پل تاریخی گوراب‌ تولم

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

در منتهی‌الیه شمال غربی گوراب از توابع شهرستان صومعه‌سرا و بر روی رودخانه گازوربار پل تاریخی گوراب تولم واقع شده است.

جهت پل شرقی – غربی به طول 17 متر و عرض سه متر و دارای یک دهانه با قوس جناغی است. جان پناه جنوبی تقریبا سالم مانده و ارتفاع آن 80 سانتیمتر و عرض آن 50 سانتیمتر است. در حالیکه جان پناه شمالی پل تا 80 درصد تخریب شده که ارتفاع باقی مانده جان پناه در ضلع شمالی در بعضی نقاط به 30 سانتیمتر می رسد.

کف گذرگاه پل در گذشته سنگ فرش بوده و قسمتهای زیادی از آن بر اثر تردد وسایل نقلیه از بین رفته است، آثاری از قسمتی از قوسی کوچکتر در ضلع شرقی پل مشهود است و به تبع وجود دهانه هایی دیگر را در ساختار پل اشاره می کند که با کمی کاوش و خاکبرداری از اطراف پل این امر نیز ممکن می شود.

پل تاریخی گوراب‌ تولم

آجر های بکار رفته در ساختمان پل به ابعاد 5×23×23 سانتیمتر بوده و ملات بین آنها از نوع ساروج است، اندازه دهانه اصلی پل 2.8 متر و فاصله سطح آب تا روی ضخامت قوس دهانه اصلی به 85.4 متر می رسد.

پل خشتی گوراب تولم که از جاذبه های تاریخی شهر صومعه سرا می باشد، به شماره 1364 در 15 آبان ماه سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مرمت و نگهداری پل تاریخی گوراب تولم

در حال حاضر مردم از روی این پل رفت و آمد می کنند و وسایل نقلیه همچون تراکتور از روی این پل تردد می کنند به هر حال باید گفت  حفظ و مرمت آثار تاریخی گیلان با توجه به بالا بودن رطوبت نسبی هوا ضرورتی اجتناب ناپذیر است. ازسویی  توجه بیشتر به آثار تاریخی این استان می تواند به رونق هر چه بیشتر اقتصاد گردشگری و رونق معیشتی مردم موثر باشد.میراث فرهنگی شامل آثار باقیمانده از گذشتگان است که نشانگر حرکت انسان در طول تاریخ است و با شناسایی آن زمینه شناخت هویت و خط حرکت فرهنگی بشریت میسر می شود.به یقین بسیاری از آثار باقیمانده از گذشتگان حاصل ازاین تجربه ها بوده و از این نظر برای انسان ارزشمند است و از این طریق زمینه ‌های عبرت برای انسان فراهم می آید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید