بنر هدر

منطقه ییلاقی سوباتان ، بهشتی در ارتفاعات گیلان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه ییلاقی–جنگلی سوباتان  که از جاذبه های گردشگری تالش است در اوایل محور تالش به آق اولر و در کیلومتر ۱/۲، پس از روستای کیش دبی جاده به دو راه تفکیک می‌شود. راهی خاکی در سمت راست به سمت جنگل کشیده شده است که انتهای آن به ییلاق سوباتان و استان اردبیل ختم می‌شود. حدو د ۲ ساعت زمان لازم است تا با ماشین به سوباتان برسیم. با وجود استقبال زیاد از این روستای ییلاقی، راه آن خاکی و بد است.

سوباتان بهشتی در ارتفاعات گیلان با دشت‌هایی وسیع و مراتعی سرسبز و دره‌هایی زیبا و بی‌انتها است. روستایی بدون دکل برق و آنتن‌های موبایل. بدون صدای ماشین، بوق، ترمز و گاز. اینجا سرزمین شگفتی‌هاست. این روستای تاریخی، محل سکونت خانواده‌هایی است که فقط در بهار و تابستان می‌توانند در آن جا بمانند، زیرا این منطقه زمستان‌های بسیار سختی دارد و بارش برف در این فصل بسیار سنگین است، لذا بهار، بهترین زمان برای سفر به سوباتان است.

منطقه ییلاقی سوباتان ، بهشتی در ارتفاعات گیلان

سوباتان در ارتفاعی بین ۱۹۰۰ تا ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل زمستان‌هایش سرد و طاقت‌فرساست و حتی در تابستان هم می‌توان لکه‌های برف را در ارتفاعاتش دید. به غیر از طبیعت بی‌نظیر و کوه‌های سر به فلک کشیده و بوی سبزی و آبادی، اولین منظره‌ای که نظرتان را به خود جلب می‌کند، خانه‌های چوبی است. خانه‌های چوبی سوباتان قسمت مهمی‌ از بخش سنتی و قدیمی‌سوباتان محسوب می‌شود. قدیمی‌ها خانه‌هایشان را با چوب‌های بلوط می‌ساختند و روی آن را با چوب‌های نازک‌تری به نام «پلک» می‌پوشاندند و بعد داخل دیوارها را با کاهگل پر می‌کردند تا مثل یک عایق جلوی نفوذ سرما و گرما را بگیرد. خانه‌های قدیمی  که حتی پنجره‌هایشان هم چوبی است و با دو پاره تخته چوبی ساخته شده‌اند. در کنار این خانه‌های چوبی اتاقک‌های چوبی کوچک‌تری به نام «کوم» وجود دارد. کوم‌ها برای نگهداری از گاو و گوسفندها ساخته‌ شده‌اند.

منطقه ییلاقی سوباتان ، بهشتی در ارتفاعات گیلان

این منطقه که با دشت‌ها و مراتع سرسبز و دره‌های زیبای خود که در فصل بهار از گل‌های وحشی پوشیده می‌شوند، هر ساله میزبان سیل عظیم گردشگران و طبیعت گردان است. تورهای طبیعت‌گردی زیادی هر ساله به مقصد منطقه ییلاقی سوباتان برگزار می‌شود که طبیعت منحصر به فرد و بکر آن تجربه‌ای هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی برای هر گردشگر به همراه دارد. دو نظر برای انتخاب نام سوباتان یا سووتون (در گویش محلی) برای این منطقه مطرح می‌شود. اول اینکه سوباتان در زبان ترکی به معنی محل فروریختن آب است (سو=آب و باتان=فرو رفتن)، چرا که در این ییلاق باران‌ها در حفره‌ای فرو می‌روند و دلیل دیگر اینکه، سو در تالش به معنی گلپر و وتون به معنی روییدن است و از آنجایی که گیاه گلپر در جای‌جای منطقه ییلاقی سوباتان رشد می‌کند، این نام را برای آن برگزیده‌اند. ترکیب دشت‌های سرسبز، کوه‌ها، دره‌ها و دریاچه، سوباتان را به زمرد گیلان تبدیل کرده است. دریاچه نئور یکی از زیباترین دریاچه‌های ناحیه شمالی ایران که در مرز بین استان اردبیل و استان گیلان واقع شده است، در غرب منطقه ییلاقی سوباتان قرار دارد و طبیعت گردان معمولا حد فاصل این دو ناحیه را به صورت پیاده طی می‌کنند و از زیبایی‌های آن لذت می‌برند.

کلبه‌های چوبی منطقه ییلاقی سوباتان همچون کلبه‌های درون قصه‌ها، پر از حس زندگی است که اقامت در آن را هیچ‌گاه فراموش نخواهید کرد.

منطقه ییلاقی سوباتان ، بهشتی در ارتفاعات گیلان

جاذبه های گردشگری منطقه

ساری داش (سنگ زرد) ، آلچالق (پارک طبیعی درختان آلوچه) ، هاچا داش (جایی که نوک کوه بصورت دوشاخه در آمده) ، چمنزار وسیع بیده پشت ، غار طبیعی گنجخانه ، بازاچه سنتی ، نمایشگاه مردم شناسی عشایری ، چشمه باتمان بولاق بین سوباتان و آسبومار و ییلاقات بالادستی ساری بولاق و چم چمی و باغدا گول (محل اقامت ایل شاهسون اردبیل) و دریاچه زیبای نئور از نقاط جالب و دیدنی این منطقه می باشد .

ویژگیهای فرهنگی

این منطقه ییلاقی فاقد برق و گاز بوده و علیرغم تغییرات بافت سنتی در مرکز سوباتان ، هنوز صدها خانوار دامدار و عشایر بصورت سنتی و با حفظ فرهنگ بومی در سیاه چادرها (پوری) و خانه های کاهگلی در روستاهای اطراف سوباتان به شغل شریف دامداری مشغول هستند .

مسیردسترسی

از استان گیلان دو مسیر برای رسیدن به منطقه وجود دارد، اگر اهل طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستید، از سمت شهر لیسار می‌توانید با عبور از جنگل و تپه‌های سرسبز به سوباتان برسید و اگر مشتاقید که هیجان نیسان سواری را تجربه کنید، مسیر شهر هشتپر را انتخاب نمایید.

کجا اقامت کنیم؟

برای اقامت در سوباتان میتوانید روی خانه‌های روستایی حساب کنید. اگر خانه‌های روستایی را برای اقامت انتخاب کنید، وعده غذاییتان را هم میتوانید همانجا بخورید. البته باید بدانید که این خانه ها برق و گاز ندارند و برق در بعضی خانه ها از موتور برق تامین میشود.  بیشتر آنهایی که این منطقه را برای سفر انتخاب میکنند، کمپ میکنند و وسایل کمپینگ هم همراه دارند. از آنجایی که این منطقه در ۳۶ کیلومتری تالش واقع شده میتوان به هتل های تالش هم برای ماندن فکر کرد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید