بنر هدر

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

جنگل دالخانی یکی از جنگل‌های کوهستانی نزدیک رامسر است که به دالان بهشت معروف شده است. این جنگل که از جاذبه های گردشگری رامسر است ، با رامسر فقط ۳۰ کیلومتر فاصله دارد و یکی از مزیت‌هایش این است که می‌توان از آن به ییلاق‌های زیبای این منطقه رفت.

همانند دیگر مکان های شمال، نام هر مکان با نام یک روستا گره خورده است، جنگل دالخانی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نامش به روستای دالخانی یا دالیخانی بر می گردد. این روستا در جنوب شرقی رامسر قرار دارد و فاصله اش همانطور که گفته شد حدودا سی کیلومتر از رامسر است.

ارتفاع این جنگل بکر و زیبا از سطح دریا ۸۰۰ متر است و غلظت مهی که در آن وجود دارد به اندازه ای بالاست که بیشتر آن را شبیه به یک تابلو در بوم نقاشی کرده است و نکته ی جالب تر آن که این جنگل فاصله ی بسیار کمی از دریا حدود ۱۰ کیلومتر دارد در نتیجه در ارتفاعات دالخانی که قرار بگیرید، چشم اندازی بی نظیر از دریا خواهید داشت.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

می‌توانید در کلبه‌های چوبی و آلاچیق‌های کنار جاده بساط پیک‌نیک را برپا کنید و با اشتهایی که حتما چند برابر شده، دور هم غذایی بخورید.

دکه‌های چوبی در مسیر چای و آش هم می‌فروشند. کنار جاده رستوران هم هست. محلی‌ها در این جاده عسل، میوه‌هایی که از جنگل یا از باغشان چیده‌اند و ماهی‌ پرورشی هم می‌فروشند.

یک اتفاق خوبی که در محدوده‌ این جنگل رخ داده، وجود کارکنانی‌ست که مسوول نظافت هستند. اگر می‌بینید در طول مسیر زباله‌ای به چشم‌تان نمی‌خورد، به‌دلیل وجود همین افراد است. ورودی که ابتدای مسیر می‌پردازید، صرف دستمزد همین کارکنان می‌شود.

برای رسیدن به جنگل دالخانی باید به سمت شرق رامسر حرکت کنید و در جاده رامسر به تنکابن سراغ سه راهی جنت رودبار را بگیرید و شاید به بیان بهتر پس از طی 8 کیلومتر، مسیر انحرافی جنگل دالخانی پیش روی شماست. وارد این جاده شوید و راه را تا آخرین روستای نرسیده به دامنه کوه یعنی روستای گالش محله ادامه دهید. اگر با خود تنقلات و خوراکی‌ نگرفته‌اید این روستا آخرین محل برای خرید مواد غذایی مورد نیازتان است.

کمی بعد از روستای گالش محله و با شیبی تند جاده شما را در آغوش جنگل کشیده و هر چه پیشتر می‌رود عمق جنگل و زیبایی‌های خارق العاده آن نمود بیشتری پیدا می‌کند. تمام طول مسیر این جاده 2 بانده آسفالت است هرچند در برخی نقاط کیفیت خود را از دست داده اما غنیمتی است تا شما را به عمق اقیانوس جنگلی بی نظیر برده و در نهایتِ زیبایی غرق کند.

وسوسه دیدن زیبایی های بیشتر از این جنگل تو در توی بکر، شما را چون عاشقی مجنون، مدهوش خود کرده و شما مانند کسی که مسخ شده باشد بی اختیار پیش می روید. دالخانی در ادامه رویایی ترین لحظات عمرتان را رقم خواهد زد.

توجه داشته باشید که مسیر جنگل دالخانی در بیشتر قسمت ها شیب رو به بالایی دارد پس بهتر است پیش از حرکت، وسیله نقلیه خود را به طور کامل چک کنید تا دچار مشکل نشوید. دسترسی به دالخانی با وسیله نقلیه عمومی ممکن نیست. اگر وسیله نقلیه ندارید می توانید از رامسر یا سادات شهر با استفاده از تاکسی های دربست خود را به جنگل برسانید.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

از زیبایی های سد مِیجَران غافل نشوید

در ابتدای جاده جنگلی دالخانی مسیری انحرافی در سه راهی روستای “شُستا” به سمت راست وجود دارد که به یکی از زیباترین سدهای ایران می‌رسد. سدی بکر که محیط و طبیعت اطراف آن منظره ای تماشایی و دیدنی دارد. مسیر رسیدن به سد تا حدی سخت و پر از سربالایی ها و سرپایینی ست، اما ارزش رفتن را دارد.

زمانی که به نزدیکی سد می‌رسید چشم انداز یک دریاچه فیروزه‌ای در مقابل شما قرار می گیرد که با جنگلی انبوه احاطه شده است و چه چیزی بهتر از این. راه تان را در جاده سرپایینی به سمت دریاچه ادامه دهید تا به نزدیکی آن برسید. حالا وقت خوشگذرانی است، از ماشین پایین بیایید و در نزدیکی دریاچه به گشت و گذار بپردازید. اگر ماهیگیر حرفه ای هستید اکنون وقت آن است.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

در طول مسیر جنگل دالخانی به غیر از دیدنی‌های طبیعی، خوشمزه‌های محلی مانند انواع ماهی‌های پرورشی، عسل و میوه‌های محلی نیز به چشم می خورند که می‌توانند سوغاتی‌های خوبی از دالخانی به شمار بیایند، یا اینکه می‌توانید در دکه‌های چوبی بین راه توقفی داشته باشید و خود را میهمان یک چای تازه دم محلی، یک کاسه آش داغ یا یک غذای خوشمزه شمالی و دلچسب کنید.

مسیر جنگل دالخانی را اگر تا انتها پیش بروید به دشت های وسیع و سرسبزی می رسید که تعدادی از روستاهای زیبای رامسر را در خود جای داده است. اگر علاقه و وقت کافی برای گشت و گذار دارید می توانید روز بعد در ادامه راه از ییلاق های انتهای مسیر جنگل دالخانی مانند ییلاق گرسماسر و جنت رودبار نیز بازدید کرده و از صفای روستا و طبیعت راه لذت ببرید.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

جنگل نوری

اگر اهل جنگل نوردی هستید پیشنهاد می‌کنیم پیاده دل به جنگل بزنید اما تنها وارد آن نشوید، دقت داشته باشید کوچکترین اشتباه در تعیین مسیر می‌تواند شما را از راه اصلی دور کند و به سمت شیب‌ها و دره های خطرناک بکشاند.

اگر هم اهل برپا کردن چادر و استراحت در دامن طبیعتید می‌توانید ماشین تان را کنار جاده گذاشته و در مکان‌هایی که برای این منظور طراحی شده چادر بزنید و یا حتی کمی در اعماق جنگل رفته و با پیدا کردن مکانی مناسب اتراق کنید. البته در طول مسیر آلاچیق هایی نیز وجود دارد که می‌توانید از آنها برای شب مانی استفاده کنید.

از جمله گونه های گیاهی بومی که در منطقه جنگل دالخانی مشاهده می شود می توان به درختان ارس در مناطق بالادست و پایین دست، مَندی (کَلهُو)، گوجه سبز جنگلی، ازگیل، زرشک، شاه بلوط، فندق، تمشک، کُوله خاس، ولیک و غیره اشاره کرد.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

نکته های مهم که در جنگل نوری باید به آن توجه کنید

توجه داشته باشید که کوهپیمایی و جنگل نوردی به تنهایی و بدون آشنایی با مسیر و جاده بسیار خطرناک است و شاید عواقب ناخوشایندی برای شما به همراه داشته باشید. برای پیاده روی و کوه پیمایی حتما کفش های عاج دار (و نه با کف صاف) بپوشید تا از سر خوردن و لغزیدن جلوگیری کنید. به هیچ عنوان با کفش سبک جنگل نوردی نکنید زیرا گل و لای به کف آن می چسبد و کار را برای شما سخت می کند.

احتمال بارش باران در جنگل دالخانی همیشه وجود دارد. پس بهتر است همواره قبل از حرکت از شدت و سختی بارش باخبر شوید و به هنگام آماده کردن وسایل هم کاوری برای خود و کوله پشتی تان بردارید.

به همراه داشتن وسایلی مانند طناب، چاقوی تیز، قطب نما و نقشه به کارتان خواهد آمد اگر قصد اقامت در دل جنگل برای مدت زیادی را داشته باشید.

به یاد داشته باشید منابع طبیعی سرمایه کشور محسوب شده و باید در حفظ و حراست از آن کوشا باشیم لذا از ریخت زباله در جنگل خودداری کرده و اگر آتشی برپا کرده اید هنگام ترک محل حتما از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید. محیط جنگل دالخانی بکر و تمیز است و در طول راه سطل های زباله فراوانی به چشم می خورد که می توانید از آنها برای دور ریختن زباله خود استفاده کنید.

در جنگل دالخانی می توانید به ییلاق های سبز و معروف رامسر برسید. اولین روستا گرسماسر یا گرسمه است، هوایش بسیار خوب است و چشم انداز کوچکی به رامسر و تنکابن دارد. روستای جواهرده رامسر که آن را همینجا در سفر زون معرفی کردیم از جاهایی دیگری است که می توانید مسیر خود را به سمت آن کج کنید. ییلاق جنت رودبار در انتهای جاده دالخانی است که به کانون گل گاو زبان ایران معروف شده است.

طبیعت بکر و زیبای جنگل دالخانی

در نیمه های راه جنگلی سازه ای آرامگاه مانند توجه شما را به خود جلب می کند. بله اینجا آرامگاه شهدای ترور شهرستان رامسر است.

15 خرداد سال 1361 در دل جنگل دالخانی ناگاه صدایی طنین انداز شد. صدایی ناهنجار از رگبار گلوله ها که یک دستگاه خودرو لندرور با 8 تن بسیجی داخل آن را به تیر بسته بود و تمام سرنشیان آن به غیر از یک نفر را به شهادت رساند.

عملیاتی که به وسیله گروهک تروریستی منافقین انجام شد و یکی از خاطره‌های تلخ شهر رامسر را رقم زد. امروزه در محلی که این افراد در آن به شهادت رسیده اند، یادبودی ساخته شده است و خیلی ها برای ادای احترام به این مکان سر می زنند. این محل به نام پیچ هفت شهیدان بین مردم شهرت دارد.

بهترین زمان سفر به جنگل دالخانی

جنگل دالخانی تقریبا چهار فصل است پیشنهاد نمی کنیم در تابستان به آن سر بزنید، شرجی در جنگل مورد کلافه کننده ای است. این جنگل پاییز جدی و زمستان جدی تر دارد. در سفر در این دو فصل حتما لباس کافی و خوب با خود ببرید.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید