روستا و آبگرم لاویج ، لاویج روستایی پر از جاذبه دیدنی

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

لاویج یکی از دهستان های شهر چمستان نور در استان مازندران می باشد که در پای سلسله جبال البرز قرار دارد و دارای موقعیت پای کوهی است. روستای ییلاقی لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان در میان دره های جنگلی و زیبای البرز قرار دارد.

دور تا دور دهستان لاویج را حصار بلندی از کوه های البرز فرا گرفته است که در بهار و تابستان پوشیده از درختان انبوه و سرسبز می شود که مناظر بدیع و دل انگیزی خلق می کند. این منطقه که از جاذبه های گردشگری محمودآباد می باشد، از آب و هوای بسیار مطبوع و خنکی در بهار و تابستان برخوردار می باشد که به همراه طبیعت و سرسبزی بی نظیر مسافران و توریست های زیادی را در خود جذب می کند.

روستا و آبگرم لاویج ، روستایی پر از جاذبه

با توجه به طبیعت روستای لاویج، یکی از فعالیت ها و کسب و کار های مرسوم در آنجا پرورش زنبور عسل و زنبورداری است که به موجب آن عسل طبیعی لاویج با عطر و طعم مخصوص به خود، سوغات معروف این روستا است، صنایع دستی چوبی و تولید محصولات لبنی محلی لاویج هم از دیگر مواردی است که مورد استقبال گردشگران در این منطقه می باشد.

در لاویج اگر خواستید غذا بخورید رستوران آلاچیق را بهتان پیشنهاد می‌کنیم که هم غذاهایش خوب است و هم فضای دنجی دارد.

جنگل های لاویج

لاویج، علاوه بر آب و هوای مطبوع و خنکش، پوشیده از جنگل های راش است.چه خوب که بدانید جنگل های راش این ناحیه از جنگل های هیرکانی محسوب می شود که میلیون ها سال قدمت دارند. آنچه این ناحیه را به منطقه‌ای توریستی تبدیل کرده جاذبه های بی شمارش است.

مسافران از این موهبت کمتر استفاده کرده و به جنگل های حاشیه جاده ها، بیشه زارها و آبگرم معدنی لاویج اکتفا می کنند و این چشم انداز بی نظیر طبیعی را که از با شکوه ترین صحنه های طبیعت لاویج را به نمایش گذاشته بهره چندانی نمی برند و این درحالی است که خاطره سفر از این جنگل ها هرگز فراموش نخواهد شد و مسافرت از طریق این جنگل های طولانی برای هر نوع توریست تجربه ای جالب و به یاد ماندنی دارد.

جنگل های لاویج از تنوع زیاد گونه های گیاهی و دختان گوناگون برخوردار است و در هر ناحیه آن چشمه سارانی از دل زمین به بیرون می جوشد و در هر فصلی از سال از میوه های وحشی و جنگلی خاصی برخوردار است. بهار با شکوفه های سفید، تابستان یکسره سبز و پاییز هزار رنگ آن از جاذبه های جالب و طبیعی آن به شمار می رود.

روستا و آبگرم لاویج ، روستایی پر از جاذبه

آبگرم لاویج

همچنین این ناحیه را به آب گرمش که از خواص درمانی برخوردار است و گرفتاران به پادرد و کمردرد به امید بهبود به نردیکش میروند نیز می‌شناسند. چشمه های آب گرم که در دامنه های کوه های شرق لاویج در حال جوشیدن است مملو از املاح معدنی گوگردی استکه برای امراض پوستی، دردهای مفصلی و تمدد اعصاب خاصیت درمانی بالایی دارد. در این مکان می توانید از امکانات رفاهی نظیر دوش و استخر و وان بهره مند گردید و همچنین به منظور اقامت در این منطقه می توانید از مسافرخانه های اطراف این چشمه ها استفاده نمایید. در دو قسمت زنانه و مردانه به صورت مجزا و همراه با دو استخر جداگانه که هر کدام بین ۱۰الی ۲۰ نفر گنجایش دارد و همچنین دارای دو حمام اختصاصی در قسمت مردانه و دوش اختصاصی زنانه نیز می باشد.

روستا و آبگرم لاویج ، روستایی پر از جاذبه

بهترین فصل سفر

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به یک منطقه ییلاقی‌ست. اما وقتی پای آبگرم به‌میان بیاید،‌ اوضاع متفاوت می‌شود. رفتن به چشمه‌های آبگرم در هوای خنک یا سرد، خیلی لذت‌بخش است. ضمن اینکه جنگل در پاییز خیلی دیدنی‌ می‌شود.

روستا و آبگرم لاویج ، روستایی پر از جاذبه

جاذبه‌های نزدیک

فیل سنگی: یکی از جاهای دیدنی روستا، سنگ بزرگی‌ست که شبیه فیل نشسته به‌نظر می‌رسد. به همین دلیل هم به فیل سنگی معروف شده. از حوضچه‌های آبگرم که قدم‌زنان راه بیفتیم،‌ ۱۰دقیقه جلوتر فیل‌ سنگی را می‌بینیم.

آبشار حرام او: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی لاویج آبشار “حرام او” است با مقدار فراوان آب که از دل زمین به بیرون می ریزد در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد و دارای آب خنک و گوارایی است و همیشه پذیرای جهانگردان زیادی در مسیر جاده می باشد و دارای عناصر فضایی کوه و جنگل می باشد. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی بسیار زیبایی برای مهمانان عزیز می باشد.

پارک جنگلی کشپل: در میانه راه چمستان به لاویج، پارک جنگلی کشپل را می‌بینیم. اگر دل‌مان برای سرسبزی شمال تنگ شد و جای خنک و باصفایی خواستیم، یک روز را هم در این جنگل می‌توانیم بگذرانیم. می‌توانیم بعد از سر زدن به آبگرم، به جنگل کشپل بیاییم و چادر بزنیم. امکاناتی مثل آلاچیق و سرویس بهداشتی هم در اینجا هست.

دریاچه الیمالات: دریاچه الیمالات در ۲۸ کیلومتری روستای لاویج واقع شده. الیمالات یکی از زیباترین دریاچه های ایران است و امکان قایق‌سواری هم در آن هست.

روستای جوربند: یکی دیگر از روستاهای توریستی این اطراف هم جوربند است که تا الیمالات نیم ساعت فاصله دارد. ویلاهای زیادی اینجا ساخته شده، اما جوربند را به دریاچه مصنوعی و پارک‌های جنگلی‌اش می‌شناسند.

میرخمند: روستای ییلاقی میرخمند حوالی چمستان قرار گرفته و تابستان‌ها حسابی خنک است. سه طرف آن به کوه می‌رسد و یک طرفش به دره. یک عالمه هم درخت میوه و چشمه‌های فصلی دارد.

جاذبه‌های فرهنگی امامزاده صالح: امامزاده صالح در ارتفاعات بالای روستای لاویج و در چمستان نور واقع شده است.

بازار محلی: بازار محلی لاویج بازاری سنتی و زیبا است که در بدو ورود نظر شما را جلب می کند.

روستا و آبگرم لاویج ، روستایی پر از جاذبه

مسیر دسترسی

پس از آنکه از سمت غرب به چمستان وارد شدید، در کیلومتر ۳ چمستان به نور از مسیری فرعی زیبا و آسفالته که به سمت جنوب از جاده اصلی جدا شده، از پارک جنگلی کشپل عبور کنید تا نهایتا به لاویج برسید. این روستا که از دهستان های شهر چمستان شهرستان نور می باشد، در۱۷ کیلومتری جنوب چمستان واقع شده است. روستای لاویج به علت ییلاقی بودن منطقه، مناظر زیبا و آبگرم های طبیعی معروف شده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید