بنر هدر

دروازه درب کوشک ، یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

دروازه درب كوشك یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین است كه به سوی الموت، رودبار شهرستان و كوشك و شكارگاه‌های شمال قزوین باز می‌شده است.

در زمان قاجار ۹ دروازه در اطراف قزوین بود:پنبه ریسه، رشت، مغلاوک، راه (درب) کوشک، شیخ‌ آباد، خندقبار، شهزاده حسین، تهران و مصلی که امروز از میان آن ها فقط دو دروازه تهران و درب کوشک سالم به جای مانده اند و بقیه به خاطر عدم رسیدگی و خیابان کشی ها خراب شده اند.

دروازه درب کوشک ، یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین

دروازه درب كوشك به عنوان یكی از دروازه های شهر قزوین به حساب می آید كه بنای موجود در این محل بیش از 1000 سال قدمت دارد، ولی شكل ظاهری و فعلی این دروازه مربوط به دوران قاجاری است و كاشی كاری های این بنا به دوران حكم رانی شاهزاده میرمحمدحسین عضدالملك در قزوین متعلق به سال 1296 هجری قمری است.

دروازه درب کوشک در کنار میدان میرعماد، در انتهای خیابان آزادی یا نادری قدیم قرار دارد، دروازه ای جذاب که بر عکس دروازه قدیم تهران، فقط دارای یک نمای تزئین شده است نمایی که به سمت بیرون شهر است و تزئینات زیادی از جمله کاشی کاری ها، رسمی بندی ها و طاق نماها دارد اما بدنه ای که به سمت شهر است با آجرهای ساده پوشیده شده است. در واقع این دروازه دو نما دارد؛ آن قسمت که رو به شهر است هیچ تزئینی ندارد و فقط آجر نمایی ساده است اما بخشی که رو به بیرون شهر است پر از تزئینات زیباست  که در بین آن ها رسمی بندی ها و کاشی کاری ها بیشتر از بقیه به چشم می آیند.

دروازه درب کوشک ، یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین

از ویژگی های برجسته ی دیگر این دروازه، نقش های متنوع کاشی کاری و چهار گل دسته ی توپر است که زیبایی خارق العاده ای را به آن داده اند. در ستون سمت راست، کتیبه ای آبی رنگ به چشم می خورد که با خطی خوش بر روی آن نوشته است. اگر کمی بیشتر به قوس های دروازه نگاه کنید متوجه می شوید که روی خط راست نیستند. در دو سمت ورودی دروازه دو طاق نما با عرض کم دیده می شود که به سمت بیرون پیش رفته اند و تداعی گر آغوش گشوده هستند.

دروازه درب کوشک ، یكی از كهن‌ترین دروازه‌های شهر قزوین

این اثر که از جاذبه های تاریخی قزوین میباشد،در تاریخ 30 مرداد 1354 با شمارهٔ 392 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران ثبت به ثبت رسیده‌است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید