باغ فتح آباد ، باغی زیبا در قلب کرمان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

باغ فتح آباد در ۲۵ کیلومتری کرمان واقع شده است. این باغ که به عنوان باغ بیگلربیگی نیزی شناخته می‌شود،  قدمت این باغ به دوره قاجار می‌رسد و در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ به ثبت رسیده است. باغ فتح آباد یکی از املاک وقفی استان کرمان به حساب می‌آید و به همین دلیل مدیریت آن زیر نظر اداره کل موقوفات و امور خیریه‌ی استان کرمان قرار دارد اما کارهای مرمت این اثر زیر نظر سازمان میراث فرهنگی انجام شده است.

باغ فتح آباد از الگوی باغ شازده‌ی کرمانی ساخته شده است و به واسطه‌ی نور پردازی فوق العاده‌اش در شب بسیار دیدنی می‌شود. پس توجه داشته باشید که برای بازدید از باغ فتح آباد هم شب ها و هم روزها زمان بسیار مناسبی است. این باغ یکی از بهترین و بزرگ‌ترین باغ های گشت گیاهان دارویی در ایران به شمار می‌رود.

باغ فتح آباد اکنون یکی از جاهای دیدنی کرمان محسوب می‌شود.

باغ فتح آباد ، باغی زیبا در قلب کرمان

بخش های مختلف باغ فتح آباد

زیربنای ساختمان باغ فتح آباد به ۱۵۰۰ متر وسعت آن به ۱۳ هکتار می‌رسد. این بنا ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی است و باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی گوناگونی در اطراف آن قرار گرفته است. باغ فتح آباد نمادی از آن بهشتی است که حسن صباح در قلعه‌ی الموت وعده‌ی آن را به یارانش می‌داد. یک حوض بزرگ به وسعت تقریباً ۶۰ متر در ابتدای ورود شما به این باغ قرار دارد و انعکاس بنای اصلی ساختمان درون حوض نمایی خیره کننده دارد که عکاس ها را مجذوب خودش می‌کند.

ساختمان اصلی باغ فتح آباد

ساختمان اصلی باغ فتح آباد در انتهای شمالی باغ قرار گرفته و دارای دو طبقه ی اصلی است. این ساختمان با طاق نماها در دو طرف عمارت و اتاق های سه دری و پنج دری در میان مجموعه جلوه بی نظیر را به وجود آورده است. مصالح به کار رفت در این ساختمان تمامی از خشت خام و ملات گل بوده و بر روی آن لایه ای از گج پوشانده شده است. فضای داخلی این باغ نیز دارای گچ بری های بسیار زیبایی را دارا هست. اتاق های این این بنای تاریخی نیز به سبک اتاق های سنتی قاجاری تزیین و به شکل زیبایی نورپردازی شده که معروف ترین اتاق آن،‌ اتاق شاه نشین است.

موزه حکام ، تاریخ تصویری کرمان

موزه حکام یکی از قسمت های ارزشمند باغ فتح آباد است زیرا تاریخ کرمان را در آن با جزئیات می توان یافت که در آن مجموعه‌ای از زندگی نامه ها و تصاویر حاکمان کرمان به نمایش در آمده است.

اتاق نقاشی

در عمارت اصلی باغ فتح آباد یک اتاق نقاشی وجود دارد که در قدیم محل اقامت حاکم کرمان بوده است. دور تا دور این اتاق نقاشی و دیوارنگارهای بسیار نفیس وجود دارد. علاوه بر نقاشی نزئینات آب طلا هم در آن ها به کار برده شده که برخی از آنها به سرقت برده شده است. البته هنوز تعدادی از این دیوانگاره ها باقی مانده است. فعلا درهای این اتاق تا زمان تکمیل مرمت و نصب شیشه هایی بر روی نقاشی ها بسته است.

 عمارت چهارفصل  

از عمارت اصلی به اندازه سی متر رو به سوی شرق حرکت کنید؛ عمارت چهارفصل را می بینید که با یک طبقه، گنبد مرکزی و ایوان های ستون دار جلوه خاصی به مجموعه باغ داده است. آجرکاری ها و گچ کاری های این سازه به قدری زیباست که تماشای‌شان هوش از سر بازدیدکنندگان می برد و آن‌ها را به تحسین هنر ایرانی وادار می کند. امروزه این اتاق کاربری VIP دارد و برای انجام مراسم و جشن های مختلف به افراد اجاره داده می شود.

باغ فتح آباد ، باغی زیبا در قلب کرمان

زمین های کشت داروهای گیاهی

کرمان برای داروهای گیاهی خود بسیار معروف است و این نوع داروها یکی از سوغاتی های اصلی این استان به حساب می آید. در زمان بازسازی باغ فتح آباد، مسوولان تلاش کردند تا بخشی از این باغ را به کشت گیاهان دارویی اختصاص دهند تا هم از ظرفیت های زمین های اطراف باغ استفاده کنند و هم درآمدزایی برای مجموعه و پوشش هزینه های خرج شده برای آن داشته باشند. خوب است بدانید که این مجموعه بزرگترین مجموعه کشت گیاهان دارویی در کشور است و تنوع گیاهی آن در جای دیگری وجود ندارد.

دسترسی به باغ فتح آباد

آدرس: استان کرمان، شهر کرمان، بلوار جمهوری، بلوار هوانیروز، اختیار آباد، باغ فتح آباد

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید