آرامگاه شاه فیروز ، یکی از بناهای تاریخی سیرجان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از بناهای تاریخی سیرجان «آرامگاه شاه فیروز» است. اين بنا در فاصلهٔ پنج کيلومترى جنوب شرقى قلعه سنگ سيرجان در نزديکى روستاى وحدت‌آباد بر فراز صخره‌اى از سنگ سبز تيره به ارتفاع حدود ۳۰ متر واقع شده و در محل به نام شاه فيروز معروف است.

بناى اين آرامگاه که امروزه به صورت نيمه ويرانه در آمده، عبارت است از: يک بناى هشت ضلعى که طول هر يک از اضلاع داخلى آن ۲ و اضلاع خارجى آن ۴ متر است. هر يک از جرزهاى هشت‌گانه بنا ۱/۵ متر قطر دارند و بر فراز آن‌ها گنبدى دوپوش قرار گرفته است، قطر دهانهٔ گنبد ۵ و فاصلهٔ دو پوش آن يک متر است. ميان همهٔ اضلاع هشت‌گانهٔ بنا باز است و دو طاقنما با قوس منحنى و جناغى در بالاى آن کار شده است.

آرامگاه شاه فیروز ، یکی از بناهای تاریخی سیرجان

آرامگاه شاه فیروز که مشخص نیست چه کسی زیر سقف آن آرمیده با قصه‌های محلی بسیاری همراه است و روایت می‌کنند که برای استحکام بنا در مصالح آن از شیر شتر استفاده کرده‌اند!

در کتاب بناهای آرامگاهی، نوشته پژوهشگاه فرهنگ و هنر، آمده است که این بنا با توجه به شیوه معماری آن احتمالا متعلق به دوره ایلخانیان (قرن هشتم هجری قمری) است. آثار سه قبر در نزدیکی این بنا در دل کوه باقی است که احتمالا ربطی به این بنا داشته اند.

این بنا در گذر زمان آسیب فراوان دیده و قسمتهایی از جرزهای هشتگانه و نیمی از گنبد آن فروریخته است. در دهه اخیر، قسمتهایی از بنا را اداره میراث فرهنگی کرمان مرمت کرده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید