بنر هدر

بقعه پیغمبران ، از جاذبه های مذهبی سمنان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دفن شماری از 124 هزار پیامبری که ما مسلمانان به برگزیده شدن آنها معتقدیم در ایران واقع شده است.مدفن 33 پیامبر در 15 استان کشورمان واقع شده و استان سمنان یکی از استان‌هایی است 5 بقعه منسوب به پیامبران در آن قرار دارد.بقعه پیغمبران سمنان که منسوب به سام و لام نبی است، از معروف‌ترین این بقاع هستند.

بقعه پیغمبران ، از جاذبه های مذهبی سمنان

این بقعه از جاذبه های سمنان،در 18 کیلومتری بر فراز کوهی در شمال شرقی سمنان واقع شده است.از اصل و نسب و شجره مدفونین این مقبره اطلاع دقیقی وجود ندارد، ولی با توجه به کتیبه موجود در ایوان شرقی که در حال حاضر قسمتی از آن به علت بی توجهی از بین رفته و همچنین اعتقادات مردم سمنان‌، صاحب مدفون در بقعه دو نفر به اسامی “سام” و “لام” از فرزندان حضرت نوح پیغمبرند که مشهور به “سام النبی” و “لام النبی” هستند.

مفاد مطالب نوشته شده بر روی کتیبه چنین است: “در بیان نسب شریف پیغمبران سام و لام علیه‌السلام بدان که دو بزرگوار دو پیغمبرند از نسل نوح، یکی سام و یکی لام پسران عراق بن عالم بن سام بن نوح هستند، بنای سمنان از ایشان شده. از راه البرز به سمنان آمده و قلعه جنبدان و اسفنجان و ناسار و کوشمغان و زاوغان(اسامی محلات قدیمی شهر سمنان) را بنا نهادند و بعضی از مردم سمنان از نسل سام و لامند و وجه تسمیه سمنان آن است که باعث آن سمنک پیغمبر شده و این کوه را سیمنک می‌نامند.”

بقعه پیغمبران ، از جاذبه های مذهبی سمنان

مشخصات بقعه

این بقعه متبرکه دارای گنبد مخروطی شکل به شعاع 20 متر و با گریو کوتاهی است که ارتفاع آن از سطح بام مقبره حدود 4.5 متر است. فاقد کاشی بوده و از داخل دارای آینه کاری بسیار زیبایی است.حرم به صورت مربع شکل به ضلع 5.5 متر است که در وسط ضریح، فلزی سبز رنگ مشبک به طول 3 متر و عرض 2 و به ارتفاع 2.70 متر بر روی قبر ساخته و نصب شده است و زیر آن سنگ مرمر قرار دارد و روی آن نسب پیغمبران حک شده است.

در سمت جنوبی و شرقی بقعه، بیرون مقصوره دو ایوان و دو پیش فضا وجود دارد و دو طرف دیگر آن پرتگاه و دره است.

همچنین در اطراف صحن شرقی 9 حجره برای سکونت زائران وجود دارد که تعداد 3 حجره آن در ضلع شمالی و 3 حجره و یک انباری در ضلع شرقی و دو حجره در ضلع جنوبی بوده که برای استفاده زائرین مرمت شده است.

براى رفتن به پیغمبران باید از بزرگراه سمنان- شهرک صنعتی به سوی شمال در یک راهه شوسه حرکت کنیم، همچنین راه فرعی دیگری نیز از شهر درجزین به سوی شرق وجود دارد که این راه نیز چندان مناسب نیست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید