بنر هدر

معرفی شهر مشکین دشت

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر مشکین دشت یکی از شهرهای تابع شهرستان کرج است که در جنوب استان البرز و در فاصله تقریبا سی کیلومتری از پایتخت و در هشت کیلومتری شهرستان کرج واقع شده است.

این شهر در حدود ۶۸ هزار نفر جمعیت دارد.مشکین دشت از شمال به منطقه ۲ کرج ،از جنوب به شهرستان ملارد و از شرق به منطقه ۳ و ۱۰ کرج (فردیس) و از غرب با محمد شهر همسایه است.

شهر مشکین دشت از آب کافی و زمین های حاصلخیز کشاورزی برخوردار است و در حال حاضر ۶۳۰ هکتار زمین مزروعی درغالب باغات میوه و زمین های کشاورزی و وسعت آن ۱۸۰۰ هکتار می باشد.مشکین دشت دارای ارتفاعی معادل ۱/۲۳۰ متری از سطح دریاست و شیب زمین آن از شمال به جنوب ½ در صد است.

مشکین دشت

این شهر مرکز بخش مشکین دشت می‌باشد. بخش مشکین‌دشت یکی از دو بخش شهرستان فردیس است.مشکین‌دشت در قدیم روستایی با نام مشکین‌آباد نامیده می‌شد.مشکین دشت از شرق با فردیس، شمال با رزکان، غرب با محمدشهر و جنوب با صفادشت همسایه است. از محلات آن می‌توان به شهرک بعثت و شهرک مهندس زراعی اشاره کرد.سازمان سنجش، پژوهشگاه مواد و انرژی و مرکز رشد واحدهای فناوری تهران اداره خاک‌شناسی کرج در محدوده مشکین دشت قرار دارند که تولید درصدی علم کشور با توجه به تعداد مقالات و همایش‌ها و فرایندهای تولید علوم در این منطقه به واسطه استقرار پژوهشگاه مواد و انرژی کشور در مشکین دشت صورت می‌گیرد.
با توسعه شهری مشکین‌دشت و گسترش مناطق مسکونی در سال‌های اخیر، مهاجرت پذیر بودن و نزدیکی ارتباط جاده ایی با تهران، موقعیت خاصی را به این منطقه افزوده‌است.

مناطق گردشی و تفریحی آن شامل دشت بهشت، باغ الهیه، باغ گردو و بازارچه دائمی صنایع دستی استان؛ مراکز خرید شامل آفتاب، ماهان، صدف، جم و مرکزی همراه با شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف می‌باشد.
بلوار دشت بهشت این منطقه مرکز بزرگترین بازار مبل منطقه می‌باشد (و پاساژهای متعدد) که در انتهای شرقی آن سمت جنوب ایستگاه اتوبوس خیابانی به مرکز مبل امام علی ختم می‌شود و کلیه این خیابانها مرکز فروش مبل و صندلی می‌باشند. مرکز بازار مبل دست دوم و نو در این منطقه در ادامه بلوار دشت بهشت در خیابان سراب (خیابانی که بانک ملی نبش آن است) می‌باشد و از مهمترین فروشگاه های مبل این بازار میتوان به مبل فروشی “منیری” اشاره کرد که بعد از چهارراه دوم سمت چپ قرار دارد.زمین‌های این منطقه همچون دو زمین وسیع دقیقاً جنب شورای شهر محمد شهر در جاده ماهدشت به یکی از نواحی مستعد تولید انبوه گرد و غبار تبدیل شده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید