ساختمان قديمی محمد تقی خان صوفی سياوش

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این بنا در خیابان امام خمینی شهر املش و در جنب پارک میرزاکوچک جنگلی قرار دارد . این خانه در دوطبقه ، در زمینی به مساحت ۳۰۰۰ متر مربع ، با زیربنایی ۷۵۰ متر مربع و با آجر ، چوب و ملات گل و آهک ساخته شده است . از اره ی نمای بیرونی ساختمان ، دارای کاشی کاری های بسیار زیبا به تاریخ ۱۳۲۴ هـ . ق است .

ساختمان قديمی محمد تقی خان صوفی سياوش

این خانه با الگوبرداری از دارالحکومه رشت ، توسط استاد رضا ، معمار اصفهانی ساخته شده است . در پشت خانه ، مطبخ ، اصطبل و خزینه داری وجود دارد . خانه به صورت سه پشت بوده ، بام آن سفالی و کف اتاق ها چوبی است . حیاط ، باغچه بندی شده است و حوض بزرگی در وسط آن قرار دارد . سردر ورودی بنا ، بسیار زیبا و پرنقش است . دوشیر گچ بری شده در بالای آن دیده می شود و و بر بدنه ی آن قاب هایی از سنگ ریزه ساخته اند . در پایین نمای بیرونی نیز ۱۱ قاب کاشی کاری دیده می شود . بر دیوارهای طبقه ، گل هایی آهک بری شده و هم چنین داخل اتاق ها با نقش های زیبایی گچ بری تزیین گشته است .

خانه ی محمد تقی صوفی سیاوش که از جاذبه های تاریخی املش و از بناهای ارزشمند دوره قاجاریه است و به شماره ی ۴۰۱۹ در تاریخ ۱۰/۷/۸۰ ، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید