بنر هدر

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهر کرمان از جمله شهرهای دیدنی ایران است که با وجود داشتن دیدنی‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی تا حد زیادی ناشناخته مانده است. در این مطلب سعی داریم به جاهای دیدنی کرمان در تابستان اشاره ای داشته باشیم.

گنبد جبلیه

وقتی وارد شهر کرمان می شوید، نام گنبد جبلیه را از مردم این شهر که بپرسید همه به اتفاق با اشتیاق خاصی به شما آدرس این جاذبه را خواهند داد. تقریبا تمام گردشگرانی که به شهر کرمان سفر می کنند بازدید از گنبد جبلیه جزء مقاصد اصلی آنها خواهد بود.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

باغ شاهزاده ماهان

باغ شازده (شاهزاده) یکی از زیباترین باغ‌های تاریخی ایران محسوب می‌شود. این باغ در حدود 2 کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه می‌باشد. تاریخ بنای باغ ۱۲۷۶ خورشیدی است. هر ساله گردشگران از این باغ زیبای ایرانی بازدید می‌کنند و از زیبایی و طراوت آن لذت می‌برند.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد در روستای اختیارآباد در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر کرمان قرار دارد و به یاد فضل‌علی‌خان بیگلربیگی یکی از حاکمان کرمان ساخته شده است. قناتی که از میان عبور می‌کند و برج و باروی آن جاذبه و زیبایی خاصی به این باغ بخشیده است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

شهر بابک

«شهر بابک» از کهن­‌ترین شهرهای ایران است که بابک، پدر «اردشیر بابکان»، آن را بنا کرده. روستای «میمند» در این منطقه با داشتن معماری ویژه و اقامتگاه­‌های روستایی، یکی از جاهای دیدنی و باستانی کرمان است. شهر بابک در گذشته بسیار آباد بوده، اما به‌خاطر هجوم «تازیان»، جنگ­‌های متعدد، حوادث طبیعی، حمله‌ی افغان‌­ها و مغول‌­ها ویران شده، ولی هر بار شهری روی این ویرانه‌ها بنا شده است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

بردسیر

«بردسیر» منطقه‌ای با تابستان­‌های معتدل و زمستان­‌های سرد است. در بسیاری از کتاب‌های کهن، بردسیر مرکز کرمان معرفی شده؛ قدمتش مربوط به قبل از دوران «ساسانیان» است. «برج نگار» یکی از زیباترین برج­‌های باقی مانده از دوران «سلجوقیان»، در نزدیکی بردسیر قرار گرفته و در آن کتیبه‌ه­ایی با کاشی فیروز‌ه­‌ای نوشته شده با خط «کوفی» نصب شده است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

جنگل پردیسان قائم

جنگل‌های کوچک و بزرگ طبیعی همچون جنگل‌های هیرکانی شمال، جنگل اَبر شاهرود و جنگل‌های بلوط و بنه زاگرس در پهنه وسیع ایران گسترده‌اند که با خود طراوت و سرزندگی را برای کشور به ارمغان می‌آورند. علاوه بر جنگل‌های طبیعی، جنگل‌هایی دست‌کاشت نیز در خاک ایران و در نقاط مختلف به چشم می‌خورد که جنگل پردیسان قائم (پارک جنگلی قائم کرمان) بزرگترین جنگل دست‌کاشت ایران به شمار می‌آید.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

ارگ بم

ارگ تاریخی بم،  از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی است که بیش از بیست قرن مورد سکونت اهالی شهر بم قرار گرفته است. این ارگ تاریخی از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

ارگ راین

تاریخ ایران پر از فراز و نشیب‌های فراوان است و کمتر دورانی را دور از تهاجم پشت سر گذاشته است. زندگی در چنین شرایطی نیاز به داشتن دژی مستحکم را توجیه می‌کند. یکی از بهترین نمونه‌های موجود که هرگز در برابر دشمنان خود شکست نخورده است ارگ راین کرمان نام دارد. ارگی که در ایالت کرمان دوران ساسانیان بنا گردید و امروزه نیز در جنوب شرقی استان کرمان همچنان پابرجا و باشکوه در برابر دیدگان بینندگان خود قد علم کرده است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

پارک جنگلی باهنر کرمان

این پارک در بلوار شهید آیت الله صدوقی فعلی شهر کرمان واقع شده است. مساحت این پارک ۲۵۸ هزار و ۹۰۰ مترمربعِ که حدود 3 هزار متر مربع آن به فضای سبز اختصاص داده شده است. در این پارک گیاهان و درختان مختلفی نظیر کاج، سرو، نارون و زیتون تلخ کاشته شده که تعداد درخت‌ها و درختچه‌های آن به بیش از 10 هزار اصله است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در کرمان در منطقه ای کوهپایه ای و در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان قرار گرفته اند. وجود امکانات مناسب و زیرساخت های مناسب در این منطقه به خصوص اردوگاه های سیمک سبب شده گردشگران زیادی به سمت این منطقه از استان کرمان سفر کنند. حدود ۱۳ آبشار در منطقه سیمک نیز وجود دارد نکته ای که برای صعود و فرود در این منطقه باید به طور حرفه ای بلد باشید که چطور باید از صخره ها و تخته سنگ بالا بروید و وسایل مورد نیاز را داشته باشید زمانی به این منطقه بروید اغلب کوهنوردان و صخره نوردان را مشاهده می کنید که در حال بالا رفتن از صخره ها هستند.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

پارک مادر کرمان

پارک مادر کرمان يکي از مراکز تفريحی بزرگ شهر کرمان به شمار می رود که در بلوار پرستار واقع شده است؛ پارک مادر کرمان علاوه بر دارا بودن امکانت تفريحي و ورزشي متنوع و فضاي سبز دلپذير،  مجهز به سالن بولينگ هم هست.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

دره شنگستان (وامق آباد)

دره وامق آباد یا شنگستان در موقعیت جغرافیایی N303157 E5711417 در استان کرمان واقع است.  منطقه ییلاقی کوهپایه در فاصله ی تقریبی ۳۰ کیلومتری در شمال شهرستان کرمان قرار دارد. دشت و دامنه٬ رودخانه٬ آبشارها و آبادی های کوهپایه یکی از مهمترین مقاصد برای گذراندن اوقات فراغت کرمانی ها محسوب میگردد. منطقه ای که علاوه بر زیباییهای پایین دست٬ در مسیرهای بالا دست٬ بخصوص مسیرهای صعود به قله سیمک یا کوه گهر٬ که یکی از زیباترین مسیرهای کوهپایه ای استان کرمان است٬ میزبان جلوه های دلپذیر طبیعت میباشد. طول دره در حدود 5 کیلومتر و در ارتفاع متوسط 2200 متری از سطح دریا واقع است. این دره مسیر صعود به قله گهر کرمان با ارتفاع 3218 متر است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

باغ بیرم آباد

باغ بیرم آباد یکی از باغ‌های زیبا و تاریخی شهر کرمان است. این باغ که در شرق شهر کرمان و در جوار بنای تاریخی تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد، توسط بیرام بیگ افشار ساخته شده‌است که در زمان شاه اسماعیل صفوی و از سوی محمدخان استاجلو در سال۹۱۶ هجری قمری به کرمان آمد.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

روستای بیدخوان

این روستایی سرسبز در دره بین کوه ها ، سردسیر با درختان گردو و رودخانه ای که از وسط آن می گذرد است.این روستا یک منطقه خوش آب وهوای کوهستانی با درختان کهنسال گردواست که گردشگران زیادی را جذب میکند .

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

مجموعه گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلیخان در مرکز قدیمی شهر کرمان و در کنار بازار بزرگ کرمان قرار دارد. گنجعلیخان که از حکام مشهور زمان شاه عباس است از سال ۱۰۰۵ تا ۱۰۳۴ هجری قمری بر کرمان فرمان روایی و آثار و بناهای زیادی بنا کرد و در آبادی این منطقه کوشش کرد. از جمله بناهای عمومی که از این حاکم مشهور به جا مانده، مجموعه گنجعلیخان در داخل شهر کرمان و ربا ط زین الدین (کاروانسرای گنجعلیخان) در راه یزد- کرمان، حوض خان در راه کرمان – مشهد و تعدادی قنات در شهر کرمان بوده‌ است.

جاهای دیدنی کرمان در تابستان

این بناها در لشکرکشی‌ های آقا محمدخان صدمات جبران ناپذیری دیده‌ اند. سهمی از درآمد مجموعه و قنات‌ ها به آستان قدس رضوی داده می‌ شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید