بنر هدر

پناهگاه حیات وحش لوندویل

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

منطقه گیلان، یکی از مناطقی را که همه ساله تعداد بی شماری از طبیعت گردان و گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود می کشاند، پناهگاه طبیعت گردی و حیات وحش لوندویل  که از جاهای دیدنی آستارا می باشد، علاوه بر طبیعت بکر و بی نظیر، محل زیست تعداد کثیری از گونه های مختلفی جانوری و پرندگان است. پناهگاه حیات‌وحش لوندویل در شهر آستارا در استان گیلان واقع شده است. این منطقه در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی به‌عنوان منطقه حفاظت‌شده اعلام شده است. این پناهگاه، نمونه‌ای منحصر‌به‌فرد از باقی‌مانده جنگل‌های جلگه‌ای هیرکانی است که گونه‌های گیاهی و جانوری مهمی را در خود جای داده است.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

وسعت این پناهگاه ۱۰۷۴ هکتار است و شامل بخش های جلگه ای، جنگلی، ساحلی (دریای خزر)، برکه ای، آب بندان و تالاب، نمونه ای منحصر به فرد از باقیمانده جنگل های هیرکانی در ورودی جنوبی بندر مرزی آستارا و در مقابل شهرک بزرگ عباس آباد و تالاب استیل می باشد.

 با گشت و گذار در این پناهگاه علاوه بر مشاهده گونه های مهم گیاهی از قبیل انار وحشی، توسکای قشلاقی، ازگیل لرگ، نی، لویی، لیلکی و تمشک، می توان نوعی گیاه زیبا که به سوسن چلچراغ مناطق ساحلی مشهور است، به نام «لاواندولا» را مشاهده کرد.

در پناهگاه حیات وحش لوندویل بالغ بر ۱۲۵ گونه جانوری شناسایی شده است که مهمترین آنها روباه، سمورآبی، گراز، خرگوش، جوجه تیغی، شغال، راکون و… می باشند که اکثر آن ها به آسانی قابل مشاهده هستند.

۶۰ هکتار از این منطقه به شکل کاملا محصور و برای نگهدای گوزن زرد ایرانی و مرال ایرانی در نظر گرفته شده است که به دلیل مساعد بودن شرایط زیستی مرال ها، همه ساله ۲ الی ۶ رأس مرال به جمعیت مرال های موجود افزوده می شود.

پناهگاه حیات وحش لوندویل

از ویژگی های این پناهگاه، انس مرال های ایرانی با انسان و حضور در حداقل ترین فاصله با طبیعت دوستان است که اغلب غذای روزمره خود را از دست گردشگران دریافت می کنند.

در بخش های مختلف این پناهگاه، برکه، آبگیر و تالاب های مختلفی به چشم می خورد که مهمترین آن «تالاب آق» می باشد.تالاب آق با بیش از ۶۰ هکتار به دلیل واقع شدن در نوار ساحلی این پناهگاه با دریای خزر به عنوان یکی از شاخص ترین استراحت گاه ها پرندگان مهاجر کریدور شمال – جنوب قلمداد می شود.

علاوه بر زیست پرندگان بومی، همه ساله هزاران قطعه انواع پرنده از مناطق مختلف جهان به آبگیرهای داخلی آن مهاجرت می‌کنند که از این میان به انواع عقاب‌ها، جغد، قو، غاز، قرقاول، قره خروس، فلامینگو، پلیکان، درنا، پرستوی دریایی، مرغ ماهیخوار، بلبل، سار، سینه سرخ، کبک، کبوتر وحشی، اردک، لک لک، بلدرچین، فاخته، قمری، خروس وحشی، دارکوب، مرغابی، چنگر، حواصیل و کاکائی می توان اشاره کرد.

تعارضات و تهدیدات منطقه

– واگذاری زمین از طریق هیات واگذاری در دهه ۶۰

– برداشت صدف

– دفن غیر مجاز زباله

رخدادهای منطقه:

– در سال ۱۳۹۰ دو توله خرس که مادرشان توسظ شکارچیان کشته شده بود از افراد محلی تالش گرفته شده و پناهگاه حیات وحش لوندویل منتقل شدند.

– تولد یک رأس مرال در تیرماه ۱۳۹۲

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید