بنر هدر

جاهای دیدنی شهر یونسی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یونسی در فاصله 1050 کیلومتری تهران، 260 کیلومتری مشهد، 41 کیلومتری بجستان و 50 کیلومتری مرکز شهرستان گناباد واقع شده و از آنجا که در حاشیه کویر و در مجاورت کوه‌های کم ارتفاع قرار دارد، از آب و هوای گرم و خشک و اختلاف درجه حرارت شب و روز آن بسیار زیاد برخوردار است.

شغلهای اصلی مردم یونسی کشاورزی، دامداری و دامپروری است. از محصولات کشاورزی می‌توان به پسته، گندم، جو، پنبه، چغندر اشاره کرد.

این شهر تاریخی با 5 اثر ثبت شده ملی و جاذبه های طبیعی فراوان، دارای پتانسیل بسیار خوبی برای حضور سرمایه گذاران در حوزه گردشگری می باشد.

جاذبه‌های تاریخی این شهر شامل پل کال شور، کاروانسرای شاه عباسی، حوض انبار  قدیمی و مقبره منتسب به حضرت یونس به عنوان تنها مکان زیارتی شهر یونسی است.

ریگزار یونسی به عنوان مهمترین و زیباترین جاذبه گردشگري این شهر همه ساله میزبان گردشگران فراوانی از نقاط مختلف می باشد، همچنین وجود غارهای آغل سوخته، علی محمود و بلور به عنوان عروس غارهای خراسان که از جاذبه های دیدنی و منحصر به فردی برخوردارند.

جاذبه های یونسی

کاروانسرای یونسی

اين بنای با ارزش در حاشیه شهر یونسی و در مسیر جاده فیض آباد بجستان و در 90 کیلو متری شمال غرب گناباد و 40 کیلومتری شهر بجستان واقع شده است . این مکان بر سر راه کاروان رو سابق یزد به مشهد یعنی از قاسم آباد به فخر آباد بعد به مرند یزد و یونسی با عبور از پل قدیمی یونسی به طرف مه ولات در دوره صفوی احداث گردیده است. این بنا با فضای تقریبی 2500 متر مربع دارای 8 ایوانچه و دو تالار جهت استراحت کاروانیان می باشد .

یونسی

بنا دارای تز یینات آجری به صورت خفته راسته در پیشانی طا ق ها و ایوانها می باشد . از این مکان که به رباط شاه عباسی نیز معروف می باشد هم اکنون به عنوان نمایشگاه مردم شناسی استفاده می شود.

غارتکسرا

این غار زیبا در ۸ کیلومتری جنوب شهر یونسی شهرستان بجستان می‌باشد ودارای استلاگتیت واستلاگمیتهای متنوع و فراوان است… این غار ۳۰۰ متر طول داشته و دارای دو چاه می‌باشد غارفنی بوده و امکان بازدید بدون تجهزات امکان‌پذیر نمی‌باشد. دهانه آن در ارتفاع قرارداشته و برای ورود باید به صورت عمودی و با طناب وارد آن شد. این غار راه فرعی نداشته ولی در طی مسیر با قندیل‌های بسیار و زیبا مواجه خواهید شد. مسیر آن دارای شیب بودی به‌طوری‌که انتهای غار با دهانه آن ۶۰ متر اختلاف ارتفاع دارد. دمای داخل غار عکس دمای خارج آن می‌باشد.

غاربلور

غار بلور یک غار زیبا و کوچک بلوری در ۸ کیلومتری جنوب روستای یونسی شهرستان بجستان در استان خراسان رضوی قرارداردواقع این غار در روز جمعه ۳/۸/۸۷ توسط ۹ نفر از اعضای باشگاه بصورت کامل کشف و نقشه برداری شد. ارتفاع دهانه ورودی غار حدود 2.5متر بوده که به صورت راهرویی تنگ وباریک است که محل لانه سازی و زیست گونه های جانوری همچون روباه وگربه وحشی است و سپس به دالان بزرگی می رسد که به طرز بسیار زیبا به طور طبیعی همچون اتاقی خوش نقش ونگاری به قندیل ها واستالاکتیک واستالاگمیت ها دیده شده است.بدلیل داشتن چکنده های بسيار زیبا و کریستال که همانند بلور شیشه درخشان و شفاف است یکی از زیباترین غارهای استان خراسان رضوی است.

یونسی

وجود چاهها  در داخل غارباعث شده تا افراد عادی نتوانند وارد غار شوند و اغلب زیبایی های غار سالم و دست نخورده باقی مانده است.

محصولات سفر

1 دیدگاه دربارهٔ «جاهای دیدنی شهر یونسی»

دیدگاه خود را بنویسید