بنر هدر

سفر به روستای زیبای دهبکری

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

این منطقه سرسبز در ۵۰ کیلومتری شهر کویری بم خودنمایی می‌کند و به همین دلیل محبوبیت دارد. بنا بر منابع بومی و محلی، بکر نام یکی از بزرگان طایفه‌ای بوده است و این روستای ییلاقی به نام او نام‌گذاری شده است. قدمت این روستا دو قرن دانسته می‌شود.

وجود آبشارها در بخش جنوبی دهبکری و در دامنه کوه «برفو» از جاذبه‌های دیدنی این منطقه محسوب می‌شود. این آبشارها (سه آبشار) در دل جنگل بنه وسیعی قرار دارند. دو آبشار در پایین دست و یکی که ارتفاع آن بیشتر است در بالادست و در سینه‌کش کوه برفو قرار گرفته است. این آبشارها بانام آبشارهای «دغوییه» خوانده می‌شوند.

سفر به روستای زیبای دهبکری

ارتفاعات بکر آن همه ساله پذیرای گروه‌های کوه‌نوردی و گردشگری است. از جمله این ارتفاعات کوه شیرو منطقه زیبای مرغک است.

از منطقه دهبکری در گذشته‌های دور در نوشته‌های نویسندگان و ادیبان به‌عنوان بهشت میان دو جهنم (دو شهر گرم بم و جیرفت) یاد شده است.

با توجه به موقعیت مناسب آب و هوایی این دهستان و جاذبه‌های گردشگری مانند پارک طبیعی، چشمه‌های زیبا و جوشان، باغستان‌های چنار و گردو با قدمت تاریخی، پارک تصنفی که در رودخانه زیبای میان آبادی از شمال به جنوب خودنمایی می‌کند.

در طبیعت پاییزی دهبکری، نوازش رنگارنگ و آرامش بخشش درختان شما را به رویاهای عمیق می‌برد، در میان فصل‌ها، کلکسیونی بی نظیر و ممتاز از رنگ‌ باران درخت‌ها و گیاهان دارد که روح و احساس را به غوغایی شگفت بار وا می‌دارد‌.

درختان تنومند گردو، سپیدارهای بلند، باغ‌های زردآلو و آلبالو و دامنه‌های پوشیده از جنگل‌های بنه و کهکم و نیز رودخانه دهبکری که از وسط روستا می‌ گذرد، چشم‌اندازهای با شکوهی را رقم می‌زنند.

سفر به روستای زیبای دهبکری

این روستا، 2500 متر ارتفاع دارد و در بین کوه‌های شیر، برفو، چاله، کمایی، جمالی و سوزا و سولو قرار گرفته است.

عبور جاده از بخش‌های غربی روستا باعث شده که اشراف مناسبی نسبت به دهبکری به وجود آید‌ تا عابران و مسافران، لذت بیشتری در این مسیر تجربه ‌کنند.

در طول مسیر و با حرکت به سمت جیرفت در قسمت‌های جنوبی دهبکری که ارتفاع بلندتری نیز دارد، طولانی‌ترین تونل مسیر، بر سر راه عابران قرار می‌گیرد تا شروعی باشد برای گذر از 11 تونل دیگر تا رسیدن به جیرفت.

روستای دهبکری که از جاذبه های گردشگری بم می باشد ، آب و هوای آن تحت تأثیر اقلیم کوهستانی، در تابستان‌ها، ملایم و مطبوع و در زمستان‌ها، معتدل است و بیشتر درآمد مردم این روستا از فعالیت‌های زراعی، دامداری، باغداری و اشتغال در امور خدماتی تأمین می‌شود. از مهم‌ترین محصولات زراعی و سردرختی روستای ده‌بکری می‌توان به گندم، جو، البالو، آلوچه، هلو، بادام، سیب، انار، انجیر و گردو اشاره کرد.

سفر به روستای زیبای دهبکری

چشم انداز ده ساله دهبکری با توجه به وجود ۲۶۰۰هکتار جنگل ایرانی تورانی در دهبکری و در صورت حفاظت توسط محیط زیست و وجود آب هوای کوهستانی در صورت عدم ساخت وساز بدون مجوز و خارج از ضوابط طرح هادی ،این منطقه یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل خواهد شد که چشم هر بیننده ای را مجذوب خود خواهد نمود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید