معرفی روستای کریک ، ماسوله ای در جنوب ایران

نویسنده:

حسین یوسفی

در تاریخ:

روستای کریک از توابع بخش مرکزی شهرستان دنا، با مختصات جغرافیایی ۵۱ درجه و ۲۵ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه عرض شمالی، در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی سیسخت و ۲۵ کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این روستا از اطراف به ارتفاعات بلند دنا محدود می شود. روستای کوهستانی کریک، در حدود ۱۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

آب و هوای این روستا، در فصول بهار، تابستان و پاییز ملایم و مطبوع و در زمستان سرد و خشک است. رودخانه کریک از میان روستا عبور میکند و بر طراوت و شادابی فضای روستا می افزاید. روستای کریک یکی از قدیمی ترین روستاهای شهرستان دنا به شمار میرود.

معماری روستای کریک به دو بخش معماری بافت قدیم و معماری بافت جدید تقسیم می شود. معماری اصیل به جا مانده از نخستین تمدن های این منطقه و این سرزمین بوده و معماری نوساز متأثر از معماری سایر اقوام و جوامع اطراف است. معماری روستای کریک دارای ویژگی های خاص و منحصر بفردی همچون بافت پلکانی و فشرده، ساختار همساز با اقلیم و زمینه و موقعیت استراتژیک روستا به لحاظ قرار گیری در دامنه رشته کوه زاگرس است.

معرفی روستای کریک ، ماسوله ای در جنوب

در این بافت دوهزار ساله که قدمتش به پای بلوطهای دنا می رسد، سنگ در ساخت پی ها تا جایی که مناسب تشخیص داده می شد، به کار گرفته شده و یک ردیف چوب به عنوان کلاف افقی روی پی قرار گرفته است. پلکان و ایوان ستون دار از عناصر اصلی معماری این بناها است که در تمامی خانه ها دیده می شود و تصویر دخترکانی که بامهای خانه همسایه را جارو می زنند تصویری است که تا مدتها در خاطره بازدید از روستا جا خوش می کند. روستای زیبای کریک دارای هشت محله روستایی مجزاست که با آنها در ارتباط مستقیم بوده و در واقع جزو حوزه نفوذ تأثیرگذار این روستا به شمار می آیند.

یکجانشینی در این منطقه ، به دوران قبل از مهاجرت آریایی ها به فلات ایران مربوط است. عبور شاهراه سلطنتی هخامنشی از ۱۵ کیلومتری کریک، سبب رونق تجارت و رفت و آمد بیشتر در این ناحیه شده است. بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت های زراعی، دامداری و باغداری تأمین میشود .

معرفی روستای کریک ، ماسوله ای در جنوب

گروهی از مردم روستا در بخش خدمات و تولید صنایع دستی اشتغال دارند. روستای کریک در یک ناحیۀ کوهستانی، بر روی شیب ملایمی استقرار یافته است و بافت مسکونی متراکم دارد. اکثر خانه های این روستا عموماً یک طبقه و با دیوارهای ضخیم ساخته شده اند . در بافت قدیمی روستا واحدهای مسکونی دو طبقه و کوچک نیز وجود دارد. مصالح به کار رفته در ساخت خانه های قدیمی چوب ، خشت و گل ٤٣ است. روستای خوش آب و هوای کریک که در میان دره باصفای کریک و در مسیر دسترسی به منطقه ییلاقی و زیبای سیسخت واقع شده است، یکی از مسیرهای صعود به قله دنا محسوب میشود. از جمله جاذبه های مذهبی و تاریخی این روستا میتوان به آرامگاه امامزاده عسگر و امامزاده اسحاق اشاره داشت. صنایع دستی روستای کریک مشتمل بر انواع قالی و گلیم با طرحها و نقوش زیبا است.

تفریحات ممکن روستای کریک

در این روستا آب و هوا به اندازه ای خوب است که بهترین کار ممکن قدم زدن در کوچه پس کوچه های این روستا در اول صبح است چرا که در این زمان می توانید دخترانی با لباس های رنگارنگ و چارقدهای زیبا را که در رفت و روب ایوان های خانه هایشان هستند ببینید و جلوه ی ویژه ای به منظره ی این روستای زیبا می دهد. از طرف دیگر می توانید مردانی که دام ها را به سوی چراگاه ها می برند را مشاهده کنید و ترکیب تمامی این موارد می تواند باعث شود شما از چارچوب زندگی شهری خارج شوید و کمی آرامش و زندگی عادی مردمان این سرزمین را مشاهده کنید.

همچنان که در حال پیاده روی هستید، قطعا مدهوش خواهید شد زیرا مزارع برنج در اطراف این روستا قرار دارند و بوی برج این منطقه را بر خواهد برداشت.  حتما دوربین مناسبی همراه خودتان داشته باشید تا عکس های خوبی از این منطقه بگیرید تا در رشد صنعت گردشگری این استان گام مثبتی برداشته باشید.

اگر به کوهنوردی علاقه دارید می توانید صعود به ارتفاعات در این منطقه را تجربه کنید . روستای کریک در مسیر صعود به قله ی دنا قرار گرفته است.

در کنار رودخانه های اطراف این منطقه بروید و اگر اهل شینت هستید کمی با دوستان خودتان آب بازی کنید. اگر هم که چزء افراد آرام و درون گرا هستید می توانید گوشه ای بنشینید و به صدای آب هنگام عبور از صخره های این رودخانه گوش کنید و لذت ببرید.

پیشنهاد ما این است که یک شب حداقل در خانه های محلی این روستا بمانید و زمانی که هوا تاریک می شود به تماشای ستارگان در آسمان پهناور این منطقه بنشینید. و از یکی از پیرهای روستا بخواهید برایتان داستان گذشتگان روستای کریک و یا یکی از محبوب ترین مراسم این روستا که شاهنامه خوانی است را در زیر نور ستارگان انجام دهید.

در مراسم شاد حنابندان و عروسی نیز صدای تیراندازی در روستا طنین انداز می شود و شادی مردمان روستا را فریاد می زند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید