بنر هدر

سراب فارسبان ، بهشتی در غرب کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

شهرستان نهاوند به لحاظ وجود آب و هوایی مناسب و داشتن سراب های پر آب و خروشان به شهر سراب های ایران مشهور است و سالانه هزاران نفر از سراب های زیبای این شهر بازدید می‌کنند و از طبیعت خدادادی این منطقه لذت می‌برند. شهر نهاوند با بیش از 12 سراب پر آب که در همه ایام سال آب‌ زلالی از آن‌ها جاری است و همراه با جنگل‌های طبیعی یکی از مهم‌ترین مراکز گردشگری طبیعی غرب کشور محسوب می‌شود.یکی از جاذبه های گردشگری نهاوند سراب فارسبان این شهرستان است؛ منطقه‌ای شگفت‌انگیز و زیبا در 33 کیلومتری شهر نهاوند که مناظر چشم‌نواز آن و جنگل‌های انبوه این منطقه جلوه‌ای از طبیعت خدادادی است.

سراب فارسبان ، بهشتی در غرب کشور

فارسبان یکی از زیباترین سراب‌های شهرستان نهاوند است که رفتار و برخورد گرم و مهربانانه مردم روستاهای اطراف سراب با گردشگران بر رغبت مسافران و مهمانان برای دیدن این سراب افزوده است.سراب فارسبان در کنار سراب های گیان و گاماسیاب ازجمله مهم‌ترین مناطق گردشگری استان همدان و شهرستان نهاوند در طول سال هستند که هرساله پذیرایی میهمانان زیادی از شهرستان نهاوند و سایر مناطق کشور است.

وجود درخت گردوی کهنسالی با حدود 600 سال قدمت در این سراب یکی دیگر از جاذبه های طبیعی سراب فارسبان است.قطر این درخت 5متر، ارتفاع شاخه های آن 60 متر و شعاع شاخه ها و سایبان آن حدود 700متر مربع است که در نوع خود در جهان نمونه است.

سراب فارسبان ، بهشتی در غرب کشور

در انتهای روستای کمالوند و ورودی روستای دولت آباد بر روی تابلوی بی ریخت و خم شده نوشته شده سراب فارسبان، از همین ورودی سراب می شود فهمید فارسبان هم همانند دیگر سراب های نهاوند از جمله گیان و گاماسیاب از بی مهری و کم توجهی و عدم مدیریت دل پرخونی دارد.

گرچه بعد از روستای کمالوند و ابتدای روستای دولت اباد که ورودی سراب فارسبان محسوب می شود با جاده خاکی که پر از گودال و دست انداز و سنگ ریزه است روبرو می شویم اما اينجا مأمن امن و پر از آرامشی است كه پس از گذر از جاده‌های پر پيچ و خم راه سراب، انبوه درختان به رسم ادب و ميهمان‌نوازی ايستاده و آمدنت را خوش آمد می گویند.

پس از ورود به سراب فارسبان که واقع شدن در دامنه کوه چهار شاخ با ارتفاع سه هزار و 200 متر طبیعت و دیدن این همه زیبای خدادادی و درختان جنگلی و چشمه های آبی که از جای جای این سراب بی نظیر جوش میزند و از دل خاک و سنگ بیرون می آیند ناگهان متوجه غم و ناراحتی می شویم كه دامن مهمانان و مردمی  را که در این سراب حضور دارند گرفته، مردمی که هر گاه برای بازديد از اين مكان گردشگری می روند با بی مهری و کم توجهی مسئولان نسبت به حفظ و نگهداری این سراب بی نظیر خدادادی روبرو  می شوند و گويی نمكی بر زخمشان پاشيده می شود.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید