معرفی جاذبه گوردخمه اسحاق وند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

گوردخمه‌های سه گانه اسحاق‌وند یکی از اسرارآمیزترین آثار تاریخی و از جاذبه های دیدنی شهرستان هرسین است که در استان کرمانشاه قرار دارند.

نام این گوردخمه ها از روستایی به نام «اسحاق وند» گرفته شده است. در میان اهالی محل این گوردخمه ها به «فرهاد تاش» معروف است. این گوردخمه‌ها در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین و در شمال شرقی روستایی به نام «ده نو» قرار
دارند.

معرفی جاذبه گوردخمه اسحاق وند

این مجموعه شامل سه گوردخمه است. گوردخمه سمت راست بالاتر از دو گوردخمه دیگر قرار دارد. گوردخمه سمت چپ به شکل طاقچه ای به عمق 85 سانتیمتر و عرض 10/2 متر است. گوردخمه میانی به عمق 75/1 و عرض 63/1 متر و گوردخمه سمت راست به عرض 10/2 متر است. اطراف هر یک از این گوردخمه ها قاب بندی شده است. در قسمت بالای گوردخمه میانی، تصویر مردی به حالت تمام قد، به ارتفاع 87/1 متر و با چهره ای نیم رخ حجاری شده است. این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن دارد و دست های خود را حالت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است. در مقابل او مشعلی به ارتفاع هشتاد و سه سانتیمتر و سپس آتش دانی به ارتفاع نود و چهار سانتیمتر دیده می شود. در پشت این آتش دان، فردی به ارتفاع هشتاد سانتی متر حجاری شده که دست هایش را بلند کرده و از پش یک شیء را گرفته است.

معرفی جاذبه گوردخمه اسحاق وند

گوردخمه اسحاق وند به صورت سه اتاقک است که در کوه ایجاد شده و نقوشی بر روی یکی از آنها حجاری شده است که به استخوان دان معروفند. در گذشته این گوردخمه ها را به دوره ماد نسبت می دادند ولی امروزه در مورد زمان ساخت آنها اختلاف نظرهایی وجود دارد و عده ای از باستان شناسان این سه گروه دخمه را متعلق به دوره هخامنشی می دانند.

اگر چه عده ای دیگر نیز این گوردخمه را متعلق به دوره هخامنشی می دانند، ولی انتساب آن را به گئومات مغ بی پایه و اساس می دانند. در پژوهش های اخیر، این گوردخمه ها را به دوره سلوکی نسبت داده اند. در زمان اشکانیان نقش آتش دان و پیکره شخصیتی که هر دو دست هایش را بلند کرده و از پشت شیء را گرفته، حجاری شده است.این شخصیت لباس چین دار بلندی به تن دارد و دست‌های خود را حالت نیایش در جلوی صورت خود قرار داده است.

افسانه های محلی درباره گور دخمه کرمانشاه

افسانه های محلی باور مردم برآن است که این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد.
آنها فرهاد تاش را تغییر نام یافته فرهاد تراش تعبیر کرده و می گویند این آثار، به دست فرهاد تراشیده شده اند.در ضلع شرقی همین کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که “اورل استین” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهراً نتوانسته وارد آن شود.

بهترین فصل بازدید از گوردخمه اسحاق وند

استان کرمانشاه یکی از استان های کوهستانی ایران است. هوا در زمستان ها در این منطقه بسیار سرد می شود. پیشنهاد می کنیم که برای بازدید از استان کرمانشاه، فصل بهار یا اوایل فصل تابستان را انتخاب کنید تا علاوه بر دیدار از آثار تاریخی ارزشمند این استان، از آب و هوای مطبوع آن هم لذت ببرید.

آدرس: استان کرمانشاه، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان هرسین، شمال شرق روستای ده نو، گوردخمه اسحاق وند.

سخن نهایی

مجموعه گوردخمه اسحاق وند یا همان گوردخمه سکاوند، از اسرار آمیز ترین آثار تاریخی در استان کرمانشاه هستند و به عنوان یکی از ارزشمند ترین نمونه های معماری صخره ای کشور به شمار می روند. نیاز به مطالعات بیشتر در این منطقه به منظور فهم بهتر تاریخ آن بسیار احساس می شود که امیدواریم با همت مسئولان هم مطالعات بهتری در این زمینه صورت گیرد و هم نسبت به محافظت از این آثار تاریخی اقدامات بهتر و موثرتری صورت گیرد. مجموعه گوردخمه های اسحاق وند با شماره ۴۸۸۷ در ۱۹ اسفند ماه سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید