بنر هدر

خانه کلبادی ، یادگاری از دوران قاجار

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

خانه منوچهر خان کلبادی در دوره قاجار ساخته شد و قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال پیش می رسد. پس از فوت وی خانه در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت. معماری آن بسیار زیبا و دیدنی است. قسمتی از این عمارت را به موزه تاریخ شهر ساری اختصاص داده اند. درون موزه آثار باستانی با قدمت ۷۰۰۰ سال دیده می شوند که جنس آن ها فلز، سفال، شیشه و سنگ است و از دوران پیش از تاریخ تا اواخر دوره قاجار گذشته مازندران و ایران را در بر می گیرد.

خانه کلبادی ، یادگاری از دوران قاجار

گردشگران، حین گشتی که در بنای این خانه قدیمی می‌زنند، می‌توانند به تماشایِ معماری خانه کلبادی ساری بروند که در تمامی تزیینات این خانه، می‌توانید هنرهای دوران قاجار را بیابید. در بدو ورود به این خانه قدیمی، دری بلند از جنس چوب را می‌بینید که تزئینات زیبایی بررویش دیده می‌شود. پس از عبور از راهرویی باریک، می‌توانید حیاط سرسبز عمارت کلبادی ساری را ببینید. در کنار این عمارت دیدنی، حوضچه‌ای کوچک را خواهید دید که لطافت خاصی به فضای حیاط بخشیده است. از دیگر ویژگی‌های معماری این خانه، می‌توان به وجود شیشه‌های رنگی و ارسی کاری اشاره کرد که بر جذابیت بنا می‌افزاید. جدا از معماری بی‌نظیر خانه کلبادی ساری، در هرکدام از طبقات این خانه یک شاه نشین به چشم می‌خورد که اتاق‌ها و راه پله‌هایی دارد، طوری که می‌تواند جذاب‌ترین بخش این خانه به شمار رود.

زمان ساخت این خانه مربوط به دروان قاجار است و برای سبک ساخت آن از تکایای همین دوره الهام گرفته شده است.

این خانه که از جاهای دیدنی ساری می باشد ، از آجر، چوب و سفال درست شده دو بخش اندرونی و بیرونی دارد و برای ساخت پشت بام آن به طور کامل از سفال استفاده شده است. این خانه ی دو طبقه شکلی مستطیلی دارد و در زیرزمین آن سردابه ای هست که روزگاری کاربرد یخچال داشته است. در هر کدام از طبقه های این خانه یک شاه نشین هست که از جذاب ترین بخش های خانه به شمار می روند.

خانه کلبادی ، یادگاری از دوران قاجار

با دیدن نمای این ساختمان احتمالا از اینکه پنجره های طبقه ی اول و دوم با هم فرق دارند تعجب می کنید. دلیل این تفاوت این است که پنجره های یکی از طبقات در هنگام مرمت بنا عوض شده اند. پله هایی که در داخل این بنا هستند بسته شده اند و برای دسترسی به طبقه ی دوم در قسمت شمالی ساختمان راه پله هایی درست شده است. همانطور که گفتیم خانه از دو بخش اندرونی و بیرونی تشکیل شده که قسمت بیرونی اش در قسمت سمت چپ ورودی اصلی قرار دارد و دارای یک حیاط کوچک و یک اتاق کوچک است. در این قسمت حیاط مسیری هست که شما را به سمت حیاط بزرگ اندرونی هدایت می کند.

خانه کلبادی ، یادگاری از دوران قاجار

در این خانه بخش های دیگری مثل حمام، آشپزخانه، اصطبل و محل اسکان خدمتگزاران هم وجود دارد ولی آشپزخانه ای که امروز در آن می بینید در اثر نوسازی ها به وجود آمده و ورژن اصلی اش قبلا از بین رفته است. حمام خانه از دو بخش گرمخانه و سربینه تشکیل شده که خزینه های آب سرد و گرم زیادی در گرمخانه ی آن هست. خانه کلبادی از آثار ارزشمند دوره قاجار است و در سال ۱۳۷۷ در لیست آثار ملی ایران قرار گرفت.

گردشگران با سفر به ساری، می‌توانند علاوه بر تماشایِ عمارت کلبادی به بازدید از دیگر جاهای دیدنی ساری نظیر پارک نیلوفر آبی بروند تا لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه کنند، با قدم زدن در میان این پارک، طبیعت زیبایی را می‌ببینید که نیلوفرهای آبی آن با رنگ صورتی، چشمانتان را نوازش می‌دهد.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید