بنر هدر

سد باستانی نیمور ، قدیمی‌ترین سازه‌های ذخیره آب در ایران

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

از دیگر مناطق دیدنی محلات، سد باستانی نیم‌ور است که به بند نیم‌ور شهرت یافته و یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های ایجاد شده جهت ذخیره‌ کردن آب در شهرستان است.بنایی که دارای پیشینه‌ای به قدمت حکومت ساسانیان است به دلیل برخورداری از منظره‌ای بسیار زیبا و بکر در پیرامون خود، به یکی از تفرجگاه‌های محبوب مردم تبدیل شده است .

این سد با توجه به فصلی بودن رودخانه‌ی قم رود، لعل بار یا انار بار جهت ذخیره سازی و هدایت آب به دشت نیم ور مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

جاذبه گردشگری سد باستانی نیمور

در ساخت این سد از فنون مهندسی خاصی استفاده شده که یکی از دلایل اصلی ماندگاری این سازه مهندسی است، در محل سد نیمور که ظاهراً تمام آب رود ‏خانه را در مخزن خود نگهداری می‌کرده از طریق منفذ‌هایی طبیعی که در دیواره و زیر سد ایجاد شده بود، آب معینی به بستر رود ‏خانه نفوذ داده می‌شد به طوری که آب رود خانه علاوه بر ذخیره سازی تا خود شهر قم نیز در جریان بوده است.

در روزگار پر آبی رودخانه “قم رود”، “لعل بار” یا “انار بار” اطراف و حواشی این سد محل تفرج و گذران اوقات فراغت بخشی از مرد‏م شهر محلات و نیمور بوده است متأسفانه کیفیت بسیار نامطلوب راه‌های دس‏ترسی موجود‏ و همچنین خشکی رودخانه طی سالهای اخیر نقش تفرجی پیرامون این سد را از رونق انداخته است.

جاذبه گردشگری سد باستانی نیمور

به گفته برخی از مسئولین و مردم محلی احداث دو سد در بالا دست رود خانه عمده دلیل خشکی این رود در سالهای اخیر بوده است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید