بنر هدر

معرفی شهر جدید بهارستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرجدید بهارستان در فاصله 15کیلومتری جنوب اصفهان ودرمحورشرقی جاده اصفهان – شیراز قرارگرفته است . از طرفی در دامنه کوههای لاشتر و رشته کوههای کم ارتفاع و زیبائی به نام میانکوه و از طرفی دیگر به دشت سرسبز زاینده رود با برخورداری از موقعیت جغرافیائی مناسب و جاذبه محیطی مطلوب به چشم اندازی زیبا قرارگرفته است .

ارتفاع آن ازسطح دریا 1570 متر و شیب زمین بین 2 تا 7 % است. میزان بارندگی سالیانه با تقریب 117 تا 120 میلیمتر می رسد . طبیعت زیبای بهارستان شیب ملایم زمین و نزدیکی آن به اصفهان موجب شده که این شهر از شهرهای مشابه جلوتر و اراضی آن از نظر توسعه فیزیکی از امکانات مطلوبی برخوردار باشد .

این طرح منطقه ای بلند مدت در وسعتی برابر 3000 هکتار برای احداث 62000 واحد مسکونی و اسکان 320000 نفر پیش بینی گردیده است در حالی که امکان افزایش جمعیت تا پانصد هزار نفر برای آن متصور است.

شکل اراضی شهر: 

شکل قطعه زمینی که بعنوان بستر شهر جدید بهارستان مورد استفاده قرارگرفته بصورت ذوزنقه قائم الزاویه ای است .اندازه قاعده بزرگ آن (ضلع شمالی) حدود 10 کیلومتر ، قائده کوچک (ضلع جنوبی ) حدود 6 کیلومتر ضلع شرقی حدود 5/3 کیلومتر و ضلع غربی آن حدود 5/4 کیلومتر است .

این اراضی از جنوب به ارتفاعات میانکوه و از غرب به جاده اصفهان – شیراز محدود میشود. محدوده شمالی این اراضی با جاده کبوترآباد مشخص میشود. در ماورای شمالی جاده اراضی کشاورزی زاینده رود قراردارد و ضلع جنوبی نیز توسط کوههای کلاه قاضی محدود می شود.

بهارستان

مراکز تاریخی موجود در اين شهر  عبارت است از:
قلعه صنمبر: در میان کوههای کلاه قاضی، مربوط به دوران قبل از قاجار
بقعه بابا پیر محمود بن جابر بن عبدالله انصاری :شمال بلوار هدایت در جوار روستای کیچی
رباط شاه عباسی: شمال محله مهر، بلوک 123، روستای قلعه شور که به رباط قلعه شور هم مشهور است.
باغ بهارستان:  باغ بهارستان یا باغ حجت آباد به چهارباغی گفته می شده که در روستای حجت آباد، بهارستان کنونی، واقع شده است.

تولد یک شهر جدید

شهرجدید بهارستان در فاصله 15کیلومتری جنوب اصفهان ودرمحورشرقی جاده اصفهان – شیراز قرارگرفته است . زمین شهر بهارستان به صورت یک نوار باریک با عرض حدود 3 کیلومتر به صورت غربی – شرقی است که شیب آن کم و از جنوب به شمال است.در ضلع جنوبی آن یک رشته کوه کم ارتفاع مانند دیواره وجود دارد که دنباله کوه های کلاه قاضی است و اراضی شهر در دامنه آن قرار دارد. در سمت شمال آن دشت کشاورزی شرق اصفهان واقع است و رودخانه زاینده رود در آن پیچ و تاب می خورد و در یک نقطه به اراضی بهارستان بسیار نزدیک می شود که در مقابل آن در دیواره کوههای جنوبی ، شکاف بزرگی وجود دارد.

بهارستان

از عوامل دیگر در بستر طبیعی شهر ، قلعه و باغ بهارستان است که نام بهارستان از آن الهام گرفته شده است و می تواند به عنوان یک نشانه تاریخی برای طراحی شهر جدید بهارستان به کار رود.

مطالعات طرح جامع این شهر از سال 1361 آغاز و در سال 1363 پایان یافت.در این طرح ، شهر جدید بهارستان به عنوان یکی از نقاط اصلی اسکان جمعیت اضافه شونده به منطقه در نظر گرفته شده بود.

در سال 1364 محدوده بهارستان به عناون شهرک به مساحت حدود 3000 هکتار به تصویب کمیسیون ماده 13 رسید و بر آن اساس تملک زمین به وسیله اداره کل زمین شهری اصفهان آغاز گردید و با تصویب طرح جامع منطقه اصفهان در سال 1365 ،موقعیت شهر جدید بهارستان قوت قانونی بیشتری یافت.هیئت وزیران در سال 1363 ایجاد شهرهای جدید را به عنوان یکی از راه حل های منطقی جلوگیری از تمرکز و گسترش بیش از اندازه شهرهای بزرگ و از جمله اصفهان در نظر گرفت.

در پی این مصوبه ،شرکت عمران بهارستان زیر پوشش وزارت مسکن تشکیل گردید و مقدمات اجرایی این طرح فراهم شد.پس از تشکیل شرکت عمران ارگان های لازم این شرکت ساماندهی شد و فعالیت های برنامه ریزی و طراحی شهر جدید بهارستان در سال 1367 با انتخاب مهندسان مشاور برای کارهای معماری و شهرسازی ،ترافیک و تاسیات زیر بنایی آغاز گردید.

در سال 1370 به تصویب وزارت مسکن و شهرسازی رسید.طرح جامع شهر جدید بهارستان بر اساس الگوهای به دست آمده در مطالعات راهبردی تهیه و تنظیم گردید و در جلسه مورخ 19/7/1372 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید.

براساس اين گزارش بهارستان اولین شهر جدید پس از انقلاب اسلامی و یکی از بزرگترین شهرهای جدید کشور که بعنوان یکی از موفق ترین پروژه های بزرگ مسکونی در بین شهرهای جدید کشور مطرح است.

محصولات سفر

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی شهر جدید بهارستان»

  1. من ساکن بهارستانم خدارو شکر شهر خیلی مدرن ‌‌و با کلاسیه واقعا شهر خوبیه از زندگی تو بهارستان خیلی راضی ام

    پاسخ
    • سلام وتشکر ازسایت خوبتان.
      همه چیز در شهربهارستان اصفهان خداراشکر خوب هست.فقط ضعف اصلی در فقدان بیمارستان و پزشک هست.
      ساعت ۱۱ شب هست و در کلینیک رازی، یک دکتر و یک تزریقاتی حضور دارند و بیش از ۱۰۰ نفر در نوبت.
      ممنون از شما که این صدا را به مسوولین شهرواستان انعکاس میدهید
      یاحق

      پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید