معرفی شهر بایگ ، قطب تولید ابریشم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بایْگ شهری در استان خراسان رضوی ایران است. شهر بایگ در غرب شهرستان تربت حیدریه به دلیل برخورداری بیش از 1200 کارگاه ابریشم‌کشی به پایتخت ابریشم‌کشی ایران شهرت یافته است.

تنها تعاونی ابریشم‌کشی در سال 1374 در شهر بایگ تشکیل شده و کارگاه‌های سنتی در این شهر به تولید ابریشم ساماندهی شده‌اند. منابع تغذیه‌ای تولید ابریشم یعنی توتستان‌های بایگ در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی دچار افت تولید شده است با وجود این، کارشناسان، توسعه توتستان این منطقه را برای تولید برگ توت پیشنهاد می‌کنند.

بایگکوچه‌باغ‌های این منطقه را درختان توت سایه‌اندازی کرده و این نشان‌دهنده اهمیت برگ توت برای اقتصاد منطقه به شمار می‌رود. از محصولات جانبی ابریشم‌کشی می‌توان به پیله خشک و ضایعات ابریشم‌کشی اشاره کرد؛ پیله خشک مصارفی خوراکی داشته، زیرا میزان پروتئین خام آن بسیار بالاست و می‌تواند جایگزین پودر ماهی وارداتی شود، ضایعات ابریشم نیز مانند «پود» تشک و متکا مصارف خانگی دارد.

پیشهٔ اکثر مردم بایگ ابریشم‌کشی می‌باشد به‌طوری‌که طبق آمار در سال ۱۳۸۰ این شهر به تنهایی ۸۰ درصد ابریشم کل کشور را تأمین می‌کند با این وجود عده‌ای از مردم بایگ از راه کشاورزی نیز امرار معاش می‌کنند.

روستاهای اطراف بایگ شامل بسک، حصار، رود معجن، خورشبر، فهندر، صنوبر، سرخ‌آباد و فدیهه (یا پیهه) می‌باشند که در این میان روستای فدیهه دارای معادن سنگهای قیمتی از جمله طلا، روستای رود معجن دارای آبشاری در میان صخره‌ها و دارای حصار طبیعتی است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید