بنر هدر

رودخانه اَرمند ، قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

رودخانه اَرمند یا کارون علیا یکی از رودخانه‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری است. این رودخانه در بخش‌های کوهستانی فلات مرکزی ایران واقع هست و یکی از بهترین گزینه ها برای کسانی است که علاقمند به تفریحات هیجان انگیز نظیر رفتینگ در رودخانه ای خروشان هستند، به شمار می رود.

این رودخانه که از جاذبه های گردشگری اردل می باشد ، از مناطق کوهستانی مرتفع شرق و دشت‌های مرکزی استان سرچشمه گرفته و پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت نموده و با پیوستن به رودخانه بازفت ، به سد کارون ۴ می‌ریزد.

ارمند همان رودخانه کارون است که به دلیل قرارگیری این بخش از آن به روستای بزرگ ارمند، به این نام معروف شده است.

رودخانه اَرمند ، قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

یکی از مهمترین تفریحاتی که در رودخانه ارمند در چهارمحال و بختیاری توسط تورهای متفاوتی را برگزار می کنند و با استقبال خوبی از طرف مردم هم روبرو می شود. رفتینگ به معنی “کلک سواری” و یا “قایقرانی در رودخانه های خروشان” (White Water Rafting) است. به خاطر اینکه در قسمت های متلاطم و خروشان رود آب کف می کند و به رنگ سفید در می آید آن را “آب سفید” یا White Water می گویند. این تفریحی یکی از پرطرفدارترین و سنگین ترین ورزش ها است و با قایق به گشت و گذار در مسیر رودخانه می روند. قبل از هر صحبتی باید خاطر نشان کرد که از آنجا که فعالیت رفتینگ فعالیتی در طبیعت انجام می شود پس فعالیتی اکوتوریستی است که توریسم ماجراجویانه و ورزشی را در دل خود دارد و از تمامی اصول اکوتوریسم تبعیت می کند.

اکوتوریسم به معنای سفری مسئولانه به محیط های طبیعی است که سبب حفاظت از محیط طبیعی شده و به نفع جوامع محلی آن منطقه می باشد.

رودخانه اَرمند ، قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

تاريخچه رفتينگ

تاریخچه رفتینگ در جهان به قدمت طول تاریخ می باشد. از زمانی که بشر به ضرورت سفر های کوتاه بر روی آب پی برد متوجه شد به وسیله ای نیاز دارد که بتواند او را بر روی آب شناور کرده واز نقطه ای به سوی دیگر ببرد. کلمه رفت در لغت به معنای قایق های چوبی است که با کنار هم قرار دادن تعدادی الوار و بستن آنها به هم ساخته میشود که ما به آن کلک میگوییم . بومیان آمریکایی اولین ابداع کننده ثبت شده قایق های رفت در جهان هستند و هنوز هم مسابقات سنتی آنها در آمریکای جنوبی بر گزار میگردد.
قایق های رفتینگ درابتدا فقط برای جابجایی افراد وحمل كالاهای مختلف مورد استفاده قرار می گرفت ولی از سال 1980 این قایق ها برای مصارف توریستی تفریحی هم مورد استفاده قرار گرفت.درمبحث ساخت قایقهای رفتینگ،بتدریج تفکراتی در خصوص اصلاح فرم و جنس کلکهای چوبی اولیه صورت گرفت.دراوایل سال 1840 یک آمریکایی بنام جان فرمونت (John Fremont) ،از تیوپ اتومبیل برای ساخت قایق رفتینگ استفاده كرد و برای بالا بردن مقاومت آن در برابر سنگهای رودخانه و پاره شدن، آنرا با پارچه برزنتی محصور كرد. بعد از آن اوایل قرن بیستم قایقهای رفتینگ بادی با روکش pvc بشکل کنونی برای مصارف توریستی مورد استفاده قرارگرفت و بدنبال جذابیتهای ورزشی واقتصادی آن، شركت هاي خصوصی با حضور پر رنگ تر خود نقش مهمی در تقویت برنامه های رفتینگ وسفر های رودخانه ای ایفا كرده و تورهای هیجان انگیز در آبهای خروشان را راه اندازی کردند . امروزه درمبحث گردشگری،رفتینگ بعنوان یکی ازشاخه های پرطرفدار صنعت توریسم بحساب می آید و بدلیل هیجان ونشاط آمیخته با این نوع برنامه ها ، هر روزبه تعداد علاقمندان این رشته مفرح افزوده میشود

قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

این رودخانه از نظر قایقرانی، تخصصی است و راهنمایان و قایقران‌ها باید علاوه بر مهارت کافی در هدایت قایق‌ها، به وسایل ایمنی و تجهیزات لازم برای چنین سفری هم آشنا باشند.فراموش نکنید که به هیچ وجه بدون گروه راهنما قایقرانی در آب‌های خروشان را آغاز نکنید. به دلیل تخصصی بودن و خطرات احتمالی باید این سفر به همراه راهنمایان باتجربه و تجهیزات تخصصی انجام شود؛ در غیر این صورت حوادث ناگواری در کمین مسافران خواهد بود. یکی از بهترین راه‌ها ثبت نام در یکی از شرکت‌های مسافرتی است که مجوز برگزاری این تور را دارا بوده و پایبند به استانداردهای بین‌المللی این رشته باشند. شما می‌توانید پس از هماهنگی خود را به روستای معدن، یعنی محل آغاز قایقرانی برسانید و سپس به گروه اصلی بپیوندید. همچنین می‌توانید دو مسیر برای رسیدن به این روستا انتخاب کنید؛ شهرکرد و بروجن. مسیر هوایی، ریلی و جاده‌ای می‌توانند از انتخاب‌های شما باشند. در صورتی که مسیر جاده‌ای را انتخاب کنید و مبدأ حرکت هم تهران باشد، شهرهای قم، ساوه، دلیجان، میمند، اصفهان و شهرکرد را پیش رو دارید. در صورت انتخاب بروجن به‌عنوان مقصد هم پس از اصفهان به سمت دو راهی زرین‌شهر رفته و از آنجا هم به بروجن خواهید رسید.

رودخانه اَرمند ، قایقرانی در آب های خروشان رودخانه ارمند

بهترین زمان رفتینگ در ارمند

با توجه به نوع جاذبه و موقعیت جغرافیایی که این رودخانه ارمند داراست، در فصل بهار که میزان آب بیشتری در رودخانه جریان دارد هیجان بیشتری را در حین رفتینگ تجربه خواهید نمود، که این زمان بیشتر برای افراد باتجربه مناسب است، اما در فصل تابستان به دلیل آنکه از میزان سطح آب کاسته می شود برای کسانی که به طور حرفه ای با این ورزش آشنا نیستند، مناسب تر است. لازم به ذکر است که تورهای رفتینگ برای این منطقه در اغلب فصل های سال برگزار می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید