جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

پارک جنگلی ناهارخوران از زیباترین جاذبه های گردشگری گرگان است .این پارک در ۴ کیلومتر ی جنوب گرگان قرار دارد که در دو طرف جاده پارک جنگلی خوش آب و هوا با دامنه های شیب دار جنگلی را می بینید که از قدیم تا به حال از پارک های اصلی برای گردش و تفریح مردم است. می توانید در این پارک پیک نیک برپا کنید و روزی خوش را در قلب طبیعت بینظیر شمال بگذرانید.

گرگان از شهرهای پرگردشگر سرزمینمان ایران به شمار می‌آید که هر ساله بازدیدکنندگان بسیاری در قالب تور گلستان به این شهر تماشایی سفر می‌کنند. شهری زیبا با طبیعتی سرسبز که چشم اندازی بی‌نظیر از درختان سر به فلک کشیده را در میان خود جای داده است. با سفر به این شهر از استان گلستان این امکان برایتان وجود دارد که هم به بازدید از مکان‌های تاریخی این دیار بروید و هم از طبیعت سرسبز این دیار همچون پارک جنگلی ناهارخوران دیدن کنید.

از قدیمی ترین و کهن ترین تفرجگاه های شهرستان گرگان، پارک جنگلی ناهار خوران است که هر ساله توریست‌های بسیاری به این منطقه می‌آیند تا از نزدیک شاهد زیبایی‌ها و منظره خارق‌العاده این جاذبه باشند. درختانی سر به فلک کشیده با امکانات تفریحی و آلاچیق‌هایی برای رفاه بیشتر عموم یکی دیگر از جلوه‌های بارز این پارک جنگلی ناهار خوران محسوب می‌شود.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

تاریخچه جنگل ناهارخوران

قدمت این پارک جنگلی هیرکانی، به عصر ژوراسیک و حدود ۴۰ میلیون سال پیش باز می گردد. از روایتهای قدیمی نیز چنین برمی‌آید که حجاج گرگانی که برای زیارت خانه کعبه به مکه عزیمت می‌کردند و یا برای زیارت بارگاه امام رضا به مشهد مشرف می‌شدند در راه بازگشت کاروان از کوههای جنوب گرگان به منطقه زیارت می‌رسیده و در آنجا پس از چندین ماه دوری، اطرافیان آنان به استقبالشان می‌رفته‌اند و در منطقه فعلی جنگل ناهارخوران جهت صرف ناهار توقف می‌کرده‌اند که امروزه به ناهارخوران مشهور شده‌است.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

ارتفاعات ناهارخوران گرگان

ارتفاعات ناهارخوران گرگان دارای دره ، آبریزها و یال های زیادی است که محیط مناسبی را برای علاقه مندان به طبیعت و کوه پیمایان فراهم می کند. در ناهارخوران بلندی هایی وجود دارد که علاقه مندان به کوه نوردی می توانند در آن ساعاتی را به کوه نوردی و کوهپیمایی اختصاص دهند و از منظره جنگل و روستاهای اطراف لذت ببرید.

به طور میانگین، بخش های مرتفع ناهارخوران ۴۵۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارند اما این میزان در نقاط مرتفع تر به ۷۰۰-۹۰۰ متر هم می رسد. بلندی های مورد استفاده کوه نوردان، در غرب و جنوب غربی میدان ناهارخوران قرار دارد که مسیر اصلی صعود آنها برای رسیدن به سفید چشمه و ارتفاعات بالاتر است. این ارتفاعات دارای راه پله های سنگی قدیمی و زیبایی هستند که دسترسی به آنها را آسان تر می کند.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

پوشش گیاهی و جانوری

متاسفانه به دلیل ساخت و سازهای بی رویه، از بین رفتن طبیعت بکر و شهری شدن ناهارخوران جانوران زیادی در آن زندگی نمی کنند. شب ها و یا هرزمانی که انسان ها منطقه را برای مدتی ترک کنند سر و کله حیوانات کم کم پیدا می شود این جانوران شامل: گراز، شغال، خفاش، موش، راسو، سنجاب، عقاب، شاهین، قمری، جغد، سهره، ریسک و مارمولک جنگلی می شود.

پوشش گیاهی این منطقه معتدل خزری و از نوع جنگل های هیرکانی است البته انسان ها نیز در آن دخالت کرده اند و درختانی غیربومی در آن کاشته اند. در حال حاضر درختان بلوط، انجیلی، ممرز، افراپلت، نمدار، گیلاس وحشی، آزاد، خرمندی و درخچه های تمشک ، کوله خاس ، ازگیل و ولیک از گیاهان طبیعی و بومی و کاج، سرو، ماگنولیا، شمشاد، برگ نو، بید مجنون، پاپیل و مینا در آن دیده می شوند.

جاذبه گردشگری پارک جنگلی ناهارخوران

از جاذبه‌های دیدنی‌ جنگل ناهارخوران چشمه‌های بسیار زیادی است که در مسیر کوه‌نوردی و جنگل‌نوردی می‌توانید شاهد آن باشید. مهمترین چشمه‌ این پارک جنگلی سفید چشمه نام دارد. سفید چشمه به دلیل واقع شدن در ارتفاعات، مکان بسیار مناسبی برای لذت‌بردن از هوای پاک این نقطه از جنگل می‌باشد. طی دهه‌های گذشته برای سهولت در استفاده از آب سفید چشمه دور تا دورآن سنگ چینی شده است. سفید چشمه و دیگر چشمه‌های واقع در این جنگل منابع تأمین آب این پارک جنگلی به شمار می آیند.

اگر قصد اقامت در ناهارخوران را دارید می توانید در هتل ها، خانه های محلی، کلبه های جنگلی و یا کمپ شب را به صبح برسانید. هوای منطقه نسبت به شهر خنک تر است و میزان بارش در آن زیاد است. بنابر این اگر قصد فرار از گرما و سپری کردن روزهایی در آب و هوای ییلاقی را دارید فصل تابستان را انتخاب کنید. فصل پاییز، پادشاه رنگ ها با مه های که هر از گاه در جنگل دیده می شوند. زیباترین روزها برای سفر به ناهارخوران می شوند. در سفر به این پارک زیبا دقت داشته باشید که به حفاظت از طبیعت بپردازید.

جغرافیا و دسترسی منطقه

پارک جنگلی ناهارخوران در چهار کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. امروزه مساحت تقریبی ۳۰۰ هکتار دارد که ۱۶۸ هکتار از آن از سال ۱۳۳۸ توسط شهرداری اداره شد و امکانات رافاهی در آن تاسیس گردید. ارتفاع منطقه به طورمیانگین ۴۵۰ متر بالاتر از سطح دریا است که حتی در برخی مناطق به ۹۰۰ متر نیز می رسد. امروزه به سادگی و حتی با کمی تلاش بیشتر پیاده از طریق بلوار ناهارخوران که در انتها به میدان ناهارخوران ختم می شود، می توانید به پارک برسید.

آدرس: شهر گرگان، ۸ کیلومتری مرکز شهر گرگان به سمت جنوب، بلوار ناهارخوران

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید