بنر هدر

روستای گردشگری قلعه نو کجاست؟

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

روستای قلعه نو جزء دهستان ناروئی از بخش شهركی و ناروئی شهرستان زابل می باشد.در حدود ۲۶ كیلومتری جنوب شرقی زابل با طول جغرافیائی ۶۱ درجه و ۳۸ دقیقه و عرض جغرافیایی ۳۰ درجه و ۴۸ دقیقه قرار گرفته است.ارتفاع روستا از سطح دریا در پایین ترین نقطه ۴۸۰ متر و در بالا ترین نقطه ۵۱۰ متر می باشد.فاصله آن تا زابل ۲۶ كیلومتر و تا زهك ۵ كیلومتر است.از طریق جاده آسفالت درجه ۲ به زهك و جاده زابل – زاهدان تا شهرستان زابل ۱۵ كیلومتر می باشد.

روستای گردشگری قلعه نو کجاست؟

این روستا علاوه بر این مسیر ارتباطی ، از طریق شهر زهك نیز با زابل مرتبط می باشد .قلعه‌نو تنها روستایی در سیستان و بلوچستان است که صد در صد معماری منازل آن قدیمی و از خشت و گل ساخته شده و با همان سبک ویژگی خود را حفظ کرده است.معماری در سیستان برگرفته از شرایط اقلیمی این منطقه است بطوری که بیشتر منازل آن از مصالح سنتی شامل آب، گل و خشت ساخته شده و امروزه نیز تنها در ساخت منازل ۴۰ درصد از روستاهای سیستان این سبک معماری استفاده می‌شود. این در حالی است که روستاییان قلعه نو در ساخت منازل خود صد درصد این سبک معماری حفظ کرده‌اند.

روستای گردشگری قلعه نو کجاست؟

همانند سایر روستاههای این منطقه، جمعیت این روستا نیز در چند سال اخیر دچار نوسانات زیادی بوده و خشكسالیهای اخیر از جمعیت آن كاسته، همچنین جوانان روستا نیز گرایش به شهر نشینی پیدا كرده اند.در حال حاضر این روستا حدود ۲۸۰ خانوار و جمعیتی حدود ۱۳۰۰ نفر دارد.

ساكنین این روستا را طوایف مختلفی چون كیانی ، راشكی، دیانت ، خمر تشكیل می دهند.همچنین از طوایف دیگر نیز مانند اسلامی ، ناروئی ، براهوئی و . . . نیز در این روستا زندگی می كنند كه اقلیت روستا را تشكیل می دهند.محصولات زراعی این روستا شامل گندم ، جو ،ذرت ، صیفی جات ، تنباكو ، میوه جات از قبیل انگور ، انار ، توت و . . . می باشد.

از انواع صنایع دستی كه در این روستا رواج دارد می توان از قالیبافی ،پارچه بافی ، گلدوزی و . . . نام برد .گورستان قلعه‌نو نیز در نوع خود بی‌نظیر است قبرها به صورت پلکانی و مقبره خوانین و حکما در داخل اتاقکهایی به نام “معجره” قرار دارد. به گفته رییس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان زهک مقبره دختری در این گورستان کشف شده که معماری روی آن نشان‌دهنده دوران صفوی است اما هویت خود فرد هنوز مشخص نشده است.

روستای گردشگری قلعه نو کجاست؟

اثر تاریخی بسیار مهم “دهانه غلامان” مربوط به دروان هخامنشی در مجاورت این روستا قرار دارد.همچنین این روستا به ماسوله سیستان نیز شهرت دارد.

قلعه‌نو از جاذبه های زهک و از روستاهای مهم سیستان و بلوچستان است و به عنوان روستای گردشگری و توریستی مطرح است و همه‌ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید