بنر هدر

مجتمع سواركاری گنبد کاووس

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

مجتمع سواركاری گنبد کاووس از جاذبه های گردشگری گنبدکاووس است که در شمال شرقی شهر و در بلوار معلم واقع است.این مجموعه دارای ۱۲۰ هکتار زمین کشاورزی، پارکینگ، فضای سبز، پیست اسب‌دوانی به مساحت تقریبی ۳۰ هکتار، سوئیت، ویلا، استبل (اسطبل) زمستانه و تابستانه، جایگاه مسابقات و استخر شنا است.

مسابقه‌های اسب‌دوانی در فصل‌های بهار و پاییز برگزار می‌شود و دوستداران بسیاری را از گوشه و کنار کشور به خود جذب می‌کند.

مجتمع سواركاری گنبد کاووس

از نظر ویژگی معماری نیز این بنا در منطقه خاص بوده و نخستین بنای مجموعه سوارکاری در کل استان گلستان است.نوع ساختار بنا مطابق نخستین سازه‌های بتنی ورزشی است که پاسخگوی همه نیازهای مربوط به دوره خود بوده است.

مجتمع سوارکاری گنبد کاووس در سال 1340 با اهداف مسابقه های کورس اسب دوانی و تولید و پرورش اسب های نژاد ترکمن پایه‌گذاری شد و درسال 1352 این مکان ساخته شد و همواره مورد استفاده مسابقات اسبداونی در طول این سال‌ها بوده است.

این بنا با سازه‌ای بتنی در ارتفاع حدود 13 متر با حجمی مکعب مستطیل احداث شده و کشیدگی این حجم در جهت شمالی جنوبی است و میدان مسابقات نیز در جبهه شرقی آن قرار دارد.

مجتمع سواركاری گنبد کاووس

بنا به صورت 3 طبقه است که در طبقه همکف دو بخش نیمه باز با کاربری فضای پیش‌بینی مسابقات دارد این دو فضای وسیع در دو طرف بخش اصلی و مرکزی بنا قرار دارد و بخش مرکزی بنا که به عنوان هسته اصلی کاربرد دارد در این طبقه به صورت محصور با کاربری فضای اداری، فضای پیش بینی، اتاق چابکسواران، نمازخانه، آموزشی،رختکن و سایر سرویس‌های مربوط به چابکسواران است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید