زیارتگاه بی بی دوست ، جاذبه ای مذهبی در دل دشت سیستان

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

زیارتگاهی در شهرستان زابل به نام آرامگاه بی بی دوست قرار دارد که در ۱۰ کیلومتری شمال شرق زابل در مسیر و نقطه اتصال جاده زابل به شهر هیرمند قرار گرفته است. در این مکان کانال آبی که از رودخانه هیرمند واقع در شهرستان زهک منشعب می شود.آرامگاه بی‌بی دوست از جاذبه های زابل،در دشتی گرم و خشک و روی تپه‌های باستانی قرار گرفته و بنا به عقیده عده‌ای اصل آن، متعلق به عصر اشکانیان است.

زیارتگاه بی بی دوست ، جاذبه ای مذهبی در دل دشت سیستان

گفته شده این مزار متعلق به خواهر سید اقبال است که مزارش در سیستان قدیم و افغانستان فعلی واقع شده است و به گفته مولف رساله چهل مجلس، سیداقبال از شاگردان شیخ احمد جامی شاعر معروف ایرانی است. عده ای نیز او را از نوادگان دختر امام حسن علیه السلام می دانند.

عامه مردم چنین اعتقاد دارند :

در روزگاران گذشته سیده ای با برادر خود سرگرم شبانی بوده که مردی قصد آزار او را می کند، دختر می گریزد تا به جایگاه کنونی زیارتگاه می رسد و از فرط خستگی از رفتن باز می ماند و در این هنگام دعا می کند که ای زمین مرا دریاب و زمینن نیز به خاطر پاکی و صداقت او، دهان می گشاید و او درون خاک ناپدید می شود. در حالی که گوشه ای از چادر او بیرون می ماند. از آن زمان به بعد جایگاه فرورفتن او در زمین، به زیارتگاه تبدیل می شود و پاکی و نجابت آن دختر سیده، زبانزد همگان می گردد.

هم اکنون روی مقبره با پارچه سبز رنگ پوشیده شده است و عده ای نیز به قصد نذر و تبرک آن را می برند و در صورت اجابت درخواستشان، به جای آن شال سبز رنگ دیگری پهن می کنند. یک درخت کهنسال “گز” در کنار مقبرا چنان ریشه دارد که گویی مقبره را در بر گرفته است و مردم برای این درخت نیز احترام بسیار زیادی قائل هستندو کسی اجازه ندارد به این درخت آسیب برساندو یا شاخه ای از آن را جدا کندو معتقدند اگر فردی چنین کاری انجام دهد، حتما به او ضرر و زیان خواهد رسید و سزای بی احترامی خود را خواهد دید.

مقبره این دوشیزه سیده خواستگاه بسیاری از زنان و دخترانی است که برای رفع حاجت خود یدان مراجعه می‌کنند و با دادن نذورات و هدایا ارادت خود به این بانو بزرگوار را نشان می‌دهند.

زیارتگاه بی بی دوست ، جاذبه ای مذهبی در دل دشت سیستان

در گذشته اعتقاد افراد بر این بود که مرد‌ها حق ورود به این زیارتگاه را ندارند، اما امروزه با بزرگ شدن محوطه مردان نیز با رعایت احترام و فاصله کوتاهی مقبره این بانوی بزرگوار را زیارت می‌کنند.

یکی از سنت‌های محلی مردم این منطقه مراجعه عروس و داماد در روز سوم پس از ازدواج است که برای دعا و درخواست خوشبختی در زندگی به زیارت این مکان می‌روند و چنانچه نذری داشته باشند ادا می‌کنند و برای تداوم خوشبختی در مکانی نزدیک مقبره شمع روشن می‌کنند.

آرامگاه بی بی دوست در بین مردم سیستان و بلوچستان، استان خراسان و نیز مردم افغانستان، دارای جایگاه خاصی است و شیفتگان بسیاری همه ساله از مناطق یادشده برای عرض ارادت حضور می‌یابند.

مزار دیگری نیز در نزدیکی مقبره بی بی دوست وجود دارد که منتسب به برادر او به نام سید حسین است و مردم ارادت ویژه‌ای به آن دارند.

آدرس: سیستان و بلوچستان، زابل، ده کیلومتری شمال شرق زابل، در مسیر راه زابل به بنجار و میان کنگی

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید