بنر هدر

جاهای دیدنی شهر کهریزک

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

كهريزك بعنوان يكی از قديمترين نقاط مسكونی در پهنه كشور ايران شناخته می شود . وجود تپه های باستانی و اشارات زياد نوشته های تاريخی به ری و اطراف آن مويد اين امر می باشد كه يكی از قديمی ترين نقاط سكونت انسان در كشور ايران اين منطقه بوده است. دليل ديگر اين نظريه زمین های كشاورزی بسيار زياد و حاصلخیز می باشد كه در اين منطقه وجود دارد.

شهر کهریزک در بخش کهریزک شهرستان ری قرار دارد.

ساختار اقتصادی شهر

موقعیت جغرافیایی و ژئو استراتژیک شهر کهریزک بر چهره اقتصادی شهر و توسعه آن اثرات تعیین کننده ای داشته است که این موقعیت ها عبارتند از : واقع شدن در مسیر ترانزیتی محور ارتباطی تهران ـ قم ، نزدیکی آن به شهر تهران ، قرارگیری بسیاری از خدمات کلان و عموماٌ مزاحم تهران در جوار آن ( مانند : گورستان بهشت زهرا ، پادگان های نظامی ، محل دفن زباله ، انبارها ) در این منطقه ، همچنین همجواری با شهر آفتاب به عنوان قطب بزرگ علمی ،فرهنگی و مذهبی ،وجود اراضی وسیع زراعی باعث گردید که رفته رفته فعالیت های کشاورزی در منطقه  کمرنگ گردد و کهریزک به سمت خدماتی شدن گام بردارد که این امر از سال 1380 که کهریزک به صورت یک نقطه شهری در آمد شتاب بیشتری گرفت ، البته وجودکارگاه های مختلف در منطقه چهره نیمه صنعتی نیز به شهر داده است.

جاذبه های کهریزک

خانه فخرالدوله و خانه امينی

اين دو اثر تاريخی مربوط به دوره قاجاری بوده و متعلق به فخر الدوله (مادر علی امينی) و علی امينی (نخست وزير پهلوی دوم) می باشد. معماری اين دو بنا تلفيقی از معماری سبك اروپائی و معماری سنتی ايرانی است كه می توان آنها را از اولين خانه های ييلاقی اشرافی بشمار برد. اين خانه ها علاوه بر يادآوری معماری ايونها در تخت جمشيد، معماری، معابد يونانی را در ذهن تداعی می كند كه سقفهای شيروانی و سنتوری جنوبی خانه فخر الدوله و سنتور شمالی خانه امينی نشانگر اين نوع تليق ذهنی می باشد و همچنين سنت معماری ايرانی خود را در ايوانها و ستونهای بكاررفته در دو ايوان حفظ كرده اند.

جاهای دیدنی شهر کهریزک

بعقه متبركه امامزاده بی بی رقيه (س)

بعقه متبرکه امامزاده بی بی رقیه که از نوادگان امام هفتم شیعیان حضرت امام موسی کاظم (ع) و خواهر امامزادگان ابراهیم و اسماعیل (ع) است در روستای تبائین،‌بین کهریزک و اتوبان قم ـ تهران واقع گردیده است. بنای بقعه محقر و نوساز ایشان، دارای گنبد کوچک ضربی سیمانی و یک ورودی است. نمای ورودی تماماً کاشی شطرنجی جدید سبز فام است و نام صاحب بقعه بر بالای آن برکاشی کوچک لاجوردی نقش بسته و نیز در طرفین درب ورودی دو کتبه عمودی کوتاه به خط نستعلیق بر کاشی لاجوردی وجود داردکه بر یکی حدیث: ( کلمه لا اله الاالله حصنی….) و بر دیگری این شعر نوشته شده است:علی الله فی کل امورتوکلی و فی الخمس اصحاب الکساء توسلی.

در میان حرم مطهر که ۱۶ متر مربع وسعت آن است مقبره امامزاده به صورت مرتفع نمایان است که با پارچه های سبز و چند عدد گلدان مزین شده است. دیوارهای حرم سفیدکاری و رنگ آمیزی شده است. در سال ۱۳۸۲ ضریح هشت ضلعی با طرح مشبک با روکش آب طلا بر روی مرقد مطهر نصب گردیده است. ضمناً با اضافه شدن ملک مسکونی مجاور به حرم امامزاده توسط بانی خیر، نسبت به توسعه آن اقدام شده است.

جاهای دیدنی شهر کهریزک

امام زادگان سيد ابراهيم و سيد اسماعيل (ع)

بقعه مباركه امامزادگان سيد ابراهيم و سيد اسماعيل (ع)در جنوب شرقی تهران، قلعه دولت آباد واقع شده است. نسب آن بزرگواران را به امام موسی كاظم (ع) می رسانند. بنای بقعه به صورت مربع مستطيل و تك اتاقی معمولی و فاقد گنبد و سازه آن فلزی است كه به تازگی توسط مردم محل و خيرين احداث گرديده است. زير بنای كلی محوطه 120 متر و حرم 60 متر مربع است. ضريع آن چوبی و بدون شيشه محافظ و دارای قفل است. زائرين بقعه عمدتاً از اهالی اين منطقه می باشند بقعه دارای امكانات رفاهی است. در چند سال گذشته به همت اعضای شورای شهر و متوليان و خيرين اين امامزادگان بازسازی اساسی در ساختمان محوطه صورت پذيرفته است.

كارخانه قند كهريزك

اين اثر تاريخی اولين كارخانه قند خاورميانه بوده كه در سال 1273 بنا گرديده است و متعلق به دوره قاجاريه می باشد و در سال 1312 مشابه آن در شهرستان ورامين احداث گرديد.

جاهای دیدنی شهر کهریزک

اين اثر تاريخی با شماره 4635 در تاريخ 11/10/1380 در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید