معرفی شهر انابد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

اَنابَد شهری دراستان خراسان رضوی ایران است. این شهر در بخش انابد شهرستان بردسکن قرار دارد.

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این شهر ۶۱۸۶ نفر (در ۱۸۶۱ خانوار) بوده‌است.

در این شهر امامزاده سید هاشم قرار دارد که مورد توجه و احترام مردم انابد و بردسکن می‌باشد.

انابد

هندوانه آجیلی مهم ترین محصول تابستانی اَست کِه رعایت تناوب کشت، اصلی ترین علت کشت دَر انابد است.دَر این کشت، اَز بذر منطقه سبزوار کِه متناسب با شرایط آب وَ هوایی وَ خاک شهر انابد وَ همچنین دارای راندمان تولید بالاتر دَر مقایسه با سایر ارقام می باشد، استفاده شده است.این محصول بعد اَز بسته بندی دَر تهران، بِه کشورهای همسایه صادر می شود.

گستره اراضی کشاورزی شرکت کشت و صنعت انابد حدود سه هزار و 400 هکتار است که با داشتن 28 حلقه چاه عمیق، کشت محصولات بهاره از جمله خربزه، دانه هندوانه آجیلی، یونجه، پنبه، ذرت علوفه ای انار و پسته و کشت محصولات پاییزه از جمله گندم، جو، کلزا در آنها به طور متناسب انجام می شود.بذرهای استفاده شده در کشت خربزه از نوع اصلاح شده هستند که به روش نرسرینگ کشت شدند به طوری که با آبهای شور موجود در منطقه سازگار می باشند.محصول خربزه این شرکت سالم، گوارا و شیرین می باشد که در بسته بندیهای مخصوص تولید و با برند رضوی به شهرهای مختلف از جمله تهران صادر می شود.با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکسالی منطقه، برای استفاده بهینه از منابع آبی به منظور صرفه جویی در هزینه های شرکت، گیاهان و میوه هایی که در برابر شوری و خشکی مقاوم می باشند انتخاب و نسبت به کشت آنها اقدام شده که در این زمینه کشت پنبه، یونجه، هندوانه آجیلی از جمله آنهاست.

وجه تسمیه انابد

در وجه تسمیه آن چند نظر قابل توجه‌است: اول اینکه این محل ابتدا به علت داشتن باغ‌های انار زیاد و مرغوب، انارآباد نام داشته‌است و به تدریج به انارباد-اناربد و انابد تبدیل شده‌است. نظر دیگر این است که این لفظ اشاره به‌آبادی دور است یعنی ابتدا «آن آبادی» بوده‌است و به تدریج آن آباد و اناباد و انابد شده‌است. نظر دیگر این است که ابتدا آن رباط (اشاره به کاروانسرا) بوده‌است که به مرور آنارباط-آناربط و انابط و انابت شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید