معرفی شهر عشق آباد

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

عشق‌آباد شهری در بخش دستگردان شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران است.

در کمتر از دویست سال پیش فردی به نام خدابخش رمضان در این محل واقع در منطقه‌ای که به جلگه دستگردان معروف بود برای بیرون آوردن آب، چاله‌ای و سپس قناتی حفر کرد و با توجه به بالا بودن آب‌های زیرزمینی در این نقطه، آغاز به کشاورزی کرد و از آن قنات کوچک، روستایی ساخت که مرکز بخش و سپس شهر عشق‌آباد را تشکیل داد.

عشق‌آباد امروزی از ترکیب عشق‌آباد و محله‌های میان‌آباد، زیرک‌آباد، حاجی‌آباد تشکیل شده‌است. قلعه تاریخی روستای ده محمد در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر عشق آباد و ۶۵ کیلومتری شهر طبس و ۵۰ کیلومتری شهر بشرویه واقع شده‌است. با وجود کم توجهی هنوز سرپاست ولی نیاز به توجه بیشتری دارد. با هزینه‌ای نه چندان زیاد مکانی بسیار زیبا برای جذب گردشگر و توریست خواهد بود. از جمله نیازهای اساسی اشتغال و در نتیجه افزایش جمعیت با توجه به منابع بسیار غنی معدنی این منطقه است.

معرفی شهر عشق آباد

از جمله مناطق گردگشگری بسیار دیدنی در این منطقه می‌توان به تپه‌های ماسه‌ بادی در روستای منصویه در کیلومتر ۱۵ جاده عشق آباد-طبس و روستاهای تاریخی با قلعه‌های بسیار دیدنی در روستاهای بم، دهنو ون، ، احمدآباد کلاته، دستگردان، هودر، ملوند (قلعه حسن صباح)، ده محمد، حسن‌آباد، وکیل آبادو… اشاره کرد که قدمت برخی از این بناهای تاریخی به دوران شداد بر می‌گردد. مناطق گردشگری که دیدن آن خالی از لطف نیست رباط زنگیچه، غار جهنم، روستای زیبای معدن قلعه و … است.

رصدخانه آبخورگ هم در عشق‌آباد با امکانات بالا ابشار مثنویی از بالای کوه امده است تشکیل شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید