بنر هدر

معرفی شهر تیتکانلو

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

تیتکانلو یکی از شهرهای استان خراسان شمالی و مرکز بخش خبوشان می‌باشد. تیتکانلو قبل از ۸ آبان ۱۳۸۸ یکی از روستاهای استان خراسان شمالی محسوب می‌شد ولی از این تاریخ، طبق مصوبه دولت وقت به شهر ارتقاء پیدا کرد. شغل اغلب مردم این منطقه کشاورزی می‌باشد. با وجود جمعیت ۴۲۵۰ نفری این شهر، عدم وجود جاده ارتباطی با شهرهای مجاور همچون قوچان و شیروان، موجب شده سالانه چندین نفر از اهالش شهر در حین تردد در جاده‌های مواصلاتی این شهر، دچار سانحه شده و جان خود را از دست دهند.

موقعیت جغرافیایی شهر تیتکانلو

شهر تیتکانلو با مساحت تقریبی ۱۲۰ هکتار دارای ۴ معبر اصلی بوده که از شمال به کوهای شاه داغ و از جنوب به یام و از شرق به حاجی تقی و از غرب به خواجه ها و خبوشان امتداد دارد . شهر تیتکانلو بین ۳۶ درجه و۲۵ ثانیه تا ۳۶ درجه و ۲۸ دقیقه و ۳۱ ثانیه عرض شمالی و ۵۶ درجه و ۱۶ دقِیقه و ۳ ثانیه تا ۵۶ درجه و ۱۹ دقیقه و ۳۵ ثانیه طول شرقی گسترده شده است. ارتفاع شهر تیتکانلو از سطح آبهای آزاد ۱۱۳۵ متر می باشد و در فاصله ۱۷ کیلومتری ضلع جنوبی رشته کوه های شاه جهان و ۳ کیلومتری شمالی رود خانه اترک واقع شده است . شهر تیتکانلو از از طریق راه زمینی در فاصله ۷ کیلومتری شمال فاروج ، ۳۰ کیلومتری غرب قوچان و ۳۷ کیلومتری شرق شیروان واقع شده است . شهر تیتکانلو با نوار مرزی ایران ترکمنستان تقریبا ۴۸ کیلومتر فاصله دارد . موقعیت جمعیتی شهر تیتکانلو تا اواسط سال ۱۳۸۸ بعنوان یک مرکز روستایی بوده است و طی سرشماری سال ۱۳۸۵ دارای ۳۹۰۰ جمعـیت که طی بررسی های صورت گرفته مشخص گردید از آمار و ارقام ذکرشده ۵۲% آن را زنان با جمعیتی برابر ۱۹۰۵نفر و ۴۸% آن را مردان با جمعیتی برابر۱۷۵۷ نفر تشکیل می دهند. جمعیت فعلی شهر تیتکانلو تقریبا برابر۴۲۵۰ نفر می باشد. اقلیم آب و هوایی شهر تیتکانلو شهر تیتکانلو دارای آب و هوای نیمه معتدل با زمستان های سرد و تابستان های گرم بوده و از نظر میزان رطوبت از شرق به غرب بر مقدار رطوبت آن افزوده می شود.ریزش جوی در این شهر از اواخر مهر ماه آغاز و تا اواسط آذر ماه به صورت باران ادامه می یابد و از اواسط آذر ماه تا پایان اسفند ماه ریزش جوی به صورت برف می باشد و ریزش باران در این شهر از فروردین ماه تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد .

نامگذاری

در گذشته محل فعلی روستای «تیتکانلو» پوشیده از خار بوده است و چون در زبان ترکی به خار «تیکان» گفته می‌شود، پس این منطقه را با خارهایش نامگذاری کردند. پسوند «لو» ممکن است به موجب حضور قوم و طایفه‌ای با این نام در این منطقه بوده باشد.زبان مردم این شهر کرمانجی است.

دامپروری 
مردم تیتکانلو در کنار کشاورزی و باغداری به دامپروری نیز مشغول هستند که برای چرای دامهای خود از دامنه های کوه شاه داغی که در شمال آن قرار دارد استفاده می کنند علاوه بر آن از ته مانده زمینهای کشاورزی و باغات انگوری نیز برای این منظور استفاده می کنند. علاوه بر این بخش از دامپروری پرورش دامهای بزرگ مانند گاو گوشتی و شیری نیز در اغلب منازل انجام می شود.

صنایع دستی 

در برخی از خانوارهای تیتکانلو زنان به کار بافتن قالی و گلیم سایر مصنوعات مشغول هستند.

معرفی شهر تیتکانلو

گردشگری

1- کوهنوردی :شهر تیتکانلو می تواند هدف هیاتهای کوهنوردی منطقه ، ایران و یا جهان باشد این مهم به دلیل وجود کوههای بکر این منطقه است. همچنین در کوهستان تیتکانلو پرتگاهی وجود دارد به نام ” حلق(Helq)” که می تواند برای صخره نوردی بسیار مناسب باشد.
2- طبیعت گردی : کوهستان تیتکانلو دارای حیاط وحش بکر و دست نخورده ای است که پرندگانی مانند قرقاول و کبک در آن به وفور یافت می شود . ییلاق اطراف چشمه دند که آب شیرین و گوارئی دارد و مردم زیادی جهت گذراندن تعطیلات به آنجا مراجعه می کنند
3- در اواخر مرداد تا 20 شهریور انگور بی نظیر این منطقه پذیرای مهمانان خواهد بود و خستگی راه هر رهروئی را از تنش می زداید از اواخر شهریور تا اواسط مهر همه مردم به یک باره شروع به جمع آوری محصول انگور خود می کند که شور و نشاط و جنب و جوش مردم در آن روزها دیدنی است که دست کمی از مراسم گلاب گیری کاشان ندارد و می توان در زمینه ترتیب دادن تورهای گردشگری در این زمان فعالیتهای فراوانی کرد

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید