سراب گاماسياب ، از زیباترین سراب های غرب کشور

نویسنده:

سمیرا هادی

در تاریخ:

سراب گاماسياب(بزرگترين چشمه ايران) در ۲۰ کيلومتری جنوب شهرستان نهاوند به سمت نوراباد واقع شده‌است و از دره‌های شمالی رشته کوه گروين(کوه چهل نابالغان) سرچشمه می گيرد.(منشا اب ان يخچال طبيعی است) و دارای آبدهی ۵ متر مکعب در ثانيه و دمای متوسط ۵درجه سانتيگراد است.دارای ابی با کيفيت عالی می باشد. در طول دره شهرستان و مسير دشت دلتايی نهاوند جاری است و به هنگام عبور، قسمت عمده روستاها و باغهای باختری شهر را مشروب ساخته و راهی شهرستان صحنه در استان کرمانشاه می شود. اين رودخانه پس از ورود به استان کرمانشاه قره سو در عبور از استان لرستان، سيمره و در استان خوزستان کرخه ناميده می شود و بعد از اين گذر پر پيچ و تاب به هورالعظيم می پيوندد. در بالا دست چشمه‌ها، غاری طبيعی ديده می شود و محوطه اطراف سرآب جنگل کاری شده‌است. در مسير اين رود با احداث نيروگاه برق آبی و حوضچه‌های پرورش ماهی، در توليد برق و پرورش ماهی بهره برداری نموده‌اند. چشمه جوشان و پر آب با ويژگيهای خاص طبيعی، يکی از جاذبه‌های گردشگری نهاوند محسوب می شود.

 از دیگر دیدنی های نزدیک به سراب گاماسیاب می‌توان به غار گاماسیاب، پارک جنگلی و کتیبه‌ای از ناصرالدین شاه اشاره کرد که در فاصله کمی از این سراب قرار دارند و دیدن آن‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

سراب گاماسياب ، از زیباترین سراب های غرب کشور

وجه تسمیه گاماسیاب

گاماسیاب ترکیبی از گا (گاو) ماسی (ماهی) آب است، یعنی آبی که دارای گاوماهی (ماهی بزرگ) می ‌باشد. نظریه دیگری که در مورد وجه تسمیه گاماسیاب مطرح است بر این اساس می باشد: دوعدد یخچال برفی بسیاربزرگ درکوه گرین و قسمت بالای سراب وجود داشت که از نهاوند قابل دیدن بود که یکی به شکل گاو ودیگری به شکل ماهی خمیده دیده می شد و هنوزهم قدیمی ها آن یخچال هارابه خاطردارند. در ضمن کلمه (ماسی) به زبان لری بختیاری وزبان پهلوی همان (ماهی) است پس گاو ماسی (ماهی)= آبی که ازیخچال گاو ماهی سرچشمه میگیرد. البته متاسفانه در بیست و پنج سال گذشته، در اثر تغییرات جوی و گرمای زمین این دویخچال همانند سایر منابع یخی دیکر در حال نابودی هستند و تنها از بالای گرین قابل مشاهده می باشند.

سراب گاماسياب ، از زیباترین سراب های غرب کشور

مسیر دسترسی

برای رسیدن به سراب گاماسیاب، شهر نهاوند را به سمت سه راهی «نهاوند-ملایر-بروجرد» طی می کنیم، پس از ده کیلومتر به پاسگاه قلعه قباد می رسیم. از این محل یک راه آسفالته فرعی منشعب می شود که نهایتا به نوراباد می رسد. با طی مسافت ده کیلومتر و گذشتن از روستاهای قلعه قباد و وراینه، به راه فرعی خاکی در سمت چپ می رسید که تابلویی با عنوان «پارک جنگلی گاماسیاب» در ابتدای آن قرار دارد. از این نقطه تا سرچشمه گاماسیاب کمتر از پانصد متر فاصله است.

محصولات سفر

دیدگاه خود را بنویسید