بنر هدر

شیطان کوه ، جاذبه ای زیبا در لاهیجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاهای دیدنی لاهیجان کوهی است در شرق شهر لاهیجان و در استان گیلان به نام شیطان کوه که از زیباترین کوه آبشارهای ایران است. در گذشته به این منطقه شاه‌نشین کوه می‌گفتند و برکه‌ای که ۲۰۰ متر عرض و ۷۰ متر طول داشت در جلوی آن بود که برای انبار کردن آب در امر آبیاری از آن استفاده می‌شد.

یکی از مناطق دیدنی و معروف شهر لاهیجان، محوطه دیدنی و تفریحی شیطان کوه است. این کوه در واقع محلی برای جمع‌آوری آب مورد نیاز آبیاری مزارع بوده است. امروز برکه به دریاچه‌ای مصنوعی تبدیل شده که در میان آن جزیره‌ای وجود دارد و عمارت کوچکی در این جزیره خودنمایی می‌کند. این منطقه به دلیل وجود تله کابین، شهربازی، رستوران و امکانات دیگر تفریحی یکی از مهم‌ترین مراکز گردشی این منطقه است.

شیطان کوه ، جاذبه ای زیبا در لاهیجان

در دل شیطان کوه آبشاری مصنوعی ایجاد شده که آب آن از همین دریاچه که به استخر لاهیجان معروف است، تأمین می‌شود. منطقه خوش آب و هوایی که با آبشار و دریاچه‌ای به همین نام، گردشگر پذیرترین نقطه لاهیجان به حساب می‌آید .غاری قدیمی بین دو کوه وجود دارد که بر اثر گذشت زمان الآن تخریب شده یا این‌گونه اعلام شده و ورودی هایش مسدود است این کوه رو شیخان و بزرگان برای تفریح و شکار مورد استفاده قرار میدادند. از غار برای رفتن به کوه مجاور استفاده میکردند ولی اجازه برای عموم از استفاده از این کوه داده نمیشد و مردم اطلاعی از وجود غار هم نداشتند. صداهایی هم که شنیده میشد صدایی بود که از انعکاس صدای باد و یا عبور و مرور بوده که شنیده میشده. به مرور زمان شیخان کوه با توجه به داستان‌هایی که مردم برای یکدیگر تعریف میکردند به شیطان کوه تغییر یافت.

شیطان کوه ، جاذبه ای زیبا در لاهیجان

فلسفه نام گذاری شیطان کوه

این منطقه در گذشته به شاه نشین معروف بوده است اما امروز این منطقه تغییر نام داده و به شیطان معروف شده است. به صورتی که نام شیطان کوه امروزه آن چنان جا افتاده است که نه تنها ساکنین لاهیجان، بلکه همه ایرانی ها با این نام آشنا هستند.

به طبق نظرات عده ای از اهالی این منطقه علت نام گذاری شیطان کوه هیچ ارتباطی با با خرافه پرستی و همچنین شیطانی که در بین عموم متداول است، نیز نمی باشد. داستانی که در این باره وجود دارد طبیعت این کوه به گونه ای است که وقتی از بالا به پایین نگاه می کنید احساس خواهید کرد به راحتی با دویدن به دامنه میرسید اما نتیجه چیزی جز سقوط نخواهد بود و در باور قدیمی های محلی در اینجا شیطان چشم فرد را کور می کند، یا به نوعی او را گول می زند.

جاذبه های گردشگردی در شیطان کوه

آبشار شیطان کوه لاهیجان

در مسیر زیبای پیاده روی به سمت بالای این کوه که دارای بیش از 1000 پله سنگی است بعد از طی مسافتی آبشاری وجود دارد که گردشگران برای استراحت در این مکان توقفی خواهند داشت و به خاطر زیبایی هایی که دارد اقدام به عکاسی میکنند. این آبشار مصنوعی که آب آن از استخری که در زیر و پای این کوه قرار دارد تامین میشود و دارای ابعاد 100 متر در 70 متر است دارای منظره ای زیبا به سمت استخر لاهیجان دارد. در گذشته از استخری که در روبروی این آبشار قرار دارد به عنوان منبعی برای آبیاری مورد استفاده قرار میگرفت اما رفته رفته جنبه گردشگری پیدا کرد و همکنون یکی از مکان های زیبای این شهرستان محسوب میشود.

استخر شیطان کوه

در پای شیطان کوه استخری بزرگ با وسعت ۱۷ هکتار نیز وجود دارد که به دستور شاه عباس نیز ساخته شده است. طول این استخر حدود کیلومتر است و در کنار بلواری زیبایی نیز قرار دارد. این استخر دارای جزیره ای زیبا است که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است.

بام سبز و تله‌کابین شیطان کوه

در کنار شیطان کوه لاهیجان، مکانی بسیار زیبا و دارای طبیعتی فوق‌العاده به نام بام سبز وجود دارد که به همراه شیطان کوه زیبایی و جاذبه خاصی به شهرستان لاهیجان بخشیده است، وجود تله‌کابین جذابیت‌ وتوجه گردشگران به این بام سر سبز و دیدنی را دو چندان کرده است که بی‌شک هر توریست و گردشگری که سری به این کوه فوق العاده زیبا بزند حتما از این تله کابین بر فراز بام لاهیجان برای دیدن زیبایی‌های وصف ناشدنی این شهرستان از بالای آسمان آبی و پاکیزه شهرستان لاهیجان استفاده خواهد کرد.

 تله‌کابین لاهیجان که به «احرار» معروف است جزو نخستین تله‌کابین‌های مدرن ایران محسوب می‌شود که گردشگران را از ایستگاه اول یعنی بام سبز به ایستگاه دوم معروف به «تاج‌خروس» می‌رساند و طول مسیر آن هزار و 500 متر است، این مسیر زیبا چشم هر بیننده‌ای را  محسور باغ‌های چای و برگ‌های سرس بز این نوشیدنی معروفی می‌کند که قوت عصرانه هر ایرانی است.

شیطان کوه ، جاذبه ای زیبا در لاهیجان

اگر از سوارشدن به تله‌کابین ترس و واهمه دارید و اهل قدم زدن‌های طولانی مدت هستید، می‌توانید مسیر تله‌کابین تا ایستگاه اول را پیاده‌روی کرده و از نزدیک باغ‌های زیبای چای را تماشا کنید  و با گرفتن عکس یادگاری به دیگران یادآوری کنید که استان گیلان یکی از برترین استان‌های گردشگرپذیر ایران است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید