جاهای دیدنی بوشهر در تابستان | سفری تابستانه به بوشهر

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

بوشهر شهری بندری در کنار سواحل خلیج فارس و مرکز استان بوشهر است. این شهر قدمتی هزاران ساله دارد و عمر آن به دوران ساسانیان می رسد. سواحل زیبا، نخلستان های سرسبز و بناهای تاریخی آن را به مقصدی جذاب برای گردشگری تبدیل کرده است.

خلیج نایبند

خلیج نایبند به بخشی از آب‌های خلیج فارس گفته می‌شود که بین نخل تقی، عسلویه، بید خون و هاله قرار گرفته است. این خلیج دارای سواحل خوش‌رنگ، زلال و بسیار زیباست. خلیج نایبند، هم سواحل ماسه‌ای و هم سواحل صخره‌ای دارد که ارتفاع این صخره‌ها بین ۱ تا ۱۰ متر است. نیز بکر بودن این سواحل  و سکوتی که در آن حکمفرماست، آرامش عمیقی را برایتان به ارمغان خواهد آورد و می‌توانید ساعاتی را به دور از هیاهو و سر و صدا در سواحل این خلیج بگذرانید.

سفری تابستانی به بوشهر

ساحل ریشهر

ساحل ریشهر که امروز در جنوب بوشهر واقع شده ترکیبی از تاریخ، طبیعت و غروب بی نظیر دریای نیلگون خلیج فارس را پیش چشم شما نمودار می سازد.

ریشهر نام ناحیه‌ای باستانی در ساحل خلیج فارس است که در فاصله‌ی ۸ کیلومتری از بوشهر واقع شده است. این منطقه دارای تاریخی بسیار کهن است. براساس اشیاء، بناها و کتیبه‌های کشف شده در این ناحیه، گفته می‌شود که قدمت آن به هزاره‌ی سوم تا هزاره‌ی اول پیش از میلاد می‌رسد.

در این ساحل می توانید روزی شاد را همراه خانواده و دوستانتان در کنار سواحل نیلگون خلیج فارس سپری کنید و در واقع ساحل ریشهر معروف ترین ساحل بوشهر است و وقتی صحبت از شنا کردن و تفریحات ساحلی به میان می آید اولین گزینه ساحل ریشهر است. این ساحل علاوه بر زیبایی و داشتن مناظر دیدنی، بخاطر داشتن فضای ساحلی شنی در کنار خلیج فارس امکان شنا کردن را نیز به بازدید کنندگان می دهد.  از ویژگی های این ساحل دیدنی آن است که به خاطر قرار داشتن بالاتر از سطح دریا برای آبتنی باید از پله ها پایین بروید و وارد آب شوید. محیط ساحل برای افراد خانواده بسیار مناسب است و در کنار آن پارکی احداث شده که بتوانند در آن بنشینند و بساط پیکنیک را برپا کنند تا روزی شاد را همراه خانواده داشته باشند.

سفری تابستانی به بوشهر

تالاب‌ حله

تالاب حله در محل تلاقی دو رودخانه دالکی و شاپور در منطقه حله تیکی از تالاب های مشهور جنوب ایران محسوب می شود و یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور است.

در این تالاب هزاران پرنده آبزی مهاجر زندگی می‌کنند,  از مهم‌ترین جذابیت‌های تالاب حله می‌توان به تنوع گیاهی و وجود رودخانه اشاره کرد. نزدیک بودنِ سواحل این تالاب به زیستگاه غنی حیات وحش از دیگر ویژگی‌های این تالاب به شمار می‌رود که این منطقه را به حیات وحش تبدیل کرده است.

گیاهان آبزی تالاب زیستگاه پرندگان آبزی و کنارآبزی است و  پوشش گیاهی آن شامل بوته‌های شور پسند، گیاهان علوفه‌ای، درختان گز، گردو،  اشک  و گیاهان تالابی نخل مردابی، نی،  بزواش،  پیازین و گزنه پالویی می‌باشد. این منطقه زیستگاه جانورانی چون گراز،  شغال،  گرگ،  روباه معمولی و خرگوش است و پرندگانی چون دراج، کوکر، قمری،  کبوتر چاهی، چکاوک،  کاکلی،  حواصیل خاکستری،  درنا،  غاز خاکستری،  فلامینگو، مرغ سقا،  پاخاکستری، بوتیمار،  اردک کله تیر،  اردک نوک پهن، هوبره و انواع باز در آن بسر می برند.

سفری تابستانی به بوشهر

آب در تالاب حله از خردادماه تا مهرماه هر سال کاهش پیدا می کند طوریکه به علت خشکسالی ها در 10 سال اخیر تابستان هر سال گاهاٌ خشک می شود اما با با بارندگی فصل پاییز و زمستان آبگیری می شود. ایجاد سد رئیسعلی دلواری، آبیاری نخیلات وباغ ها توسط کشاورزان در آن منطقه به روشهای غرقابی از دلایل نرسیدن آب به تالاب حله در برخی از فصول سال است.

غار چهل خانه

غار چهل خانه یکی از غارهای استان بوشهر و از جمله جاذبه‌ های گردشگری این استان است که در روستای زیراه در 7 کیلومتری شهر سعدآباد شهرستان دشتستان و 27 کیلومتری جاده برازجان به بندر گناوه قرار دارد.

غار چهل خانه مجموعه‌ای از تعداد زیادی اتاق (دخمه) است که در رشته کوهی مشرف به رودخانه شاپور ایجاد شده‌ اند. اندازه داخلی دخمه ها متفاوت است و این تفاوت به مقاومت جنس سنگ کوه در مقابل عوامل طبیعی فرسایش همچون سیل مربوط می‌ باشد. این دخمه‌ ها از درون به یکدیگر مرتبط بوده و در هر یک از آنها، طاقچه‌ ها و آبراهه‌ هایی به وجود آمده است. این دخمه ها برای قرار دادن اجساد پیروان آیین زرتشت بوده است. برخی از دخمه ها در اثر گذشت زمان و دخالت عوامل طبیعی از میان رفته‌ اند. در حال حاضر تعداد دخمه ‌های سالم این غار به 23 عدد می‌ رسد. در واقع به دلیل وجود همین دخمه های بسیار بوده که این غار به «چهل خانه» معروف گشت.

سفری تابستانی به بوشهر

چشمه آبگرم قوچارک

«چشمهٔ آبگرم قوچرک» در مسیر جاده بوشهر به بندرعباس و در ۵ کیلومتری جنوب شرقی اهرم قرار دارد.

سفری تابستانی به بوشهر

این چشمه از شکاف سنگ‌های آهک مارنی از زمین خارج می‌شود. آب این چشمه در ردیف آب‌های سولفات، کلسیم، همراه با منیزیم زیاد و کلرور سدیم و لرم است.

جزایر بردخون

جزایر ام‌الگرم و نخیلو که خالی از سکنه  و در حدود منطقه بردخون در سواحل جنوبی استان بوشهر، در فاصله کمی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند و جزیره نخیلو در حال حاضر بیش از هر چیز محل زیست لاک پشتان خلیج فارس است و اهمیت زیست محیطی قابل توجهی دارد.

جزیره گُرم مقابل شهرستان دیر در خلیج فارس واقع شده و به علت وجود انبوه درختان جنگلی (موسوم به گرم) به همین نام نیز مشهور شده و جزایر مطاف، مرغی، تهمادو و چراغی که در مقابل محدوده بردخون قرار دارند و خالی از سکنه‌اند.

معرفی شهر بردخون استان بوشهر

عمارت گلشن، یادگاری از قاجار

این عمارت تاریخی در محله قدیمی بهبهان بوشهر ساخته شده است و قدمتش به حدود ۱۷۰ سال پیش بازمی‌گردد.عمارت گلشن در منتهی الیه شمال شهر بوشهر، پشت اداره بندر در خیابان ساحلی واقع شده‌ است. عمارت گلشن تا دریا فقط ۱۰ متر فاصله دارد و همین باعث می‌شود باد شمال و نسیم دریا به داخل این عمارت بوزد و فضایش را دل‌انگیزتر کند. در و پنجره‌هایی از جنس چوب ساج و دریایی و سقفی از چوب صندل این عمارت را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند.

جاهای دیدنی بوشهر بنای عمارت متعلق به دوره‌ی قاجاریه و نوع معماری آن میلانی است که در نوع خود منحصر به فرد است. عمارت گلشن را شخصی به نام گلشن برای کاربری مسکونی-تجاری ساخته و بعد‌ها فرد دیگری آن را خریداری کرده و در نهایت این عمارت به تملک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در آمده است و امروز به عنوان موزه سنگ فعالیت می‌کند.

کوه نمکی جاشک، جذاب‌ترین کوه نمکی ایران

اگر به بوشهر سفر کردید و فرصت داشتید از اطراف بندر بوشهر هم دیدن کنید، دیدن گنبد نمکی جاشک را از دست ندهید. این کوه نمکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. گنبدهای نمکی لایه‌های بزرگ نمک‌های زیرزمینی هستند که به سمت سطح زمین حرکت کرده و شبیه گنبد شده‌اند. گنبد نمکی جاشک یکی از زیباترین گنبدهای نمکی خاورمیانه است که هنوز فعال است.

جاهای دیدنی بوشهر

این کوه نمکی منحصربه‌فرد ۱۲ کیلومتر طول و ۴.۵ کیلومتر عرض دارد. چیزی که این گنبد نمکی را از گنبد‌های نمکی دیگر متمایز می‌کند. وجود غارها، آبشارهای نمکی، چشمه های نمکی و دره گل کلم شگفت انگیزترین بخش گنبد است.

سواحل زیبا

یکی از زیباترین جاذبه های بوشهر ساحل بی مانندش است. تقریبا ۸ ماه از سال هوای آن متبوع است. این استان بیشترین نوار ساحلی را در کشور دارد و قطب ساحلی کشور شناخته می شود.

جاهای دیدنی بوشهرمی گویند سال ها قبل، یک سیاست مدار انگلیسی بوشهر را دریایی ترین شهر جهان توصیف کرده بود به این معنی که وقتی از دور در کشتی به آن می نگری چنین به نظر می رسد که تا نیمه در آب قرار دارد و کرانه ای تشخیص داده نمی شود.

پارک ساحلی زرین‌شهر 

زاینده رود که از باغ‌ ها و بیشه‌ زارها گذر می ‌کند، طبیعتی سرسبز و آب و هوایی خنک و دلپذیر را در منطقه ایجاد کرده است. پارک ساحلی زرین ‌شهر نیز از این لطافت و زیبایی بهره مند است. این پارک بزرگ در حاشیه شمالی این رود، در منطقه جنوبی شهر احداث شده است که طول آن حدودا دو هزار متر و مساحت آن دویست هزار متر مربع می باشد.

جاذبه های گردشگری و تفریحی زرین شهر

از جذابیت های این پارک دریاچه ای مصنوعی به وسعت سی هزار متر مربع است که برای پرورش ماهی و قایقرانی استفاده می شود. مسیر پیاده روی و درختان سرسبز و زیبا در حاشیه دریاچه به جذابیت های این پارک افزوده است. از قایق های این دریاچه می توانید برای تفریح و قایق سواری استفاده کنید و لحظاتی متفاوت و هیجان انگیز را تجربه کنید. از لذت بخش ترین خاطره های این پارک، قدم زدن در کنار دریاچه و لذت بردن از چشم انداز فضای سبز و درختان است که خاطرات ماندگاری را برای همیشه در ذهنتان ثبت می کند.
پارک ساحلی زرین شهر در فصل بهار به زیباترین حالت ممکن جلوه گر می شود. از آنجایی که زرین شهر در مسیر ارتباطی چندین استان دیگر قرار گرفته گردشگران زیادی از جاذبه های آن دیدن می کنند. این پارک با چشم اندازهای رویایی و امکانات متنوع تفریحی نه فقط مردم اصفهان بلکه گردشگران دیگر شهرها را نیز به خود جلب می کند.

تنگ هیخ

تنگ هیخ در شرق روستای دوراهک، شهرستان دیر واقع شده، چشمه آب شیرینی در آن جریان دارد که زیستگاه چند نوع ماهی و خرچنگ است. در ورودی این تنگ یک آسیاب آبی قدیمی قرار دارد که گذشت زمان باعث ویرانی آن شده است.‎ ‎ین آسیاب قدیمی که مربوط به دهه ها پیش میشود مربوط به زمانی است که آب به فراوانی در تنگ هیخ دوراهک وجود داشته و مردم طی مسافتی خود را به این آسیاب پر رونق می رساندند و گندم هایشان را در اینجا آسیاب میکردند. اما پس از گذشت دهها سال هنوز بقایای آن در فاصله حدود صد متری تنگ هیخ وجود دارد. همچنین در کنار این تنگ یک باغ نخل و لیمو قرار دارد که آب مورد نیاز آن بوسیله لوله از چشمه تنگ به باغ منتقل و در حوضی نسبتا بزرگ ذخیره می شود تا برای آبیاری درختان به کار برود.

معرفی شهر دوراهک

همچنین یک امامزه در کنار این باغ بر بالای تپه ای واقه شده که زیارتگاه ساکنین روستاهای اطراف می باشد. نام یا تاریخچه ای از این امامزاده در دست نیست.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید