بنر هدر

معرفی گوردخمه دکان داوود

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاهای دیدنی استان کرمانشاه گوردخمه دکان داوود است.

در سه کیلومتری شهر پل ذهاب در مسیر سه راهی سرپل به انزل،سمت چپ جاده گوردخمه ای در دامنه کوه به چشم می خورد که بصورت زیبایی حجاری شده است که در میان اهالی محل به «کل داوود» نیز شهرت دارد.

این مقبره همانند گوردخمه بزرگ دربند صحنه، دارای ایوانی در جلو می‌باشد که طول آن در جلو 9.60 متر و در قسمت عقب 7.32 متر است. عرض این گوردخمه 1.95 متر و ارتفاع آن نیز 2.60 متر است.

در ورودی این گوردخمه تصویر یک شخص به چشم می خورد که برسمی در دست دارد. به احتمال زیاد در حال انجام مراسم مذهبی می باشد. این گوردخمه که یادگاری از دوران هخامنشی می باشد، نزد اهل حق متبرک بوده و در بعضی از اوقات سال برای انجام مراسم مذهبی در آنجا اجتماع می‌کنند.

معرفی گوردخمه دکان داوود

دکان داوود

اطراف ایوان این گوردخمه به وسیله قاب هایی تزئین شده است. در دو طرف ورودی مقبره بقایای دو ستون دیده می‌شود که بدنه ستون‌ها به مرور زمان از بین رفته و تنها پایه‌ها و سرستون‌ها باقی مانده است که پایه ستون‌ها مربع شکل هستند.

در دیوار عقبی این ایوان، ورودی به عرض یک متر و ارتفاع 1.5 متر وجود دارد که به اتاقی به طول 2.83 متر، عرض 2.31 متر و ارتفاع 2.18 متر منتهی می‌شود.

در بدنه دیوارهای این اتاق پنج تاقچه جهت قرار دادن نذورات کنده شده است. همچنین در نیمه سمت چپ کف اتاق، قبری بیضی شکل به عمق 70 سانتیمتر کنده شده و سقف این اتاق دارای تاقی هلالی است، ولی سقف ایوان جلو اتاق مسطح می‌باشد.

در فاصله هشت متری زیر این گوردخمه، قاب مستطیل شکلی بر روی یک قاب قدیمی تر تراشیده شده است. در داخل قاب جدید شخصیتی به حالت تمام قد با صورتی نیم رخ حجاری شده که این شخص لباس بلندی برتن و کلاه لبه داری بر سر گذاشته که قسمت پشت گردن و گوش های او را پوشانده است.

معرفی گوردخمه دکان داوود

همچنین در یک دست او برسمی دیده می‌شود و دست دیگر را به حالت نیایش به طرف بالا نگه داشته است.

زمانی تصور می‌شد که این گوردخمه و نقش برجسته حجاری شده در زیر آن متعلق به دوره مادها باشد، ولی در پژوهش‌های اخیر مشخص گردید این گوردخمه متعلق به دوره هخامنشی است و احتمالاً نقش برجسته حجاری شده در زیر آن نیز مربوط به دوره سلوکی باشد.

معرفی گوردخمه دکان داوود

برای رسیدن به این گور دخمه‌ تاریخی باید به ۳ کیلومتری جنوب شرقی سر پل ذهاب در ابتدای جاده انزل و در فاصله حدود ۱۰۰ متری از جاده اصلی کرمانشاه به سرپل ذهاب بروید. اینکه قدمت این گوردخمه به چه زمانی برمی گردد دقیقا معلوم نیست عده ای آن را برای دوران مادها می دانند و معتقدند که گوردخمه داوود مقبره‌ آخرین پادشاه مادها یعنی ایشتوویگو است که کوروش بزرگ او را از سلطنت برکنار کرد. اما تحقیقات جدید این نظریه را اشتباه می داند و می گوید قدمت این گوردخمه برای دوران هخامنشیان است و این احتمال وجود دارد که نقش برجسته‌ آن برای دوره‌ سلوکیان باشد. چون مقبره همه پادشاهان هخامنشی در پاسارگاد و تخت جمشید قرار دارد، این گور دخمه برای پادشاه هخامنشی ضحاک است که پدربزرگ مادری کوروش بود. بر اساس گفته ها، در زیر این گوردخمه نقش نوه‌ ضحاک وجود دارد که در حال دعا برای آمرزیده شدن پدربزرگش است. اهل حق یا یارسان این گوردخمه را متبرک می دانستند و در روزهایی از سال در کنار آن مراسمی ویژه برگزار می کردند.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید