جاذبه گردشگری چشمه گل رامیان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دریاچه گل رامیان و چشمه گل رامیان که از جاذبه های گردشگری رامیان است در استان گلستان واقع می باشد. این چشمه و دریاچه در جنوب شهر رامیان یکی از شهرهای تابع استان گلستان واقع شده است. این چشمه در دامنه کوه «پنهان خانه» قرار گرفته است. چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی به ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد.

جاذبه گردشگری چشمه گل رامیان

معرفی

این چشمه در حدود ۶ کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است. چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و به عمق ۳۴ تا ۴۴ متر و به روایتی ۸۰ متر است که در ارتفاع ۳۲۰ متری از سطح دریا قرار دارد. درباره این چشمه، دانشنامه گلستان می‌نویسد: با توجه به این که گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد، ولی مساحت تقریبی آن حدود ۵ هزار و ۶۵۸ مترمربع است. این چشمه  از ۳ طرف به جنگل و از یک طرف به زمین‌های زراعی متصل است. آب چشمه از کف زمین می‌جوشد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد به صورت سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است.

از نظر مطالعات زمین شناسی و جغرافیایی طبیعی، چشمه گل رامیان از جمله چاله‌های بیضی شکل است که نیمرخ آن شبیه یک تشت است و در نتیجه یک نقطه فرونشسته در سطح تشکیلات آهکی به وجود آمده است.
بر اساس تحقیقات انجام شده این چشمه، از چشمه‌های آهکی است و آب آن از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز این منبع آبی به رودخانه قره چای رامیان که یکی از شاخه‌های گرگانرود است، وارد می‌شود.
در گل رامیان گونه‌های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه ای، سیاه ماهی و ماهی آبر نوئیدز وجود دارد. عمده ماهیان گل، ماهی سفید رودخانه‌ای است و تغذیه این ماهی بیشتر از حشرات آبزی و نرم تنان است این گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است. پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره گاه جنگلی «زربین» واقع شده است.

جاذبه گردشگری چشمه گل رامیان

وجه تسمیه چشمه گل رامیان

درباره‌ چشمه گل رامیان و علت نام گذاری این چشمه که چرا به چشمه گل شناخته می‌شود گفته اند که، در زبان ترکی گل به نقطه‌ای می‌گویند که بسیار عمیق، گود و فرورفته باشد و داخل آن آب جمع شده باشد و گفته‌اند که واژه‌ی گل از واژگان آرامی است که معنی آن چشمه‌ جوشان است.

تفرجگاهی بکر برای همه

چشمه گل رامیان با اندک توجه و به کارگیری امکانات خدماتی، رفاهی و آماده سازی مسیر می‌تواند به عنوان مرکزی برای جذب توریست در نظر گرفته شد. رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است. این چشمه از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان‌های اطراف مانند گنبد کاووس، رامیان، آزاد شهر و شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه است. حتی گردشگران و مسافرینی از نقاط دور دست و در فصول گرم از این چشمه استفاده می‌کنند. این پدیده مهم می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت برسد و با دایر کردن امکانات لازم، تمام ملاحظات زیست محیطی را در آن رعایت وآن را تبدیل به یکی از مراکز جذب توریست کرد.

جاذبه گردشگری چشمه گل رامیان

گل رامیان یا چشمه گل رامیان یک عنصر نمادین در فرهنگ و هنر مردم این منطقه بوده و در بین آنان از جایگاه و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گل رامیان با هویت باستانی، تاریخی و طبیعی که دارد، در دوره‌های مختلف با اسطوره‌های زیادی همراه بوده است. دلیل نام گذاری این منطقه به گل رامیان هم همین مساله است و به زبان و فرهنگ ساکنان این منطقه ارتباط دارد. جمعیت این نقطه در طول تاریخ آن، تیره ای از ایل گرایلی و نژاد ترک بوده اند.

طبق آنچه که در اسناد و نوشته‌ها وجود دارد در زمان مظفرالدین شاه این منطقه‌ی تفریحی وقف حوزه‌ی علمیه سعدیه‌ی رامیان شده است. چشمه گل در کتب و نوشته‌های دوره‌ی صفویه و همچنین قاجار به نام کبود استخر آمده و همچنین در روایت‌های تاریخی نام آن دالان بهشت و  پلنگ سره نیز ذکر شده است.

این چشمه از قدیم یکی از مراکز تفرجگاهی شهرستان‌های اطراف مانند گنبد کاووس، رامیان، آزاد شهر و شهرهای خان ببین و علی آباد کتول و روستاهای منطقه است. حتی گردشگران و مسافران از نقاط دوردست و در فصول گرم از این چشمه استفاده می‌کنند. این پدیده مهم می‌تواند به عنوان یک اثر طبیعی ملی به ثبت برسد و با دایر کردن امکانات لازم تمام ملاحظات زیست محیطی را در آن رعایت و آن را تبدیل به یکی از مراکز جذب توریست کرد. این چشمه یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم علیه السلام فاصله دارد و مکانی دیدنی برای رفع خستگی سفر است.

مسیر دسترسی چشمه گل رامیان

موقعیت جغرافیایی چشمه مورد نظر در مسیر جاده رامیان به النگ قرار دارد این چشمه در قسمتی از دامنه کوه قرار دارد و رودخانه قورچای در قسمت شرقی چشمه جاری است. چشمه گل یک کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد فاصله دارد، چشمه در ۵ کیلومتری جنوب شهرستان رامیان قرار دارد و جاده ای آن آسفالته است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید