معرفی شهر کیلان، شهری با منظره زیبا در دماوند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کیلان در فاصله 15 کیومتری شهر دماوند و 75 کیلومتری شرق تهران واقع شده است و از آن به عنوان قدیمی ترین منطقه استان تهران نام برده شده است. جمعیت این شهر و توابع اش در آخرین سرشماری سال 1395 معادل 2882 نفر بوده است.
شهر کیلان امروزه به عنوان یکی از اصلی ترین قطبهای ویلاسازی در منطقه مطرح می باشد که علت اصلی آن را می توان اجازه ساخت و ساز در مناطق تحت پوشش شهرداری کیلان دانست. این منطقه از شهرستان دماوند به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی دارای منظره زیبایی می باشد.
این شهر دارای سه مسیر مواصلاتی می باشد که یکی مستقیما از محور تهران فیروزکوه منشعب می گردد، دیگری در امتداد شهر آبسرد و با گذر از آن به شهر کیلان مرتبط می شود، و در نهایت مسیر سوم از شهر ایوانکی به کیلان می باشد.
شهر کیلان دارای مناطق و روستاهای زیبایی در زیر مجموعه خود می باشد که می توان به عنوان نمونه از کوهان، اتحاد، ساران و… نام برد.

معرفی شهر کیلان، شهری با منظره زیبا در دماوند

تقسیمات کشوری

شهر کیلان جزو بخش مرکزی شهرستان دماوند است که در دهستان جمع آبرود واقع شده است.شهرستان دماوند به وسعت 2010 کیلومتر مربع درشرق استان تهران واقع شده ویکی از 13 شهرستان استان تهران است که به لحاظ وسعت دررتبه پنجم بعد از شهرستانهای کرج،ری، فیروزکوه وساوجبلاغ قراردارد.محدوده شهرستان دماوند دارای دو بخش مرکزی ورودهن است که وسعت بخش مرکزی بسیار بیشتر بوده وشامل دهستان های ابرشیوه، تاررود وجمع آبرود است. دهستان جمع آبرود دارای دونقطه شهری بنام های آبسرد وکیلان است.

علل پیدایش

از عمده علل پیدایش شهر کیلان میتوان به مواردی نظیر : موقعیت کوهستانی ، آب و هوای مطبوع ،سرسبزی و تنوع درختان و فرآوانی آب ، حاصل خیزی خاک و موقعیت استراتژیک از لحاظ قرار گیری در نزدیکی به جاده ابریشم اشاره کرد.

تداوم این ویژگی باعث شده که هم اکنون نیز شهر کیلان به عنوان یکی از نقاط خوش آب وهوای استان تهران مطرح باشد.شکل گیری باغ ویلاهای متعدد درشهر درطول سالهای اخیر،حکایت از قابلیت های طبیعی این شهر برای امورفراغتی وگردشگری دارد.

عوامل طبیعی وعوارض زمینی

شهر کیلان دردره رودخانه جمع آبرود واقع شده که از جهات شرق وغرب توسط رشته کوههای نسبتاً مرتفع محصور شده است.کوه قره آقاج درغرب وکوه پاپلا وکوه ناهید درشرق مهمترین عوارض توپوگرافی محدودکننده درپیرامون شهر هستند.از دیدگاه بزرگ مقیاس، این ناحیه بخشی از منطقه البرز جنوبی است که از شمال ارتفاعات 3500 متری تا 4000 متری رشته کوه قره داغ، آبریزهای رودخانه هراز وحوضه خزر را از آبریز های رودخانه های جنوبی منطقه درحوزه دشت کویر جدا می سازد. این ارتفاعات عمدتاً از سازندهای دوران دوم ورسوبات جوانتر دوران سوم(توف های ائوسن) تشکیل شده اند.دشت آبسرد ودشت زرین دشت با گسترش شرقی-غربی وعرض نسبتاً کم درپای این ارتفاعات قرارگرفته ومجدداً بسمت جنوب، رشته کوههای جوان دوره میوپلیوسن که عمدتاً کنگلومرا هستند رخنمون می یابند.به دلیل وجود گسل ها وشکستگی های متعدد،برون زد ساختمانهای قدیمی ائوسن وآهک های کرتاسه دربلندی های مرتفع این رشته کوه مشاهده می شود. به این ترتیب،آخرین رشته های جنوبی البرز که بصورت تحدب جنوبی بسمت دشت کویر وپهنه ایران مرکزی کشیده شده، شهر کیلان رادربرگرفته اند.رودخانه های متعددی این رشته رابریده وبا عبور از میان آن به حوزه دشت کویر می رسند.بطور کلی، سه سیستم رودخانه ای مهم دراین قسمت رشته البرز جنوبی کامل بریده اند که از غرب به شرق عبارتند از:1- رودخانه دماوند(حوزه جاجرود)2- رودخانه جمع آبرود3- رودخانه حبله رود.درمحدوده شهرستان دماوند سه حوضه آبگیر جداگانه براساس سیستم رودخانه ای فوق شکل گرفته که عبارتند از حوضه شرقی، حوضه مرکزی وحوضه غربی .

معرفی شهر کیلان، شهری با منظره زیبا در دماوند

۳ مسیر برای رفتن به کیلان وجود دارد:

اولین مسیر جاده مستقیم کیلان میباشد که حدود ۱۱ سال پیش افتتاح گردید این جاده از شهر دماوند شروع میشود و مستقیم به کیلان میرسد.

مسیر دوم از جاده آبسرد میباشد که حدود ۱۰ کیلومتربعد از شهر دماوند میباشد – فاصله کیلان تا شهر آبسرد ۸ حدود کیلومتر میباشد.

مسیر سوم جاده همند میباشد که حدود ۱۴ کیلومتر بعد از شهر دماوند میباشد.

از میوه های قابل کشت در کیلان میتوان به قیسی، زردآلو، سیب، گلابی، گردو، انار، انجیر، آلبالو و گیلاس اشاره کرد که در این بین سیب و گردو این منطقه معروف زبانزد میباشد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید