بنر هدر

تخت نادر ، یکی از دشت‌های کوهستان الوند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

قرارگیری همدان در غرب ایران و رشته‌کوه جوان زاگرس، دشت‌ها و دره‌های بسیاری را به این شهر هدیه داده است.تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند است که در ادامهٔ مسیر صعود به قله الوند قرار دارد و محوطه‌ای به مساحت تقریبی ۱ و نیم هکتار، با شیب کم و پوشش گیاهی چمن‌زار کوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و از جاهای دیدنی همدان می باشد ، در کوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های کوچکی وجود دارد، که سطح آن‌ها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آن‌ها جریان دارد.

تخت نادر ، یکی از دشت‌های کوهستان الوند

پیش از آسفالت شدن جاده عباس آباد به گنج‌ نامه و تردد وسایل نقلیه موتوری در آن ، علاقمندان صعود به قله الوند از مسیر کوچه باغ‌ های عباس آباد به فخر آباد از نخستین سینه‌ کش کوه‌ های مشرف به عباس آباد راهی میدان میشان می‌ شدند. این مسیر از انتهای کوچه باغ‌ ها به قله ، به هفت قسمت تقسیم شده و هر قسمت با نام تخت مشخص شده است ، تخت اول و تخت دوم الی تخت هفتم. آخرین تخت ، تخت نادر است که تخت هفتم نامیده می‌ شود و قله الوند در بال جنوب غربی آن خود‌نمایی می‌ کند.

از دیگر ویژگی‌ های کوهستان الوند ، کوه‌ ها‌ی صخره‌ای ، و سنگ‌ هایی است ، که مستعد ورزش سنگ‌ن وردی برای علاقمندان به این رشته است. کلاهک کلاغ دروازه تخت نادر نیز یکی از آن‌ هاست. از چشمه‌ های پر آب کوهستان الوند نیز می‌ توان به چشمه تخت نادر اشاره کرد که در ابتدای تخت نادر واقع است.

تخت نادر ، یکی از دشت‌های کوهستان الوند

از انتهای کوچه باغ‌های عباس آباد تا قله الوند به 7 قسمت تقسیم شده است که هر کدام را با نام تخت می‌شناسند و تخت هفتم همان دشت تخت نادر است. دشت تخت نادر در ارتفاع 2900 متری از سطح دریا قرار دارد و خنکای هوای آن در تابستان به گرمی از شما استقبال می‌کند. در فرهنگ الوندنشینان ایران، تخت به معنای زمينی هموار و مسطح در کوهستان است که اغلب پوشيده از چمن، سبزه و گياه است و محلی مناسب برای رفع خستگی و تجديد قوای راهپيمايان است و از قرن‌ها پيش اين نام در الوند بوده و است. عده‌ای دیگر نیز بر اين باورند از زمانی که نادرشاه افشار به تخت نادر آمده است آن چمنزار تخت نادر ناميده شد. از دیدگاه‌های دیگر نیز می‌توان گفت در فرهنگ باستانی الوند تخت يعنی چمنزاری پرآب، سبز، مسطح و جای رفع خستگی است و نادر يعنی بی‌مانند، بی‌نظير و کم‌ياب. بنابراين به چمنزار زير قله الوند از اين جهت تخت نادر گفته می‌شود که چمنزاری بی‌نظير و بی‌مانند است و به راستی تخت نادر در جمع چمنزارها و دیگر تخت‌های کوهستان الوند، چمنزاری بی‌نظير است.

پوشش گیاهی و جانوری

پوشش گیاهی غالب در رشته کوه الوند گون است. گون گیاهی است بوته‌ ای و خاردار که از ساقه آن صمغی به نام کتیرا می‌ گیرند. در فصول معتدل سال به ویژه در بهار هر جا که برف‌ ها ذوب می‌ شوند ، ابتدا گل یخ می‌ روید که گلی سفید و زیباست. پس از آن لاله‌ های رنگارنگ سر از خاک بیرون می‌ آورند. و در اطراف چشمه‌ ها و چمنزارها ، گل‌ های زرد و بنفش و گل‌ های لاله ، آلاله ، سوسن و سایر گیاهان از قبیل: پونه ، آزربه ، مقرا ، گزنه ، ریواس ، موسیر ، کنگر ، شیرین بیان ، طوطیا و غیره به وفور می‌ روید ، که بعضی از آن‌ ها خوراکی و برخی دارویی هستند.

تخت نادر ، یکی از دشت‌های کوهستان الوند

گرگ ، روباه ، خرگوش ، شغال و سمور و پرندگانی مانند عقاب سیاه و دال در این کوهستان دیده می‌ شود. قوچ ، میش ، بز کوهی کبک ، کبوتر و عقاب دشت نیز از حیوانات و پرندگان این منطقه هستند.

مسیر دسترسی

صعود به تخت نادر و قله الوند را می‌ توان از مسیر‌های مختلف انجام داد. یکی از این مسیر‌ها از سمت راست آبشار گنج‌ نامه است که ارتفاع آن از سطح دریا حدود ۲۱۰۰ متر است و به سمت میدان میشان شروع می‌ شود. با ادامه مسیر از میدان میشان و با حرکت از کنار رودخانه و حدود ۳۰ دقیقه راهپیمایی می‌ توان به تخت نادر رسید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید