بنر هدر

تونل برفی ازنا ، از زیباترین جاذبه های طبیعی و کوهستانی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

 رشته‌کوه سر به فلک کشیده اشترانکوه با قلل 13 گانه و بلندی 4250 متر در 5 کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرارگرفته و هرساله پذیرای کوهنوردان، توریست‌ها و ایران‌گردان و در پاره‌ای موارد گردشگران خارجی می‌شود.

تونل برفی ازنا ، از زیباترین جاذبه های طبیعی و کوهستانی

اشترانکوه ازنا، مهد عجایب طبیعی و زاد بوم زیباترین جانداران و پرندگان مجموعه‌ای بی‌بدیل و بکر از خلقت را به تصویر می‌کشاند و قلل مرتفع آن چهره غبارگرفته آسمان را می‌خراشد تا تابش پرتو آفتاب از لابلای صخره‌ها بر برف‌های هزارساله‌اش همانند پرنیان خیال هزار رنگ به خود گیرد.

تونل برفی‎ ‎یکی از جاذبه های طبیعی‎ شهرستان ازنا است.‎طول این تونل بیش از 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف آن بین 2.5 تا 3 متر است؛ این شگفتی بی‌نظیر طبیعت از انباشت هزاران تن برف در سالیان متمادی و دریکی از دره‌های منتهی به اشترانکوه ایجادشده است‎.

 نام‎ ‎تونل برفی ازاین‌جهت به این محل اطلاق شده که در فصل تابستان و ذوب شدن یخ و برف‌ها، فضا و راهرو بزرگی در زیر برف‌ها و در پایین‎ ‎شکاف ‏این دره به وجود می‌آید.‎

تونل برفی ازنا ، از زیباترین جاذبه های طبیعی و کوهستانی

دره «ازنادره» یکی از زیبا‌ترین دره‌های اشترانکوه با گیاهان، جانوران، چشمه سار‌ها و رودهای جاری از برف است که صخره‌های رعب آور، بسیار بلند و کاملا عمود در طرفین ما قرار گرفته بحدی که تا نزدیکی ظهر از تابش آفتاب خبری نیست.

برای رسیدن به تونل برفی باید از طول این دره به سمت ارتفاعات اشترانکوه که ‏مسیری سنگلاخی و سخت گذر است گذشت.

این دره سنگ‌های بسیار سخت و یکپارچه دارند و جهت دره با شیب تندی به سمت ارتفاعات اشترانکوه می‌رود و آب فراوان ناشی از ذوب برف‌ها رودی خروشان تشکیل داده است.

منظره زیبای طبیعت این دره همراه با وزش نسیم خنک و رقص گل‌ها و گیاهان خودرو، حرکات بز و میش‌های وحشی بر صخره‌های بلند اطراف و غرش رود بر سنگ‌های رودخانه از بدیع‌ترین مناظر طبیعی ایران است و آنقدر ما را مسحور و بیخود می‌کند که هرگز متوجه خستگی نمی‌شویم.

در‎ ‎انتهای مسیر ازنادره یک لکه برف عظیم و یخی که درواقع یخچالی چند هزارساله ‏است وجود دارد که رودخانه‌های بزرگ و کوچک از زیر آن جاری است.

تونل برفی که از لایه‌های برف و یخ در طول سالیان دراز تشکیل‌شده تا بالای ‏سراشیبی دره ادامه یافته و 800 متر طول دارد و بزرگترین تونل برفی ایران است؛ با‎ ‎رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و قطرات آب سرد ‏جاری‌شده از سقف، سروصورت گردشگران خسته از سختی راه را نوازش می‌دهد.

برای‎ ‎دیدار از تونل برفی ازنا گردشگران و دوستداران طبیعت از دیگر شهرهای استان‎ ‎لرستان می‌توانند حتی یک‌روزه مسیر رفت‌وبرگشت تونل را طی کنند؛ فصل‌های بهار و تابستان و حتی اوایل پاییز بهترین و مناسب‌ترین زمان برای‎ ‎دیدن طبیعت زیبای مناطق حفاظت‌شده اشترانکوه خصوصاً تونل برفی است.

تونل برفی ازنا ، از زیباترین جاذبه های طبیعی و کوهستانی

هشدار

حتما با کفش مناسب کوه به منطقه بروید

بخشی از راه کوهستانی است و باید از صخره‌ بالا بروید

برای رسیدن به منطقه دو مرتبه باید از رودخانه سرد و خروشان بگذرید لطفا بچه و افراد مسن را با خود همراه نکنید

آب بسیار سرد است و بچه‌ها اگر زیاد در آب بمانند از شدت سردی گریه می‌‌‌کنند

افراد زیر ۱۰سال و کسانی که توانایی بدنی ندارند را هرگز به منطقه نبرید

سقوط در رودخانه باعث مرگ می‌شود

هرگز داخل تونل برفی نروید متاسفانه در تیرماه ۱۳۹۶ ریزش تونل برفی باعث مرگ یک جوان ۱۸ ساله شد.

مسیر دسترسی به تونل برفی

تونل برفی در دامنه‌های سرسبز اشترانکوه در شهرستان ازنا قرار گرفته،برای رفتن به تونل برفی از هرجای ایران ابتداء به شهرستان ازنا می‌رویم که اشترانکوه سترگ معلوم است.
سپس به میدان راه آهن رسیده و تابلوی راهنما ما را به سمت دهکده گردشگری دره تخت در جنوب ازنا راهنمایی می‌کند.بعد ازطی ۵ کیلومتر به روستای دره تخت و دامنه‌های اشترانکوه می‌رسیم و سپس به سمت شرق حرکت کرده تا بعد از گذشتن از روستاهای مختلف به روستای سرسبز کمندان و مردم مهربانش برسیم.بعد از یافتن جایی برای نشستن در کنار رودهای جاری از برف، زیر درختان بید و رفع خستگی و نوشیدن چای و… به سمت دره «ازنادره» حرکت می‌کنیم و وارد آن می‌ شویم تا طول دره را به سمت ارتفاعات جایی که برف و تونل برفی در آنجاست بپیماییم. طول دره و پیچ و خم‌ های آنرا به سمت ارتفاعات می‌پیماییم و بعد از حدود۲ ساعت طی کردن مسیر تکه‌ های عظیم برف کم کم دیده می‌ شوند.(البته مسیر نزدیک تری هم برای طی کردن هست که حدود نیم الی یک ساعت طول می کشد)
وسط ارتفاعات اشترانکوه به یکباره به لکه برفی عظیم که در واقع یخچالی چند هزار ساله است می‌ رسیم و رودخانه خروشانی که در کنار ما است از آب‌ های یخچال مذکور سرچشمه گرفته و از دهانه تونل برفی بیرون می‌ آید.اکنون ما به تونل برفی رسیده‌ایم.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید