بنر هدر

معرفی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع)

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

یکی از جاذبه‌های ارزشمند مذهبی در شهرستان بابلسر، آرامگاه مطهر امامزاده ابراهیم (ع) از فرزندان امام موسی (ع) است که به «ابوجواد» نیز شناخته می‌شود. روایت است که ایشان همراه با خواهرشان در بازار محله‌ مشهدسر مدفون شده‌اند.

ساختمان این امامزاده بنایی هشت ضلعی با گنبدی کلاه درویشی بوده که دارای عظمت خاصی بوده و از نظر دارا بودن آثار تاریخی ارزشمند هنری مانند درهای نفیس، صندوق چوبین و کتیبه‌های متعدد شهرت دارد که در سال 841 هجری قمری به فرمان سید بی‌بی خاتون (همسر سلطان امیر شمس‌الدین از اوامر دوره تیموری) ساخته شده است.

معرفی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع)

قدمت آرامگاه امامزاده ابراهیم (ع)، نزدیک به ۶ قرن است. وجود آرامگاهی با ۶ قرن قدمت میتواند در لیست جاهای دیدنی بابلسر قرار گیرد.
به نظر می‌رسد که قدمت این آرامگاه به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد و همین امر نشان از تاریخچه‌ طولانی بابلسر دارد.

در برخی از کتاب‌ها امامزاده ابراهیم(ع) را برادر امام رضا(ع) یاد کردند که به نقل از مرحوم حجت‌الاسلام روح الهی تولیت سابق امامزاده ابراهیم(ع) آمده است که حضرت ابوجواب(ع) بر علیه حکام فاسق و فاجر وقت شوریده و مردم را علیه بیدادگری‌ها و ستم جباران وقت فرا خوانده است به همین خاطر موجب غضب و خشم حکم فرمایان و سلاطین جور قرار گرفته و در نهایت چون جدش به خیل یکی دیگر از شهدا و سرداران عزت و شرف پیوست.

یکی از جهانگردان روسی به نام «گریگوری والریانویچ ملگنوف» که در حدود سال‌های 1860- 1858 این مناطق را زیر پا گذاشته، در سفرنامه خود می‌نویسد: که سید شمس‌الدین بابلکانی بقعه او را ساخته است. با توجه به سندهای موجود، ملگنوف عقیده دارد که امامزاده ابراهیم(ع) پسر امام موسی(ع) است و برادر بودن امام رضا(ع) را تائید می‌کند.

آمده است که حکام وقت امامزاده را در همین مکان فعلی به شهادت رسانده و بدن را در این مکان رها کرده و سر امام‌زاده را به ساحل دریا برده و به دریا پرتاپ کردند.

پس از گذشت مدتی مردم بدن امامزاده را پیدا کرده و در این مکان دفن کردند و از ماهیتش آن خبر نداشتند، پس از مدتی دریا سر امام‌زاده را به ساحل پس می‌دهد و مردم با مشاهده آن پی به ماهیت اصلی بدن دفن شده می‌برند و سر را نیز در کنار بدن دفن می‌کنند از این روز به بعد به خاطر اینکه سر شهادت داد که متعلق به بدن دفن شده بوده و از این رو این منطقه در بین اهالی به عنوان مشهد سر شهرت یافته بود.

معرفی آستان مقدس امامزاده ابراهیم (ع)

آستان مقدس امامزاده ابراهیم(ع) در مختصات جغرافیایی 36 درجه و 41 دقیقه و 45 ثانیه شمالی و 52 درجه و 39 دقیقه و 57 ثانیه شرقی در حاشیه جنوب شرقی بابلسر واقع شده و میزبان مناسبی برای برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی و کسب فضایل دینی و معنوی در سطح شهرستان است و سالانه پذیرای بیش از یک میلیون زائر از ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید