روحیه تلاش و کوشش و کسب روزی حلال توسط مردم این منطقه بوده است .متاسفانه در سالهای اخیر به علت خشکسالی و عدم برنامه ریزی صحیح وکشت بی رویه برخی از محصولات مثل پیاز کشاورزان متضرر زیان های زیادی گردیدند . کشاورزان قهدریجان هر سال از نظر کمیت و کیفیت حائز رتبه های ممتاز کشوری می گردند . در قهدریجان واحدهای تولیدی صنعتی کمی وجود دارد که به تعداد محدودی از کوره آجر پزی و موزائیک سازی محدود میگردد. در سال ۱۳۷۸ به منظور انتقال کارگاههای مزاحم به خارج از شهر ، منطقه صنعتی شهر قهدریجان در ضلع جنوبی شهر با مساحت ۰۰۰/۶۰ متر مربع احداث گردید و هم اکنون کارگاههای مستقر در فاز یک ۳۵ واحد میباشد و فاز دوم نیز آن آماده واگذاری است . صنعت قالی بافی از ایام قدیم در این شهر متداول بوده است روش قالی بافی به صورت استاد کاری است . بازار فروش قالی قهدریجان بیشتر نجف آباد و اصفهان است .

از جاذبه های گردشگری قهدریجان می توان به موارد ذیل اشاره نمود :

۱ – امامزاده سید محمد ۲ – مقبره انوش بن شیث بن آدم ( پیامبر خدا ) ۳ – قدمگاه ۴ – مسجد شهید بهشتی ۵- امامزاده سیده النساء ۶- کوره آجر پزی ۷- خانه حشمت ۸ – برج کبوتر خانه

موقعیت جغرافیایی 

براساس تقسیمات کشوری شهر قهدریجان یکی از نقاط شهری شهرستان فلاورجان است که در۲۴ کیلومتری شهر اصفهان و پنج کیلومتری فلاورجان قراردارد.

شهر قهدریجان در دشت وسیعی قرار گرفته که از هر سو اراضی زراعی آن را احاطه نموده‌است.در شمال آن اراضی زراعی منتهی به کهریزسنگ و در جنوب اراضی منتهی به فولاد شهر ودرشرق اراضی منتهی به روستای جوجیل و دشتچی وشهر فلاورجان ودر غرب اراضی منتهی به دشت نجف آباد قرار دارند.قهدریجان با ۱۶۸۰ متر ارتفاع از سطح دریا در طول جغرافیایی ۵۱ درجه و ۳۰ دقیقه وعرض جغرافیایی ۳۲ درجه و ۳۰ دقیقه در دشت همواری قرار گرفته که در جهت شرق به غرب فاقد شیب بوده و تنها در جهت جنوب به شمال و غرب به شرق از شیب ملایمی برخوردار است.

جاهای دیدنی قهدریجان ، شهر کشاورزان نمونه

امامزاده سید محمد (ع)

این امامزاده یکی از معروف ترین و بنام ترین امامزاده های منطقة شهرستان فلاورجان می باشد.در شجره نامه به تأیید آقای فلسفی و کتابخانه آستان قدس رضوی موجود در حرم امامزاده چنین آمده است که: سید محمد در قهدریجان استان اصفهان مدفون شده و نسب آن حضرت چنین است: [محمد ابن عیسی ابن موسی ابن ابراهیم ابن موسی ابن جعفرعلیه السلام [امامزاده چون به روسستای زارچون استان اصفهان رسید، دشمنان متوجه شده و حضرتش در زارجون دفن گردیده اند.

آدرس : فلاورجان – قهدریجان – در 3 کیلومتری شهر قهدریجان به سمت نجف آباد واقع در شهرستان فلاورجان و در فاصله 4 کیلومتری شهر فلاورجان و در صحرایی معروف به صحرای زارچون قهدریجان.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید